Cu Coiful
de aur (Editura tineretului, 1968; prima ediţia apăruse, se pare, cu câţiva
ani mai devreme) Alexandru Şahighian (1901-1965) continuă tradiţia postbelică a
romanelor de aventuri pentru tineret reprezentată de Marea Bătălie de la Iazul Mic de Octav Pancu-Iaşi (despre care am
scris aici) sau, pentru a pomeni un exemplu notoriu, de Cireşarii lui Constantin Chiriţă. Schema după care sunt construite
asemenea cărţi e cam aceeaşi: un grup de copii plini de imaginaţie şi amatori
de întâmplări palpitante se organizează în vederea unor fapte glorioase şi
sfârşesc, oarecum prozaic, prin a demasca tot felul de răufăcători, de
preferinţă rămăşite ale fostului regim odios burghezo-moşieresc. Canonul fusese
aşadar fixat, iar Şahighian propune tinerilor cititori o localizare pitorească,
deoarece acţiunea se petrece în Delta Dunării, cu grindurile şi plaurii ei cu
tot, cu pădurea Caraorman, cu pescari şi legende cu istorisirea cărora autorul
nu se zgârceşte. Eroii sunt membrii „brigăzii” conduse de
Nicolae, un puşti de 13 ani. Sunt copii din Sulina, de vârste apropiate, băieţi
cu toţii, cu excepţia Mariei, singura fată care reuşeşte să fie admisă în acest
club select.
Acţiunea e pusă în mişcare de acostarea
unui vapor italian, apar personaje ciudate şi, evident, dubioase (la loc de
frunte, marinarii italieni, dar şi localnici precum Spiru „şchiopul”). Un ins
enigmatic e marinarul Paul, om umblat pe mări şi oceane, trecut prin naufragii
şi repatriat în cele din urmă. „Pentru asta m-am întors în patrie, să nu mai
văd stăpâni, să trăiesc în ţara noastră socialistă care respectă omul”, declară
el, dând impresia unui ins bine înfipt în realităţile social-politice ale
vremii. Suntem în vara anului 1957, iar amintirile războiului sunt încă
proaspete. Copiii din brigada lui
Nicolae visează călătorii şi comori, iar sosirea vasului străin e de natură să
le stimuleze imaginaţia. Precis au venit italienii să recupereze o comoară
îngropată undeva prin Deltă!
Şi pentru că lucrurile se fac aşa cum
trebuie, brigadierii, care sesizaseră niscai activităţi suspecte, se adresează
miliţiei. Comandantul „organelor” e, se înţelege, un om de toată isprava.
Deziluzie însă, totul se soldează cu descoperirea unei amărâte acţiuni de
contrabandă. Este, cu toate acestea, un prim vârf al acţiunii, chiar dacă
rezultatele sunt mediocre. Încurajaţi de succes, copiii plănuiesc o expediţie
adevărată, la bordul unei „corăbii” botezate Vijeliosul. Abia acum se îngroaşă intriga. Micii marinari sunt
surprinşi de furtună, se rătăcesc, trăiesc o noapte de coşmar, dar de data asta
chinul lor îşi găseşte o dublă răsplată. Ei descoperă un tezaur îngropat de
trupele germane la sfârşitul războiului (cu coiful de aur care dă titlul
cărţii); ba mai mult, îl demască pe Paul. Acesta, colaboraţionist sinistru, îşi
escamota adevărata identitate. Când colo, era una şi aceeaşi persoană cu un
anume Willy, unealta nemţilor, personaj negativ prin excelenţă, însemnat de
altfel cu o cicatrice pe care şi-o ascundea lăsându-şi barbă, „un trădător al
poporului său, un fascist vândut duşmanilor”.
Romancierul trudeşte la conturarea eroilor
săi. Nicolae, şeful, are stofă de lider, însă are meteahna se a se pierde
uneori în reverii, Andrei e botanistul grupului (prezenţa omului de ştiinţă
face parte din canon), Luca e timid, Vladimir, flegmatic şi cu ticuri verbale
(„Valabil!”) etc. Maria, singura fată din grup, are de luptat cu stereotipurile
falocentrice, căci „brigada nu prea vroia să aibă de a face cu fete”. „Să se
ducă la fete, să se joace cu păpuşile”, spune la un moment dat cineva. Ea se
arată însă mai destoinică decât mulţi dintre băieţi şi reuşeşte să fie
acceptată în acest adevărat Männerbund.
Să nu se creadă că aceşti copii sunt vreun moment de capul lor. Ei sunt
cuprinşi într-o tabără de vară asupra căreia veghează cu vigilenţă instructorul
de pionieri, profesorul Alexandru Achiţei, „fiu de ţărani nevoiaşi”, preocupat
de istoria grupurilor de partizani din Deltă.
Alexandru Şahighian nu face nicio concesie
ideologică şi îşi împănează romanul cu pasaje
tematice lipsite de orice echivoc:
Copiii
de azi au cu adevărat copilărie, o copilărie veselă şi sănătoasă. Nu e nevoie
să-ţi descriu toate bucuriile pe care le pot avea ei în ţara noastră acum, când
au fost alungaţi stăpânii de odinioară.
Ar fi totuşi pripit să aplicăm acestei cărţi eticheta de scriere ideologizată şi să ne oprim aici. Cu toate concesiile – destule – făcute comandamentelor epocii, Coiful de aur este o carte antrenantă, cu dialoguri şi întâmplări care trebuie să fi reţinut nu de puţine ori atenţia cititorilor de acum aproape cincizeci de ani. Stâlp de nădejde al realismului socialist din primele două decenii de după 1944, Alexandru Şahighian surprinde în câteva rânduri prin prospeţimea şi tehnica insolită a naraţiunii, cu elemente de autoreferenţialitate strecurate neaşteptat printre tămâierile rituale ale realizărilor „epocii”. Coperta volumului a fost realizată de Kalab Francisc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu