Nu mă dau în vânt după lucrările
circumscrise prea strict unei tematici sau tehnici în esenţă canonice, cum ar
fi genul poliţist, horror, SF sau fantasy. Să las aşadar ipocrizia la o
parte şi să recunosc că, dacă nu mi-ar fi făcut-o cadou în ediţie electronică
un magazin online dornic de publicitate, probabil n-aş fi cumpărat cartea lui A.R.
Deleanu intitulată, savant, Acluofobia. Zece povestiri macabre (Herg
Benet, 2013). Mai greu de explicat e de ce am şi citit-o, căci am doar zeci,
dacă nu sute de volume care îşi aşteaptă rândul care nu vine niciodată. În
fine, aceste consideraţii perioperatorii, să le zic aşa, riscă să plictisească,
aşa că mai bine trec la cestiune.
Cele zece texte din Acluofobia autorului nostru nu aduc mari surprize. Afirmaţia e derutantă,
pentru că povestirea macabră îşi propune, aproape prin definiţie, să aducă surprize,
să-l şocheze pe cititor şi să-i inducă, dacă nu angoasa (aia fiind rezervată personajelor)
măcar o zdravănă senzaţie de disconfort şi nelinişte. Ar părea deci că
naraţiunile sunt proaste, că nu-şi ating ţinta, că sunt previzibile, ceea ce e
doar pe jumătate adevărat. Absenţa surprizei e dată mai degrabă de repertoriul
relativ convenţional al elementelor acţiunii, de acei topoi care te fac să recunoşti de la o poştă categoria taxonomică,
ba chiar şi de personajele-tip, de zici că ai nimerit în plin realism critic
sau socialist. Nu lipsesc aşadar din volum eroii tip zombie (ca în Trenul umbrelor),
marginalizatul social care ascunde un secret sinistru (Vis cu furnici), recepţionerul de motel cu preocupări malefice al
cărui rol e preluat de victima care îi scapă (Toma. Administrator), ciclotimicul cu o faţă lugubră care i se dezvăluie
prea târziu fiinţei iubite (Negru ca o
şoaptă fără rost) etc. Suntem purtaţi prin spaţii oribile, aflate adesea în
spaţii sub nivelul solului: beciuri (iarăşi Negru
ca o şoaptă fără rost) sau – unde eşti, Agârbicene? – mine abandonate unde
vâlva-băilor face victime printre bieţii imprudenţi care se aventurează acolo
căutând fier vechi. Personajele visează mult şi, desigur, horific, deşi oarecum
convențional, ca şi cum ar fi nevoie să se bifeze şi un asemenea punct pe
ordinea de zi. E, în realitate, o respectare cuminte a canonului de gen, care
impune o solidă reprezentare a planului oniric, oricât de mult plictis ar putea
acesta genera la lectură.
Ce vreau să spun este că A.R. Deleanu nu pare
să fi dorit să revoluţioneze genul dau să rupă gura târgului cu inovaţiile
sale. Autorul pare să practice mai degrabă exerciţiul unor procedee şi teme
consolidate. O prezenţă comună este cea a interfeţei dintre spaţiul banal şi
plat al locuinţei contemporane şi un tărâm infernal, unde au loc numai
blestemăţii (ca în Scrum, unde Cami
şi Ig, doi tineri căsătoriţi, care o păţesc închiriind un apartament pentru o
vacanţă la Budapesta). Tot în fondul anodin al unor fapte sinistre se
încadrează şi scara de bloc, cu pensionarii ei curioşi şi sâcâitori (ca în Max Li, unde avem parte de un final cu
scenă pseudo-homoerotică). Principala sursă de efect rămâne (probabil de la Poe
încoace) tot senzaţia că oribilul e consubstanţial cu existenţa obişnuită (it’s out there, fraţilor!), că e o
faţetă a acesteia, că nu ştii niciodată când te loveşte ce-i mai
înspăimântător. Mai degrabă izolată apare o bucată precum Kilimanjaro, unde cadrul e exotic şi te poţi aştepta la
blestemăţii. Noroc că ele se petrec (şi) acasă, când ţi-e lumea mai dragă.
Incongruenţa e aici de nepreţuit.
Fără să pot pretinde că mă pricep cu adevărat la horror (care mie mi se pare mai mult un gen umoristic care şi-a ratat vocaţia), intuiesc că Acluofobia lui A.R. Deleanu e o carte onestă, care nu contrazice prin conţinut ambalajul şi care livrează ce promite. În definitiv, cei care citesc literatură de acest tip au anumite aşteptări de ordin tematic şi formal, iar când acestea sunt satisfăcute de autor toată lumea e mulţumită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu