N-am idee – pentru
că nu scrie nicăieri – cine a alcătuit antologia Prietenul de la catedră, publicată în 1962 de Editura Tineretului,
dar ar fi fost probabil interesant de ştiut. Volumul cu acest titlu-clişeu este
o colecţie de texte tematice care au în centrul lor figura profesorului, văzută
în dualitatea ei de martir care suferă pentru elevii lui şi de mentor al
aceloraşi. Din acest motiv strict tematic titlul cărţii e derutant, pentru că
nu acoperă decât cea de a doua calitate, de îndrumător, sfătuitor şi, in extremis, chiar un fel de părinte
pentru învăţăcei. Fiind apărută la începutul anilor 1960, e de aşteptat ca
antologia să poarte semnele epocii şi, citind-o, îţi poţi da seama în ce măsură
acestea au fost mai mult sau mai puţin pregnante de la un text la altul.
Putem trece foarte
repede peste cele câteva pagini luate din clasici (nelipsitul Domnu’ Trandafir al lui Sadoveanu, pateticul
Apostol al lui Cezar Petrescu şi
scurtele evocări ale învăţătorului Ion Creangă aparţinând lui Jean Bart şi lui
Properţiu, desigur şi el un pseudonim). Tot la „clasici” l-am putea încadra cu
un pic de bunăvoinţă şi pe Demostene Botez, care semnează un eseu de
circumstanţă, benign şi convenţional, mişcat şi patetic în ton, pe tema
apostolatului didactic (Ei ne-au dat
lumină). Ajungem acum la carnea macră a florilegiului, dezvoltată în
condiţiile realismului socialist şi cât se poate de conformă cu cerinţele
acestuia.
Câţiva din autorii
mai noi (pentru vremurile respective) sunt destul de cunoscuţi pentru lucrările
lor adresate copiilor şi tineretului. Călin Gruia, de pildă, figurează cu Judecata din primăvară, o povestire din vremurile
întunecatului trecut burghezo-moşieresc în care învăţătorul Dumitru Căulea se
luptă tenace – şi cu un succes îndoielnic – cu autorităţile represive şi venale
din Cătuni, localitate cunoscută prin sinistra perifrază „satul care-şi ucide
învăţătorul”. Într-un alt registru (căci vremurile evocate sunt cele ale
strictei actualităţi) se situează Eusebiu Camilar în Lecţia de geografie. Ajuns la Racova, naratorul vizitează şcoala, e
impresionat de dotarea impresionantă a bibliotecii şi asistă la o oră de
geografie la Tişăuţi. Scrisă în stilul unui reportaj, povestirea e un pretext
propagandistic străveziu pentru proslăvirea „realizărilor” epocii. Iată un fragment
din culminarea unui adevărat climax propagandistic în care elevul îşi asuma
involuntar rolul pedagogului de şcoală nouă:
– Tot acum! i-a răspuns băiatul [...] ... cum să nu se
dezvolte industria, când... când...
– Ei? Când? l-a îndemnat învăţătorul.
– ... când avem o ţară aşa de bogată, şi când bogăţiile
sunt stăpânite de popor, şi nu de bancheri şi moşieri? Nu? Ce, nu-i aşa?
– De bună seamă! a răspuns învăţătorul.
Băiatul a continuat aproape răpus de emoţie:
– ... numai datorită puterii poporului... Partidului
Muncitoresc Român... căci, ce interes aveau bancherii şi moşierii să dezvolte
industria ţării noastre? Doar ei n-au inimă...
Părăsind această
atmosferă de film nord-coreean, dar rămânând cam în acelaşi domeniu, putem citi
un reportaj de Veronica Porumbacu, vestala poeziei proletcultiste (Director de şcoală la 27 de ani) sau Scrisoare din Hunedoara de Mircea
Sîntimbreanu. Celebrul autor al Legendelor
Olimpului îşi semnează cu numele întreg (Al. Mitru-Pârâianu) bucata intitulată
Într-o fotografie, în care elevii unei şcoli din vechiul cartier bucureştean
Uranus parcurg tranziţia dificilă între vechiul şi iubitul lor profesor de
geografie, pensionat din cauza unei boli, şi mult mai tânăra lui urmaşă la
catedră. Un detaliu: profesorul îşi şubrezise sănătatea luptând împotriva
fasciştilor.
Găsim în antologie
şi nume de autori mai puţin cunoscuţi (Şerban Nedelcu, George Nestor, Oliviu
Negoiţă etc.) pe care probabil istoriile literare nici nu-i mai pomenesc. O
menţiune specială ar merita schiţa Nea
Tăsică a lui Vladimir Colin, onorabil autor de SF în deceniile următoare.
Scrierea îl are ca erou pe un profesor de desen şi caligrafie, nesemnificativ
atât prin materia pe care o predă, cât şi prin personalitatea lui ştearsă în
aparenţă, care se dovedeşte un suflet foarte sensibil şi capabil de acte impresionante.
E una din puţinele piese din volum care are parte de o psihologie verosimilă a
personajelor, iar amprenta ideologică e mai puţin apăsată.
Într-o carte
despre şcoală, profesori şi elevi cititorul s-ar aştepta, poate, şi la momente mai
relaxate, la şotiile inerente vârstei celei din urmă categorii. Antologatorul a
avut grijă să nu scape în carte aşa ceva, dorind poate ca textele să fie
parcurse cu pioşenie, iar tinerii cititori să nu-şi piardă vremea cu fleacuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu