24 iulie 2013

Premiul literar „Augustin Frăţilă” la a doua ediţie

Dacă mă gândesc bine, cred că aş fi putut copia postarea de anul trecut şi nu cred că s-ar fi observat. E vorba de premiul literar „Augustin Frăţilă”, iar vestea notabilă e că i se organizează a doua ediţie. Anul trecut s-a lăsat cu niţel scandal, ceea ce face bine la corp. Detalii despre concurs, care premiază cu 10.000 de euro cel mai bun roman al anului precedent, se găsesc aici. M-au invitat iar să fac parte din juriul bloggerilor şi iar am acceptat. Motivul e tot cel de data trecută, anume că mi se pare important să existe o contrapondere „civilă” la juriul aşa-numiţilor critici profesionişti. În rest, numai autor să nu fii. Vorba ceea, cititorul cu un păcat, autorul cu o sută.


Singura noutate pare a fi aceea că organizatorii au decis să lărgească juriul bloggerilor şi să mai invite 5-10 inşi. Toate bune şi frumoase, dar mi se pare că în felul acesta, transformând juriul într-un mic parlament, nu se ajunge neapărat la creşterea calităţii deciziei. Nu vreau să spun că în calitatea mea de membru veteran sunt de neînlocuit. Prezenţa mea în parlament juriu nu e câtuşi de puţin obligatorie şi pot fi dat afară fără multă zarvă. Nu e vorba aşadar de apărarea unui prestigiu foarte vag de altfel, ci de preocuparea pentru calitate. Dar ce ştiu eu, probabil că mai există un număr însemnat de bloggeri care citesc cu ardoare literatură română contemporană, iar a nu-i băga în seama ar fi o eroare impardonabilă.

4 comentarii:

a reader spunea...

Nu vad sa fie mai multi ci mai putini bloggeri in juriu decat anul trecut.

La Editia I erau 19 in juriu.
La Editia a II-a sunt doar 15 (deocamdata).

Sau aveti acces la informatii din interior, mai de actualitate decat cele de pe site-ul lor ?

Anul asta lipsesc Ionuca (care a renuntat la blog), Dan Boeriu (care a criticat concursul), vis urat, Victor Kapra si inca vreo doi, iar singurul nume nou gasit de mine e Mihnea Maruta (care e in primul rand jurnalist, nu blogger).

Wilkins Micawber spunea...

@ A Reader

Da, e vorba de informatii din interior. Cand am fost invitat am fost rugat sa fac propuneri in vederea cresterii numarului de jurati. N-am facut-o tocmai pentru ca nu cred ca acest numar trebuie marit.

Dinu D. Nica spunea...

Îmi permit să revin la ceea ce am spus și la finele ediției trecute: sistemul mixt de evaluare (critici oficiali plus bloggeri,19 sau 15, nu importă, cu preeminența criticilor, care decid ce să citească, mai apoi bloggerii ), mi se pare pervers și defectuos. Nu știu dacă și alte premii literare notabile (Nobel, Cervantes, Goncourt, al USR, al Academiei Române,etc), practică același sistem. Se pare că nu. Deci, ori doar critici, ori doar bloggeri!
De exemplu, pentru literatura (mare!) SF americană, există 2 premii prestigioase: Hugo (al criticii de specialitate) și Nebula (al fanilor genului).
Cu toată deferența, presimt că vom repeta situația de anul trecut, când se cam știa, de la inceput, cartea câștigătoare. Carte care (iarăși cu tot respectul), nu-ți dă absolut deloc ghes acum, la un an distanță, să o recitești.
Invit insistent pe oricine a simțit sau simte nevoia unei noi lecturi a op-lui în speță, să mă contrazică pe blogg. Dar, sincer!
Dinu D. Nica

Wilkins Micawber spunea...

@ Dinu D Nica

Premiul Augustin Fratila e unul din multele posibile. Sistemul nu e perfect, dar e interesant pana la un punct. Daca aplicam criteriul dorintei de recitire dupa un an ma tem ca rezista un numar infim de carti.