Pentru
postarea de azi n-am avut acces la sursa primară, aşa că am folosit ce mi-a fost
la îndemână. În Mahler sau Cum exprimă muzica idei (1964), George
Bălan are o sarcină aproape imposibilă. E vorba de a expune universul estetic
al vienezului într-o epocă în care vigilenţa ideologică slăbise, ce-i drept, în
comparaţie cu deceniul precedent, dar se menţinea la cote foarte ridicate.
Muzicologul îşi ia cuvenitele măsuri de precauţie şi face referiri generoase la
corifeii materialismului dialectic. Chestiunea
rolului jucat de text în opera muzicală e una spinoasă, dar nu fără soluţie.
Dimpotrivă:
Analizând simfoniile lui Mahler ne-am propus să
demonstrăm că muzica este capabilă să exprime un asemenea mesaj [complex,
intrinsec] prin propriile ei mijloace, că redarea pregnantă a unei atitudini
faţă de viaţă este intrinsecă acestei arte şi nu îi este adăugată din afară
prin mijloace extra-muzicale.
Pentru o
asemenea afirmaţie e nevoie de sprijinul (calificat!) acordat de o autoritate
incontestabilă:
Acest lucru îl intuia cu o uimitoare subtilitate Lenin
atunci când respingea explicaţiile pe care unii specialişti voiau să i le dea
asupra muzicii ascultate. „Mai mult decât orice – scrie M. Kedrov – îi plăcea
lui Ilici muzica lui Beethoven. Sonatele
acestuia – Patetica şi cea în re minor, uverturile Coriolan şi Egmont. Dar
comentariile la aceste lucrări, comentarii pe care nu le făceam în modul cel
mai fericit, trezeau remarci ironice din partea neuitatului ascultător: «Numai
fără comentarii»”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu