Când vine vorba de Mahler (dar şi de
Bruckner, ca să fim drepţi), cărţile lui Constantin Floros sunt referinţe de
prim ordin. Volumul Gustav Mahler, Visionär
und Despot este consacrat mai degrabă personalităţii decât creaţiei.
Muzicologul german de origine greacă scoate în evidenţă natura duală,
contradictorie a omului Mahler, care îmbină ascetismul cu senzualitatea (dar să
citim mai jos; traducerea mea):
Unii din prietenii lui Mahler vorbesc
despre înclinaţia acestuia spre ascetism. Această observaţie necesită o anume
definire a termenilor. După cum ştim, ascetismul creştin al monasticismului
medieval tindea înspre suprimarea firii noastre senzuale, implica o luptă
împotriva dorinţelor carnale, înfrânarea sexuală şi, în cele din urmă, şi
opoziţia faţă de plăcerea estetică. Mahler, o fiinţă pe cât de pasionată, pe
atât de artistică, nu era cu siguranţă un ascet în accepţiunea respectivă, ci
se situa mai aproape de „ascetismul interior” despre care vorbeşte Max Weber.
Etica muncii şi austeritatea lui erau proverbiale.
Din tot ce ştim
despre el, este sigur că Mahler era mai dedicat spiritului şi „celor
spirituale” decât plăcerilor senzuale. Ar fi desigur greşit să îl descriem ca
pe un epicurian şi un hedonist. Alfred Roller insistă pe capacitatea lui de a
suporta suferinţe trupeşti. Migrenele chinuitoare nu îl ţineau departe de
pupitrul dirijoral. Se pare că a dirijat repetiţia în costume pentru Simfonia a
VIII-a ţinută la München în septembrie 1910 în ciuda unor grave dureri
reumatice. Şi oricât de obositoare ar fi fost repetiţiile de dimineaţă la
Viena, el refuza să se odihnească un pic după-amiaza, spunând că la urma urmei
nu era decât „o oboseală fizică destul de obişnuită”. În acelaşi sens se poate
cita povestea impresionantă şi totodată bizară a modului în care a încercat
Mahler să o distragă pe tânăra lui soţie de la durerile facerii citindu-i din
Kant! El credea cu tărie că durerile pot fi învinse numai printr-o concentrare
extremă a minţii.
După Roller,
Mahler arăta o moderaţie extremă faţă de toate plăcerile, inclusiv cele
culinare. „Nu vedeai niciodată la el vreun exces, detesta beţia precum şi orice
fel de obscenitate sau indecenţă.” […] Mahler şi femeile: iată un capitol
separat. Mahler era foarte sensibil la frumuseţea şi inteligenţa feminină. […]
Înainte de căsătorie
se spune că a avut relaţii intime cu cântăreţe din ansamblul liric de la Viena,
printre care sopranele de coloratură Selma Kurz, Rita Michalek şi Marie
Gutheil-Schoder. […] În mod destul de grotesc, Mahler avea reputaţia unui roué,
a unui playboy, cu privire la care Carl Moll se gândise să o
prevină pe fiica lui vitregă Alma. Alma scrie despre asta în memoriile ei:
„Mahler, ascetul, chiar avea reputaţia unui bon viveur desfrânat,
care îşi folosea poziţia începând legături amoroase cu tinere din ansamblul
lui.” Dar adaugă: „Era un copil, iar femeia era sperietoarea lui!” […]
Evaluarea lui
Ludwig Karpath poate suna destul de categoric: „Mahler avea în mod sigur o
predispoziţie erotică – după ce dirija Tristan, era avea o energie
senzuală aproape ca nimeni altul – dar nu cobora niciodată în cele din urmă
adâncuri ale vieţii sexuale.” Cu toate acestea, ceea ce ne spune Alma este
asemănător. „Trecând peste câteva seducţii, de care s-a izbit cunoscând femei,”
scrie ea, el a rămas „feciorelnic.”
Ilustraţia reproduce un tablou realizat de Arnold Schönberg în 1911, Înmormântarea lui Mahler (reproducere din cartea lui Constantin Floros). Textul de azi a apărut iniţial pe blogul Sex Reader.
Un comentariu:
Interesante pasaje si ideile prezentate> imi place cand vad ca oamenii inca mai sunt interesati de asa ceva. Sarbatori fericite!
Trimiteți un comentariu