Până şi mulţi din cei cu cunoştinţe sumare de istorie ştiu că Uniunea
Sovietică a deceniului 1930-1940 a fost un spaţiu a unor orori greu de
imaginat, al căror punct culminant se atinge cu ocazia marilor epurări din
perioada 1936-1938. Paradoxal, în contrast izbitor cu grozăviile care afectau
milioane de indivizi (cu familiile lor cu tot), viaţa artistică înfloreşte în
aparenţă. Se dă „liber” la imperialistul jazz, spectacolele cu dans şi revistă
se înmulţesc. Toată lumea cântă, râde şi
dansează, după cum o spune cu cinism titlul unui film muzical celebru în
epocă. Încununarea sinistrului oximoron viaţă/artă o reprezintă, poate,
celebrele cuvinte ale lui Stalin „Viaţa a devenit mai veselă, tovarăși. Viața a
devenit mai bună.”.
Viaţa asta „mai veselă şi mai bună” e reflectată într-o producţie pletorică
de comedii muzicale feerice şi niciodată inocente ideologic. În eseul But Eastward, Look, the Land is Brighter.
Toward a Topography of Utopia in the Stalinist Musical din volumul The Landscape of Stalinism (editori E.
Dobrenko şi E. Naiman), Richard Taylor discută câteva din temele frecvente ale
genului. Acesta şi-a avut eroii şi, mai ales, eroinele sale. Se detaşează din
rândul acestora Marina Ladânina şi mult mai cunoscuta Liubov Orlova (născută,
zice-se, din vechii prinţi Orlov). Erau, susţine Taylor, nişte eroine
neconvenţionale, potrivite cu noile vremuri (traducerea este a mea):
Trebuie spus şi că nici Orlova, nici Ladânina nu se conformau
stereotipurilor tradiţionale ale feminităţii. Deşi Ladânina apărea uneori în
costum popular în musicalurile colhoznice, atât ea, cât şi Orlova apăreau şi în
îmbrăcăminte „bărbătească” (Ladânina în Mireasa
bogată şi Tractoriştii, iar
Orlova în Circul, Volga-Volga şi Calea luminoasă), fapt care le desexualiza. Pentru femeile
sovietice prinse în dubla capcană a gospodăriei şi maternităţii, pe de o parte,
şi a muncii în colectiv, pe de altă parte, lucrul acesta trebuie să fi reprezentat
îndeplinirea dorinţei lor utopice. Eroina este întotdeauna înfăţişată la locul
de muncă, fie colhoz, fie circ, fie ţesătorie. Ea este prezentată acasă doar
atunci când locul ei de muncă este tot acolo, aşa cum se întâmplă cu eroina-cenuşăreasă
din Calea luminoasă. Unii critici au susţinut că eroina din musicalurile sovietice
este o figură maternă, dar acest lucru nu este adevărat în sensul convenţional
al termenului: caracterul domestic lipseşte şi nu există familie, ci doar
colectivul ca loc de muncă în microcosmos sau ţara în macrocosmos. Unirea lor se
realizează parţial prin utilizarea folclorului şi parţial prin muzică.
În imagine (preluată din volumul citat), reclamă din 1938 la produsele cosmetice Krasnâi mak (Macul roşu) destinate mai ales orăşencelor sovietice... refeminizate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu