Pentru
muzică – de altfel ca şi pentru toate celelalte ale vieţii artistice – primii
cinci ani ai comunismului efectiv (1948-1955) sunt marcaţi de un fundamentalism
extrem. În materie de repertoriu vocal, predomină lucrările ruseşti şi sovietice.
În Aşa s-a născut omul nou. În România
anilor ’50 (despre care am scris mai de demult aici), Dorin-Liviu Bîtfoi
notează:
La Operele de Stat se pregătesc, pentru stagiunea
1951-1952, lucrările sovietice Rusalca
de A.S. Dargomâjschi, Familia Taras de
D. Cabaschi, Tânăra Gardă de A.
Meitus şi Marosco de Crasev, opera românească
Harap Alb de Alfred Mendelsohn, opera
poloneză Halca de Moniusco şi opera chineză
Liang Huang Huang de Van Kuai şi Li
Hsiang. La 10 ianuarie 1954 se deschide stagiunea în noul Teatru de Operă şi Balet
al R.P.R. (Opera Naţională Română, mai târziu) – clădire construită cu ocazia Festivalului
Mondial al Tineretului din anul precedent – cu opera Dama de pică de P. I. Ceaikovski.
Opereta – gen minor – nu era lipsită de
probleme ideologice, pentru care s-a găsit în cele din urmă o rezolvare
convenabilă:
După 23 August 1944, opereta a fost considerată
o artă decadentă burgheză, uşuratică. Cam de prin 1950 însă, a început să fie acceptată
şi s-a înfiinţat şi Teatrul de Stat de Operetă. Stagiunea a fost atunci deschisă
cu lucrarea N-a fost nuntă mai frumoasă de
Nic. Kirculescu. Au urmat Vânt
de
libertate de I. Dunaevski,
cu Elena Zamora în rolul marchizei de Saint-Cloud, Aculina de N. Kovner, cu „viaţa, jocurile, obiceiurile şi datinile vechi
ruseşti” – „un mare succes”, după câte apreciază aceeaşi protagonistă; se joacă
cinci ani, cu un Ion Dacian foarte în vogă. Alte titluri
sunt opereta Ana Lugojana de Filaret Barbu (la premiera căreia sunt prezenţi prim-ministrul
Petru Groza, Ana Pauker, Mihail Sadoveanu, membri ai C.C. şi ai guvernului,
ambasadori), Culegătorii de stele de
Florin Comişel (pusă în scenă de Nic. Kiriţescu, cu Elena Zamora în „rolul unei
tinere, franţuzite şi fandosite, care venea pe şantierul de la Bicaz în vizită la
soţul ei, inginer şef al şantierului, un om mai în vârstă decât ea”, împreună cu
servitoarea ei cu căţelul în braţe, o mulţime de bagaje, pălării şi cu manii
burgheze care încurcă treburile şantierului de la Bicaz), Lăsaţi-mă să cânt de Gherase Dendrino (premiera: un triumf, iar lui
Dendrino i se decernează Premiul de Stat), Liliacul
de Johann Strauss şi altele. La C.C.A., de operetă răspunde regizorul de teatru
Sică Alexandrescu, care se preocupă să-i aducă pe baritonul Petre Ştefănescu-Goangă,
pe o Silly Popescu, pe un Şerban Tassian.
Dacă repertoriul propriu-zis era supus
unor constrângeri extreme, nu de mult mai multă libertate de acţiune se bucurau
artiştii, obligaţi să se pună cu totul în slujba noului regim:
Actorii şi soliştii de operă şi operetă sunt
obligaţi să dea reprezentaţii şi la nou-înfiinţatele atenee populare. Numai în Capitală,
în 1949 există 80 de atenee populare (de pildă, în Ferentari), unde, sub
îndrumarea unor instructori voluntari, se dau reprezentaţii şi cu amatori, cu „acei
oameni care dimineaţa erau muncitori, iar seara artişti”. Cei mai mulţi nu au
fost vreodată la teatru. Tot la ateneele populare se organizează şezători – de pildă,
pe tema luptei pentru pace ori a zilei de 9 Mai –, conferinţe, spectacole cu
cântece şi jocuri populare româneşti şi sovietice, scenete etc. Artiştii joacă nu
doar pe scenele ateneelor populare, ci şi în marile întreprinderi; sunt mobilizaţi
şi pentru sprijinirea campaniei agricole de vară, iar colonii de artişti din
teatrele bucureştene dau spectacole în comunele dimprejur. În iunie 1954,
Teatrul de Stat de Operă concertează la Bragadiru, Teatrul de Operetă – în comuna
Hotarele, Ansamblul de Estradă – la Vidra, Teatrul Municipal – la Cornetu.
În imagine (reprodus din excelenta carte a lui Octavian Lazăr Cosma Simfonicele Radiodifuziunii Române), un afiş de concert din anul 1950 relevant pentru repertoriul tipic în epocă:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu