Nu cred că greşesc prea mult dacă spun că Planuri de viaţă de Vasile Baghiu
(Polirom, 2012) este un roman cuminte, cel puţin judecând după contextul destul
de zbânţuit al literaturii noastre de azi, unde se duce o luptă acerbă pentru
epatarea sărmanului cititor. Ei bine, nu aici va găsi satisfacţii amatorul de
senzaţii tari. Nu tu o scenă mai tare, un organ sexual, o vorbă mai radicală
(în sens junimist, desigur). Nimic, zero, nada, zilch. Prozatorul nostru şi-a
construit un personaj (Vili Barna) cu identitate şi stare civilă bine precizate,
om pe la vreo 45 de ani, psiholog cu studii făcute mai la bătrâneţe, însurat cu
Diana, cu doi copii (aproape) mari, de loc de undeva de prin Moldova, mărunt
mădular al intelighenţiei de provincie. Ce se poate închipui mai plicticos? Şi –
asta nu-i o glumă de-a bloggerului, ci pura realitate literară – Barna al
nostru cercetează „legătura dintre stările emoţionale
ale oamenilor şi plantele de interior”.
Avem, aşadar, un fel de
antierou ale cărui acţiuni nu se anunţă spectaculoase şi nici nu vor fi. Pe
parcursul celor circa 300 de pagini ale cărţii Vili Barna va face câteva
plimbări prin Europa şi va privi, cu ochii unui Dinicu Golescu timid şi cam
flegmatic, excentricităţile altora. O va vedea, de pildă, pe turcoaica Meryem, venită
şi ea în Occident cu o bursă de cercetare, cum paşte iarbă în scop
experimental, se va întreţine cu colegi mai trăsniţi, dar va rămâne, vorba din
strămoşi, zen şi nu-l va scoate
nimeni din ale lui. Nu că n-ar avea şi el nelinişti şi îngrijorări ca tot omul,
mai ales dacă e sărac şi cinstit şi cam trage targa pe uscat. O bună supapă
pentru defulare o reprezintă discuţiile pe medii de socializare (suntem în
2012, ce naiba!) cu prieteni plecaţi din ţară. Se zbuciumă şi Vili, ca tot
intelectualul deziluzionat, ba chiar face câţiva paşi spre America, dar cade
victimă unei escrocherii şi renunţă repede. Bovarizează şi el, ca atâţia alţii,
e dezgustat şi are şi de ce, nu-i merge nimic, ajunge să renunţe şi la mişcarea
civică în care se angrenase.
Dacă ar fi numai asta,
cartea ar fi plicticoasă peste măsură. Noroc cu aşa-zisul „lift spaţio-temporal
imaginar”, cum numeşte autorul, poate nu cu prea multă abilitate, tehnica
navigării printre niveluri ale acţiunii. Liftul acesta face ca punctul de
interes al cărţii să se deplaseze între un prezent implicit al anilor 2000 şi
un trecut trăit de tatăl protagonistului, Grigore Barna. Acesta făcuse după
război câţiva ani de prizonierat în URSS şi îşi consemnase experienţa în scris.
Fiul său îşi propune să valorifice însemnările tatălui. Iată cum se îmbogăţeşte
romanul cu paginile „siberiene” care, chiar dacă nu reprezintă în sine o
valoare narativă excepţională, contribuie la binevenite ruperi de ritm într-o
tramă care risca altfel să devină prea monotonă.
Romanul Planuri de viață a participat la concursul pentru premiul literar Augustin Frățilă, însă nu a fost selectat pe lista scurtă de către juriul criticilor oficiali.
Un comentariu:
Hitchcock (care nu agrea neo-realismul)avea o butadă:
"Lumea nu merge la cinema să vadă cum se spală vasele. O poate face și acasă!"
Ce vreau să zic?
Că există cărți grele, cărți ușurele și cărți plicticoase.
Asta, dacă nu generalizez eu prea mult...
Dinu D. Nica
Trimiteți un comentariu