Cu sau fără
intenţie – nu asta ne interesează – multe din cele vreo douăzeci de povestiri
din volumul Felii de lămâie de Anca Vieru (Polirom, 2015) trimit la Iubirile dificile ale lui Italo Calvino.
Sigur că timpurile şi cadrul diferă, acum suntem în România ultimilor două
decenii, care va să zică într-o contemporaneitate aproape simultană cu momentul
de faţă, dar ideea de bază rămâne eşecul cuplului, dificultatea comunicării, destrămarea
relaţiei sub acţiunea dizolvantă a unui ecosistem ostil. Perspectivele sunt
variate, de la un copil sau adolescent care constată că ceva nu-i (sau n-a
fost) în regulă în lumea celor mari (Ochi
de iepure, Paşaportul pe pian) la
adulţii care îşi recapitulează eşecurile (ca Laura Lazăr din A zecea parte) sau
sunt surprinşi în plină desfăşurare a poveştii lor ratate (precum cuplul steril
din Centura de siguranţă).
Uneori ai impresia că autoarea ar vrea să
arunce asupra vremilor răspunderea
pentru nereuşitele sentimentale ale personajelor. Acestea sunt adeseori oameni
ocupaţi, inşi cu deadline-uri şi sesiuni
de team building la munte care îi fac
să-şi neglijeze partenerul (Zi liberă).
Explicaţia, poate simplistă, trimite la o dimensiune socială pe care e totuşi
greu s-o ignori citind cartea, mai ales că unele bucăţi cu asemenea exemplare
post-comuniste au o tentă satirică vădită (ca în Zâni şi Iubi, unde sunt puse faţă în faţă două perechi din
generaţii diferite). Nu lipsesc din acest registru prozele cu tente macabre (Ema,
din Chilipir, îşi cumpără, după
divorţul de Vio, un apartament grevat de trecute întâmplări tragice).
Anca Vieru pare să fi dorit să exerseze aparatul
prozastic testându-i diferitele posibilităţi; de aici variaţiile sensibile de perspectivă
şi stil de la o piesă la alta şi, la capătul dinspre cititor, senzaţia că are
de a face cu un interpret care îşi încearcă instrumentul pentru a vedea care îi
este registrul. Monologul este unul din stilurile marcate experimentate cel mai
des - şi nu fără reuşite. E de pildă cazul naratoarei din povestirea care dă
titlul volumului, o văduvă ancien régime,
stăpâna căţelului Cuchi, care, dispusă să spună vrute şi nevrute, reface
traseul tranziţiei economice de la comunism la capitalismul autohton.
Prozatoarea a creat (dacă nu-i o vorbă prea pretenţioasă) o întreagă galerie de
văduve, unele caricaturale, ca cea sus-pomenită, altele de-a dreptul tragice
(ca nebuna poreclită Plânge-apa); şi
nu sunt singurele din carte. O menţiune specială ar merita Tanţa Călăraşu din Tanţa recită Luceafărul, o schiţă despre
viaţa la bloc privită prin vizor, o cale magică de observaţie:
Ce-am
văzut pe vizor? Păi, tocmai, că n-am văzut nimic atuncea, cred că se duseseră
spre scară, aşa că m-am întors în bucătărie. Nu ştiu să vă spun cât a trecut,
da’ era gălăgie mare şi parcă era şi vocea lui Emil, cântăreţul, un om deosebit
şi el, iar vocea lui o recunoşti dintr-o mie, pe mine mă trec toţi fiorii, ar
fi putut fi celebru, ca Adriano Pavarotti, eu sunt o fire artistică, da’
nemernica aia de Sofica Degeratu, nespălata aia borţoasă de la patru, auzi, are
tupeul să zică de mine că umblu după Emil, cum îndrăzneşte, doar fiin’că vreau
să-l omenesc, da’ ce să ştie ea, care nici pe bărbată-su nu e-n stare să-l
hrănească, nu că mi-ar părea rău de el, se merită unul pe altul, amândoi nişte
bârfitori, au umplut blocul cu minciuni despre mine, n-au cum să înţeleagă o
fire de artistă, când eram în şcoală recitam Luceafărul la toate serbările şi
aveam un succes nebun, aşa m-a cunoscut răposatul Degeratu, cum care, primul
meu soţ, Tase Degeratu, că Nelu Călăraşu a fost al doilea, da, Tase era un fel
de unchi cu Nelu ăsta din bloc, Nelu Degeratu, o coincidenţă, da, că Tase a
murit de mult înecat, da’ şi ăsta-i un nemernic la fel ca Tase, a găsit o
coafeză şi a fugit cu ea, nu Nelu a fugit, Tase [...]
Textul, elaborat, dă poate impresia de şarjă, de caricare niţel neavenită, dar eu zic că e mai bine aşa, decât să umpli pagini după pagini cu relatări de fantasme care îl adorm pe cel care citeşte. Exerciţii stilistico-tematice par să fie Dincolo de uşă (singura povestire a cărei acţiune nu e plasată în spaţiul românesc, un episod burlesc cu Miss Marple din Agatha Christie), Tradiţie în familie sau Numele, aceasta din urmă construită prin luarea în răspăr a formulei nomen est omen. Din Feliile de lămâie ale Ancăi Vieru (eu le-as fi zis felii de lime sau de chitră, căci sunt nu doar acre, ci şi amărui) e greu să nu găseşti măcar câteva care să nu-ţi placă. Acre, amărui... în fine, gusturile sunt gusturi; din fericire cel dulceag n-a intrat în discuţie pe parcursul acestei cărţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu