Pesimism mult în Doctor Faustus, alimentat din plin de războiul purtat în Europa în
vreme ce Thomas Mann îşi scria romanul. În timpul agoniei nepotului Nepomuk („Echo”)
Schneidewein eroul principal declară:
— Am găsit. Nu-i dat să fie.
— Ce să nu fie, Adrian ?
— Ce-i bun şi nobil, îmi răspunse, ceea ce se
numeşte omenesc, cu toate că-i bun şi nobil. Cele pentru care oameni au
luptat, citadele au fost luate cu asalt, profeţi au proclamat triumfători, asta
nu-i dat să fie. Trebuie revocat. Voi revoca.
— Nu te-nţeleg bine, dragul meu. Ce vrei să iei
înapoi ?
— Simfonia a noua, răspunse.
Această „revocare” apare surprinzătoare pentru
cei în ochii cărora Thomas Mann este un apostol al „umanismului” despre care se
scriu, de altfel, pagini destule şi în Muntele Vrăjit. Cu atât mai puţin puteau
înghiţi asemenea îndemnuri „reacţionare” responsabilii culturali ai statului
comunist german. Se ştie (vezi aici, aici şi aici postări mai vechi privitoare
la problema Wagner în Republica Democrată Germană) cât de sensibile erau autorităţile
din RDG la asemenea chestiuni. În Beethoven
in German Politics, 1870-1989 David B. Dennis scrie:
Autorităţile culturale din RDG nu au
acceptat niciodată pesimismul privitor la Beethoven pe care l-a exprimat Thomas
Mann în Doctor Faustus. Într-un articol intitulat „Înţelesul lui Beethoven pentru
cultura socialistă naţională din RDG”, parte a unui raport oficial pentru
manifestările comemorative ale bicentenarului naşterii lui Beethoven din 1970, se
arăta că viziunea „nihilistă” a lui Man privind locul compozitorului în viaţa
germană postbelică reprezenta „criza culturii burgheze în secolul XX”; ea nu
avea nicio semnificaţie pentru membrii unei societăţi revoluţionare care nu
făcuse nimic pentru a-şi anula privilegiul de a se bucura de lucrările lui
Beethoven. Autorul, Werner Rackwitz, adjunctul ministrului Culturii, credea că
Beethoven trebuie luat înapoi de la „imperialiştii barbari şi antiumanişti” din
sectorul burghez al societăţii germane. Conform politicienilor culturali din
Germania de Est, clasa mijlocie germană îşi pierduse dreptul de a se bucura de
Beethoven din cauza presupusului ei sprijin pentru naţional-socialism.
Desigur, ideologii redegişti n-au ezitat
să ataşeze vagonul Beethoven la trenul lor propagandistic. Nici predecesorii lor
naţional-socialişti nu procedaseră altfel.
Postarea de azi este bazată, desigur, pe Beethoven in German Politics, 1870-1989 de
David B. Dennis, de unde am preluat şi imaginea. Aceasta reprezintă un afiş
est-german de propagandă din 1952, unde Beethoven este chemat să militeze
împotriva unor aşa-zise pregătiri de distrugere a unei zone de-a lungul Rinului
(cu stânca Lorelei şi alte forme de relief simbolice) de către imperialiştii americani. Traducerea textului lui David B. Dennis
este a mea, fragmentul din Thomas Mann este tradus de Eugen Barbu şi Andrei Ion
Deleanu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu