Încheiat la 23 august 1939, pactul germano-sovietic Ribbentrop-Molotov n-a
avut doar consecinţe militare şi politice, ci şi urmări culturale. Stalin a vrut
să pozeze, în cei mai puţin de doi ani cât a fost în vigoare actul, în promotor
al culturii germane. Ce putea fi mai potrivit, din punctul de vedere al propagandei,
decât o montare cu una din operele wagneriene cele mai caracteristice?
Evenimentul a avut loc în toamna lui 1940, când la celebrul Bolşoi Teatr din
Moscova s-a reprezentat Walkyria.
Pentru a regiza spectacolul a fost convocat însuşi celebrul Serghei Eisenstein,
renumit prin montările sale grandioase de scene istorice. Ruşii (şi, ulterior,
sovieticii) aveau o oarecare tradiţie wagneriană. Chiar Vsevolod Meyerhold,
mentorul lui Eisenstein, realizare o punere în scenă a lui Tristan, e drept, cu trei decenii înainte. Dar serviciile lui Meyerhold
nu mai puteau fi folosite, căci omul căzuse în dizgraţie şi avea de altfel să
fie executat în închisoare chiar când aveau loc repetiţiile cu noua Walkyrie.
Cu toate acestea, se pare că Eisenstein a mers pe linia trasată de Meyerhold
în Tristan şi a conceput un spectacol
în genul „realismului teatral” al acestuia. Decorurile (realizate de Piotr
Viliams) urmau să fie implicate organic în acţiunea de pe scenă. De exemplu,
frunzele copacului în care îşi înfipsese Wotan sabia urmau să îşi schimbe
culoarea şi să foşnească, iar stâncile pe care Siegmund se luptă cu Hunding
aveau să se înalţe şi să cadă. În drumul ei spre locul unde trebuie să zacă
adormită în aşteptarea lui Siegfried, Brünnhilde primeşte omagiul copacilor,
care se înclină pentru a o saluta. Uneori Eisenstein pare să devieze destul de
mult de la partitura dramei. De exemplu, în actul I, în timp ce Siegmund îşi
spune povestea, din trunchiul copacului apare însuși Wotan, grupul celor opt
walkyrii este augmentat, se introduc „coruri pantomimice” care servesc drept
fundal acţiunii principale etc. Celebrul pasaj „cavalcada walkyriilor” urma să
fie amplificat prin difuzoare amplasate în sală, dar dificultăţile tehnice prea
mari au împiedicat realizarea acestui plan.
Aflată în continuarea experimentelor avangardiste ale anilor 1920, întrerupte
în timpul celui de al patrulea deceniu al secolului trecut, montarea cu Walkyria a avut succes şi a provocat
multe discuţii. Din păcate nu au avut loc decât şase reprezentaţii, iar
proiectul unei Tetralogii integrale
(Eisenstein schiţase deja câteva decupaje regizorale pentru Götterdämmerung) nu s-a materializat. Şi
mai ghinionistă a fost montarea cu Lohengrin
de la Leningrad, a cărei premieră de la 17 iunie 1941 a reprezentat totodată
unicul spectacol, căci cinci zile mai târziu Germania a atacat URSS şi s-a ales
praful de toată „colaborarea culturală”.
Postarea de azi se bazează pe lucrarea Wagner
and Russia de Rosamund Bartlett, din care sunt reproduse şi imaginile.
Mai jos, câteva schiţe ale lui Eisenstein pentru Walkyria şi fotografii ale unor scene din spectacol:
Schiţă realizată de Eisenstein pentru proiectul Götterdämmerung (nerealizat):
5 comentarii:
Nu m-as fi gandit niciodata ca Einstein avea astfel de preocupari...
Vai, Domnule Descoperim-Lumea-Impreuna, atentie la neatentie !
Omul se chinuie sa vorbeasca de fineturi ascunse ochiului profan si dumneavoastra veniti cu o asemenea replica post-moderna, post-cultura, post-orice.
E totusi un banc foarte bun > Stii ce a spus unu la un articol despre Walkyria lui Eisenstein? Ca nu stie cum, cu atata fizica, Einstein s-a mai ocupat si de asta.
@ Dli
Intr-adevar, e suprinzator.
@ Anonim
Mai greseste omul, o fi o simpla haploloigie.
Cred ca am fost un pic zgarcit cu cuvintele, m-am gandit la: Schiţă realizată de Eisenstein pentru proiectul Götterdämmerung, atunci cand m-am referit la preocuparile lui.
Trimiteți un comentariu