Dacă ar fi scris în vremurile noastre, Camil
Petrescu ne-ar fi oferit poate, în locul prăfuitelor „dosare de existenţă”,
nişte e-mailuri schimbate între Doamna
T şi aspiranţii la farmecele ei, iar Emilia şi-ar fi oferit serviciile pe un site de profil. Anii ‘30 ai secolului
trecut nu sunt însă al doilea deceniu al secolului XXI. La fel de adevărat e şi
că Gabriel H. Decuble, autorul romanului Tu n-ai trăit nimic (Cartea Românească, 2014) nu e aceeaşi persoană cu cel care
a scris Patul lui Procust. Aşa stând lucrurile – şi oprindu-ne aici cu
comparaţiile mai mult sau mai puţin forţate – nu ai cum să nu constaţi că
scriitorul contemporan a depus un travaliu deosebit de intens pentru crearea
senzaţiei de autenticitate. Romancierul e la ani-lumină de omniscientismul clasicilor
de secol XIX, ba chiar se răsfaţă introducându-se în discurs pe post de
personaj episodic evocat, bineînţeles, de altcineva.
Suntem aşadar în România zilelor noastre, iar
ceea ce ni se pune dinainte este, totuşi, un dosar, însă unul de procuratură. Firesc,
am zice, ba chiar naratorul, procuror detaşat de la controversatul DNA ne
spune, în Epilog, că „România va deveni în curând o republică a procurorilor,
după modelul Italiei anilor ’90.)” Imagine sinistră, dar şi mai sinistru e, în
esenţă, conţinutul dosarului, în care i se aduc tot felul de acuzaţii grave
unui tânăr (Emil Blaj), învinuit de trafic de droguri, şantaj şi alte grozăvii.
Ar fi de fapt o înscenare judiciară, un mecanism brutal şi opresiv căruia îi
cade victimă băiatul, care sfârşeşte prin a se sinucide.
Povestea, nu foarte complicată, se
desfăşoară pe un fundal negru pe care îl prevesteşte de la bun început coperta.
Emil e în ultima clasă de liceu şi e departe de a fi un adolescent rău, chiar
dacă e cam de capul lui, fiind orfan de tată şi cu mama plecată la muncă în
Spania. Protagonistul poveştii are ambiţii literare şi scrie proză. Se
îndrăgosteşte de Selena, elevă la Lazăr, începe o metamorfoză emo care nu-i aduce mare lucru, în afară
de nişte picioare murdare de negru de pe nişte jeans de proastă calitate. Grosul textului e format din
corespondenţa electronică dintre Emil şi George, prieten din copilărie plecat
cu familia (tot) în Spania. Tot de la dosar şi asta. Sunt pagini de confesiune
la care cel plecat răspunde greu şi puţin, nu total lipsite de farmec şi
abilitate lexicală, însă prea puţin convingătoare din punct de vedere literar.
Apoi, pagini peste pagini de postări de pe blogul lui Emil (cu comentariile
respective, adesea savuroase şi cu aspect de verosimilitate). Cel cu picioarele
pe pământ e până la urmă „spaniolul” George, care scrie într-un mesaj
următoarele rânduri:
Vezi
tu, asta este problema majorităţii blogerilor: se plâng că nu le sunt accesate
paginile, cad în depresie pe chestia asta, dar dacă ei bagă numai minciuni din
astea sau dau copy-paste la greu, atunci de ce să fie citiţi? Din păcate,
situaţia nu e cu mult diferită la tine, frate. Ia măsuri, te rog, dacă vrei să
te citesc, atunci scrie chestii valabile! (totuşi, ţi-am lăsat un comment
acolo, de încurajare, ca să vezi că-ţi sunt prieten adevărat.)
Numai blogger să nu fii, întrebaţi-mă pe mine.
Până la urmă mai există, înţeleg din dedicaţia romanului şi din aluzii făcute
pe parcurs, o miză evocatoare, alături de cea etică/estetică propriu-zisă. Pentru
cititor, rezultatele sunt în cel mai bun caz amestecate. Tu n-ai trăit nimic e o lectură cu care unii îşi vor pierde, poate,
o după-amiază, dar care rămâne una din multele cărţi care apar azi la noi şi
cam atât.
Ideea de a citi cartea mi-a fost dată pe Facebook de colegul nostru Jovi, căruia
îi mulţumesc pe această cale.
3 comentarii:
Cu plăcere.
Nici pe mine nu m-a încântat prea mult, sper să reușesc să scriu câte ceva despre carte săptămâna viitoare.
@ Jovi
Deh.
Mheh. Apropos de "Tu n-ai trăit...", ca și de "Nic Studento" (groaznice titluri) - se dă următorul raționament:
1. Fie, în România, calitatea prozei stagnează ori chiar descrește, în timp;
2. Dacă 1. este adevărat, rezultă că permeabilitatea filtrului exigenței editorilor crește și ea, direct proporțional;
3. Dacă 1.și 2. sunt împreună adevărate, înseamnă că publicarea pe motive extra-estetice a luat avânt;
4. Dacă 1. și 2. sunt împreună false, rezultă că ar trebui re-definite niște criterii estetice și de gust.
Dinu D. Nica
Trimiteți un comentariu