M-am ocupat în
urmă cu câteva săptămâni (aici) de câteva elemente wagneriene detectabile în Casa
Buddenbrook de Thomas Mann. Era vorba atunci de parodierea unor elemente
tematice din Tetralogie (cum ar fi celebra şi generoasa temă a decăderii) sau
de tehnica leitmotivică ce se poate evidenţia în roman (precum fatalitatea care
acţionează inexorabil şi loveşte unde cu gândul nu gândeşti). Rămăsese să vedem
câteva exemple de tehnică wagneriană la nivel textual sau caracterologic.
Pentru postarea de azi am recurs la The Cambridge Companion to Thomas Mann
(ed. Ritchie Robertson). În studiul intitulat Buddenbrooks: between realism
and astheticism, Judith Ryan afirmă:
Thomas Mann
[...] utilizează pe scară largă unele detalii, gesturi sau expresii recurente e
un asemenea caz. În Casa Buddenbrook, printre leitmotive se numără mâinile
tipice de Buddenbrook cu degetele lor lungi şi fine, vena albastră de pe tâmpla
lui Thomas, umbrele albăstrui din jurul ochilor Gerdei, sforăiturile ca de
trompetă pe care le scoate Tony atunci când rosteşte numele celor doi soţi
josnici, durerile nervoase de la piciorul stâng al lui Christian, exclamaţia
repetată a lui Sesemi Weichbrodt („Fii fericit, copil bon”), exclamaţia
dojenitoare „assez!” a lui Elisabeth Buddenbrook folosită ori de câte ori
discuţia devine prea înfierbântată, precum şi modul în care starea danturii
diferitelor personaje este citită ca indicator al stării lor de sănătate fizică
şi mintală. Detaliile semnificative de realism european, precum linsul erotic
al degetului de către Emma în Doamna Bovary, devin în Casa Buddenbrook un
sistem de semne stenografice elaborat şi articulat cu grijă care umplu spaţiul
dintre realitate şi ficţiune. În acest fel, leitmotivele dau romanului un
aspect simbolist care transcende baza lui realistă sau naturalistă. (traducerea
mea)
Istoric vorbind,
Mann nu a fost primul autor care a utilizat în cărţile sale tehnica
leitmotivului wagnerian (unul din cazurile cele mai cunoscute este cel al lui
Theodor Fontane, care o folosise, culmea, pentru a reda discuţii despre
Wagner). Judith Ryan adaugă însă că la Thomas Mann tehnica are obiective mai
ambiţioase, constituind o „strategie de a face din real simbolic şi din
simbolic real”. E, în definitiv, una din funcţiile leitmotivelor din operele
lui Wagner.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu