Nu trebuie să-i
scoţi din raft pe Lakoff şi Johnson ca să-ţi dai seama că titlul cărţii lui
Alex Goldiş, Critica în tranşee. De la realismul socialist la autonomia esteticului (Cartea Românească, 2011),
ilustrează bine ecuaţia cognitivă „controversa înseamnă război”. Care va să
zică, pentru că la un moment dat critica a fost în tranşee, va fi existat un
război, de sperat, unul rece, expresie a unei confruntări de idei. Nu de alta,
dar parcă nu-i văd pe bravii critici cu arma-n mână şi cu cizmele cazone-n
picioare. Cu cine, pentru ce, cât timp şi cu ce instrumente s-au bătut aceştia
aflăm din lucrarea de faţă, desigur, dacă luăm imaginea criticii în tranşee
drept metonimie şi ne raportăm la practicienii ei.
Istoriceşte
vorbind, este acoperită perioada cuprinsă cu oarecare aproximaţie între 1948 şi
1970. Primul an reprezintă intrarea în scenă a realismului socialist în forma
lui extremă, numit şi de autor „integral” (etapa ţine până la moartea lui
Stalin, în 1953). Cel de al doilea marchează convenţional sfârşitul deceniului
în care se produce emanciparea treptată a esteticului de sub dominaţia limpede,
uneori brutală, a ideologicului. Este un proces destul de lung şi lent, în care
terenul se cucereşte greu (ca la resbelul
modern) şi se mai produc şi replieri tactice, ca în mica glaciaţiune din
1958-1960, provocată de revoluţia maghiară. Există şi perioade de retragere, de
confruntări de pe poziţii fixe, de drôle
de guerre. În general, atacurile frontale sunt extrem de rare, iar
înfruntarea tabuurilor se face cu multe precauţii. A se vedea, de exemplu la sfârșitul
deceniului şase, tentativa lui George Munteanu de a readuce în discuţie conceptul
de modern, prilej cu care se evită
utilizarea termenului modernism („ismele”
au o încărcătură cu potenţial periculos) şi se alege eticheta de modernitate, oarecum neutră ideologic.
Până la urmă
între cine se poartă toate aceste lupte ce compun marele tablou de război?
Există, ca într-un film hollywoodian, băieţii buni, în contrapondere cu cei
răi. Din prima categorie, cea a militanţilor pentru distanţarea de ideologic în
sensul dobândirii autonomiei esteticului, pot fi pomeniţi într-o listă
selectivă tinerii furioşi (în epoca anilor 1960) N. Manolescu (care face epocă
cu „lecturile infidele”), E. Simion, Matei Călinescu sau Lucian Raicu sau ceva
mai coptul Adrian Marino. Din cea de a doua tagmă fac parte dogmaticii, grup
ilustrat desigur foarte bine în primii zece ani de realism socialist, prin
inchizitori notorii precum M. Novicov, Ion Vitner, N. Moraru, Ov. S. Crohmălniceanu,
Paul Georgescu. Interesant este faptul că pe măsură ce se produce liberalizarea
(cu voie de sus, e bine să nu uităm asta) cea de a doua tabără se subţiază prin
convertire la estetism. Aşa se face că ultimele două nume (inşi cultivaţi şi,
în ciuda unui caracter îndoielnic, înzestraţi cu multă inteligenţă) ajung să
figureze la loc de cinste printre criticii importanţi ai deceniilor care
urmează.
De un mare
interes din partea autorului se bucură deceniul 1960-1970, eterogen,
caracterizat în primii săi ani printr-un dezgheţ timid şi lupte pentru „reevaluarea”
unor scriitori şi critici mai vechi. Cazurile notabile sunt cele ale poeţilor
interbelici sau cel al lui Maiorescu, cu infinită grijă, de fiecare dată,
pentru a nu trezi suspiciuni ideologice. După 1965 se produce o adevărată
rupere de ritm, cu traduceri masive de lucrări de specialitate, dar şi de texte
primare, de neconceput cu doar câţiva ani în urmă. Se mai dau şi unele lupte şi
se mai evidenţiază şi crăpături în corpul de altfel nu foarte omogen al
breslei. Foarte interesantă este soarta aşa-zisului grup al structuraliştilor (principali
reprezentanţi: Sorin Alexandrescu, Virgil Nemoianu, Toma Pavel), care face notă
discordantă prin aplecarea spre studiul obiectiv al textului literar, mai
apropiat de analiza lingvistică decât de metoda impresionist-călinesciană
practicată de restul confraţilor. De remarcat nu doar respingerea, ca un corp
străin, a acestui grup din ansamblul breslei, ci şi faptul că după debuturi
promiţătoare în ţară toţi cei trei părăsesc România şi fac cariere
academice internaţionale. M-ar fi interesat ce crede Alex Goldiş despre acest
detaliu biografic pe care îl împărtăşesc „structuraliştii”, însă autorul nu
pare să fi fost preocupat de această pistă.
Ultima secţiune a
Criticii în tranşee este dedicată
trecerii în revistă a unor scrieri, monografii şi lucrări teoretice, din etapa
1965-1970 şi care şi-au dovedit importanţa şi influenţa în deceniile următoare.
E vorba, desigur, de Contradicţia lui
Maiorescu (N. Manolescu), Introducere
în critica literară (A. Marino; necunoscut mie până acum scurtul puseu
protocronist al clujeanului cu de-a sila), Urmuz
(N. Balotă), William Faulkner (Sorin
Alexandrescu) şi încă destule altele. Nu putem decât să regretăm că autorul s-a
oprit la anul 1970. E desigur păcat că s-au strecurat în carte şi destule
greşeli de tipar sâcâitoare, ca de pildă cea din numele fraţilor Schlegel. E
lăudabil recursul (moderat totuşi, nesupărând prin prolixitate pedantă) la
surse şi citatul original în limbi străine. Probabil că necunoaşterea limbii
ruse l-a împiedicat pe Alex Goldiş să aibă acces direct la materialele din Pravda,
aşa că atunci când are nevoie el citează traducerea engleză a textului de interes,
ceea ce apare uşor grotesc. Ar fi fost poate de dorit ca în acest caz citatul
să fie tradus în română, asta dacă evident autorul n-a vrut să-şi pună la
încercare cititorul cu textul rusesc. Trecând peste asemenea neajunsuri, corectabile
cu uşurinţă de altfel, cartea e antrenantă şi prezintă interes pentru cei care
au curiozitatea să treacă la nivelul „meta” al literaturii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu