Chiar dacă după unii băieţii cu ochi
albaştri nu se bucură de o reputaţie prea bună, de vină nu e Niţă, eroul lui Vasile
Mănuceanu din povestirile care fac parte din volumul Alarmă la colţul viu. Cartea a apărut în 1964 la Editura Politică,
fiind opera redacţiei de literatură politică pentru tineret, aşa cum se
specifică pe pagina tehnică. Măcar să ştie cititorul la ce să se aştepte. Până
una-alta, Niţă (să nu uităm: „Mă cheamă Niţă şi am ochi albaştri”, ne spune
chiar el în introducerea care are drept titlu prima propoziţie a frazei) e elev
în clasa a şasea, de statură „în creştere”, pieptănat „cu cărate”, cu un nas „oarecare”
şi cu dinţii „cu puţină strungăreaţă”. E un portret fizic cinstit, deşi probabil
fără şanse să intre în istoria micii noastre literaturi. Trupul ca trupul, dar cu
adevărat contează fibra morală a individului, angajamentul lui faţă de
colectiv, devotamentul faţă de colegi şi activităţile lor. Noroc că Niţă e
talentat, are, cum se zice, condei, aşa că e candidatul ideal pentru postul de
cronicar al isprăvilor pionierilor de acum cincizeci de ani sau pentru cel de
realizator al gazetei de perete (nu singur, ferească Dumnezeu, ci alături de Marina
Popovici, „caligrafa”, Anişoara Stoian, „redactorul artistic” sau Sică, autor
de ştiri precum):
„«Ultima
oră»: ieri, la ultima oră (adică la istorie), Panait Grigore a luat un nouă.
Satisfacţie generală. Cu acest nouă, el şi-a îndreptat definitiv media, ieşind
din rândul codaşilor. Bravo Grigoraş!”
Cartea lui Vasile Mănuceanu joacă rolul
învelişului dulce, neted şi colorat care acoperă, la un drajeu, miezul neplăcut
la gust şi la înfăţişare. Cele douăsprezece schiţe romanţează transparent
principalele teme ideologice ale pedagogilor comunişti din ultimele decenii al
secolului trecut. Dintre acestea se detaşează adevărata obsesie pentru acţiunea
colectivă, oroarea de orice atitudine suspectabilă de individualism sau
independenţă în gândire. Şcolarii trebuie să acţioneze în grup şi să fie
folositori cu orice preţ. În Muşcata albă,
ei luptă din răsputeri să ajute cu ceva o bătrânică. Nu, n-au trecut-o strada
cu de-a sila, dar undeva pe acolo - femeia rămăsese fără muşcata ei albă,
dăruită de fiul-grănicer, aşa că se mobilizează efective importante pentru a i
se face rost femeii de altă floare la fel.
O altă marotă a anilor în care se petrec
evenimentele din carte o constituie strângerea unor cantităţi-record de fier
vechi şi maculatură. În O jumătate de
tonă, Tase şi Nelu se fac vinovaţi de păcatul individualismului, încercând
să colecteze numai ei doi cantitatea respectivă de hârtie uzată. Vor eşua
(previzibil), dar vor înţelege că performanţa este posibilă numai cu ajutorul
colegilor, care soseşte de altminteri cu promptitudine. În Cum să prinzi în undiţă un savant ne este introdusă o altă temă
dragă oricărui Peştaloţiu contemporan:
prestigiul neştirbit, aproape mistic, al ştiinţei şi reprezentanţilor ei pe
pământ. Când nu se rup învăţând şi nu se spetesc cărând deşeuri, elevii
vizitează combinate metalurgice (Despre
eroism) sau gospodării agricole colective (Smărăndiţa). Emoţiile estetice le sunt stârnite de halele de
producţie („La turnătorie, jerbele de scântei care săreau din oalele cu metal
topit ni s-au părut ceva din o mie şi una de nopţi”). Nici măcar în timpul
liber copiii nu sunt de capul lor. Ei participă la confruntări sportive (Sezon fotbalistic) sau merg în tabără la
mare (Scoica aurie), dar şi atunci continuă să fie dominaţi de spiritul de competiţie. Niciun moment de intimitate,
nicio scenă de familie, niciun grup prea restrâns de prieteni în afara celor
formate în scopuri strict practice. În Acţiunea
Florin ni se prezintă o adevărată intervenţie psihologică menită să
(re)aducă în sânul colectivului o oaie rătăcită, un elev silitor, însă prea
preocupat de realizările şcolare în sine.
Am lăsat la sfârşit schiţa Alarmă la colţul viu, care dă şi titlul
cărţii, nu pentru că ar avea o însemnătate deosebită în structura acesteia, ci
mai degrabă pentru conceptul de „colţ viu”, probabil străin acelora dintre noi
care ne-am şcolit în anii mai din urmă. Ideea fusese importată, de bună seamă,
din Uniunea Sovietică, unde pionierii aveau
adesea obiceiul să organizeze în clasă o grădină botanică sau zoologică în
miniatură. Însuşi termenul de „colţ viu” pare o traducere directă a rusescului живой
уголок. Într-un număr din 1957 al ziarului texan The Victoria Advocate, un ziarist îşi povesteşte impresiile despre
şcolile sovietice, pe care le consideră foarte bune. El scrie că „fiecare
instituţie preşcolară are un colţ viu [nature corner] unde sunt îngrijite şi
ţinute sub observaţie plante, peşti şi animale de companie”. Acest model sovietic
era, se pare, încă viu la noi în 1964 (l-am văzut şi în Marea bătălie de la Iazul Mic de Octav Pancu-Iaşi, despre care am
scris mai demult aici) şi s-a disipat probabil treptat în anii comunismului
naţionalist. Volumul lui Vasile Mănuceanu este ilustrat de cunoscuta Tia Peltz.
Un comentariu:
Cu timpul s-a renuntat la "coltul viu" pentru ca si-au dat seama ca natura nu poate fi pusa la colt?
Trimiteți un comentariu