Nu e neapărat un avertisment, dar
cititorul care se aşteaptă ca volumul lui Varujan Vosganian Jocul celor o sută de frunze şi alte povestiri (Polirom, 2013) să fie o carte
plăcută şi care i se livrează uşor are toate şansele să rămână dezamăgit, căci
se va afla în faţa unui tip de scriere care îi pretinde în permanenţă
încordarea atenţiei şi efortul de a urmări, la firul ierbii de multe ori,
mersul sintaxei. Dacă adăugăm la toate acestea permanenta pendulare între
planuri (în principal un nivel „realist”, al unei obiectivităţi bine jucate şi
unul de factură mai degrabă fantastică) avem tabloul unei lecturi solicitante.
Autorul a aruncat în balanţă toate aceste dificultăţi şi e firesc să dorim să
vedem în ce măsură riscul pe care şi l-a asumat, acela de a alunga o parte a
publicului, a fost unul meritat.
Mănuşa provocării ne este aruncată încă
din prima piesă, emblematică pentru strategia folosită de prozator de-a lungul
întregului set de proze. La Judecata de
Apoi a statuilor introduce un protagonist (Petrache) care trăieşte un fel
de viaţă dublă, pendulând între realitatea cotidiană a unei mici localităţi din
România timpurilor noastre, cu toate tarele şi complexele ei
post-revoluţionare, şi un castel situat pe o culme din apropiere. Textul e
încărcat de exprimări pe alocuri sentenţioase, personajele vorbesc adesea în
pilde şi domină prezentul gnomic, fără a se ajunge din fericire la grandilocvenţă,
căci dialogurile sunt vii şi plauzibile. Unele scene sunt memorabile şi
constituie adevărate reprezentări alegorice (a se vedea, de pildă, scena de
dragoste dintre Petrache şi Aurica petrecută la înălţimea unei macarale
dezafectate de pe un vechi şantier). Apare şi tema sinucigaşului (croitorul
Steiner, cel care se temea că stelele au să se prăbuşească peste oameni) care
va fi prezentă şi în alte bucăţi din volum.
În Iacob,
fiul lui Zevedei cadrul se schimbă. Suntem tot în contemporaneitate, dar
într-un oraş mare, eroii sunt membri ai unei middle class autohtone (medici, jurnalişti, profesori), dar
lucrurile sunt departe de a fi senine. În centrul unui veritabil ghem de fire
epice şi relaţii interumane se găseşte Cosmina, o tânără doctoriţă, care
tratează un pacient puternic traumatizat în urma unei tentative de sinucidere
(Ionuţ Penescu, ins din aceeaşi specie cu croitorul Steiner din piesa
anterioară). Sub acest plan se conturează cel al unui trecut tenebros, marcat
şi de prezenţa unei voci care cutreieră, schizofrenic, paragrafele. Bunicul
Cosminei, cel care o crescuse, este fost deţinut politic pe vremea comunismului
şi îşi relatează amintirile unui ziarist, Filip, prieten cu nepoata lui,
care... dar nu mă las pradă tentaţiei de a povesti acţiunea.
Mai redusă ca dimensiuni, Când lumea era întreagă este o povestire
de mai mici dimensiuni, în cheie aparent naturalistă, cu numeroase momente de
violenţă extremă, având în centrul lor figura lui Coltuc, estropiatul, cerşetor
fără mâini şi fără picioare, care citeşte întorcând cu limba paginile cărţilor.
Când lumea era întreagă e probabil
piesa de rezistenţă a volumului, deşi probabil că autorul a avut intenţia de a
scoate în evidenţă alte proze. Formulările trădează uneori formaţia de
matematician a lui Varujan Vosganian, care exploatează cunoştinţe din domeniul
structurilor algebrice:
Singurătăţile
nu se pun laolaltă. Două singurătăţi mici nu fac o singurătate mai mare. La fel
cum nu se pot aduna, singurătăţile nici nu se pot scădea. Două singurătăţi
minus o singurătate nu sunt egale cu o singurătate. Poate doar înmulţirea să
aibă un rost. Mai mulţi oameni singuri, încrucişându-se unii cu alţii, se simt
şi mai singuri.
Legătura
de leuştean tratează, cu
fineţe psihologică, un episod de istorie recentă. Rada, studentă la
arhitectură, e maltratată de un miner în timpul tulburărilor din 1990. La două
decenii de la întâmplări, femeia este vizitată de agresorul ei, un anume Pavel
Avădanei, măcinat de remuşcări. Probabil că povestirea Jocul
celor o sută de frunze a fost văzută de autor ca cea mai importantă
cărămidă a edificiului de proze. Masivă şi dezlânată, ea este ultima şi pune nu puţine probleme cititorului. În aparenţă povestea unui trio de
prieteni (Maca, Tili şi Jenică) rămaşi cam fără rost în acelaşi orăşel
contemporan lipsit de perspective aproape ubicuu în carte, ea prilejuieşte
lungi incursiuni într-o lume marcat simbolică, cu accente de realism magic, dar
logistica literară impresionantă desfăşurată de scriitor nu dă toate roadele
scontate. Jocul celor o sută de frunze şi
alte povestiri nu e pentru şoferii de duminică ai lecturii şi este, cu
toate neîmplinirile, o carte care îşi merită banii.
2 comentarii:
Nu mai tin minte daca dvs. v-a placut Cartea soaptelor sau nu, iar cu search-ul de la dvs de pe blog n-am reusit sa gasesc nimic! :) Se pot compara?
@ capricornk13
N-am citit, o am de ceva timp, dar mi-a fost lene. Faptul ca toata lumea discuta taman despre cartea asta mi-a taiat din pofta. Ramane pe mai tarziu, intre timp mi-am luat-o si ca ebool, asa ca o sa fie mai usor.
Trimiteți un comentariu