Cristian Teodorescu e autorul a două romane deloc rele (despre care am scris
aici şi, respectiv, aici), aşa că se explică graba cu care am citit cea mai
rentă producţie a sa, Şoseaua Virtuţii. Cartea Câinelui, apărută în
primăvara asta la Cartea Românească. E şi acesta un mod de a merge la pomul
lăudat, e drept că nu cu sacul, ci cu blogul. Că recolta s-a dovedit de data
asta modestă e o altă problemă; autorul şi-a făcut datoria, scriind cartea, iar
cititorul, aşijderea, cu lectura.
Şoseaua Virtuţii. Cartea Câinelui
se arată a fi chiar de la
primele pagini o scriere de actualitate; pledează pentru asta plasarea acţiunii
în România post-decembristă, abordarea unor teme mereu calde, de nu fierbinţi (revoluţia, capitaliştii autohtoni şi
problemele lor, simbioza dintre politic şi economic şi – obsesie naţională de
care n-o să scăpăm prea curând – fosta Securitate şi oamenii ei, instalaţi în
posturi confortabile în politica şi economia de care pomeneam). Romanul are, în
toată colcăiala asta, un personaj principal din a cărui perspectivă ni se spune
povestea; numele acestuia îi este interzis cititorului, care nu are acces decât
la porecla Câinele, de la care nu se face nicio abatere în cele două sute şi
ceva de pagini.
Câinele, inginer specializat în chimie alimentară, a lucrat înainte de
evenimentele din 1989 la un institut de specialitate şi a pus serios umărul la
crearea a tot felul de alimente pe cât de odioase, pe atât de sintetice menite,
sub vechiul regim, să compenseze lipsa hranei de bună calitate. Căsătorit cu
Mari, învăţătoare, tată a doi băieţi, Câinele părea sortit unei existenţe fără surprize.
Nimerit în vâltoarea revoluţionară, ba chiar deţinut scurtă vreme la Jilava,
omul cade victimă transformărilor care urmează şi ajunge să renunţe la slujba
de la institut. Dar nu pentru a îngroşa rândurile cărătorilor de rulmenţi din
Turcia sau a pentru a se face taximetrist, nu, omul are o idee măreaţă şi
lansează, pe o piaţă atunci virgină, Gastronom, prima revistă de bucătăriseală
din România post-comunistă.
Rezist tentaţiei de a povesti cartea. Ea este, în mare, relatarea
peripeţiilor Câinelui cu Gastronomul
lui, cu un adevărat montagne russe de
urcuşuri şi coborâşuri, de la variaţiile de tiraj şi publicitate ale revistei
la rateurile sexuale ale protagonistului, urmate de reveniri nesperate. De
altfel omului nostru i s-a hărăzit o existenţă agitată, cu destule lovituri de
teatru (mă rog, în mica lume dâmboviţeană unde îşi face afacerile). Autorul
pare preocupat, în subtext, de morala poveştii pe care o spune. Pentru asta nu
pledează simpla prezenţă în titlu a toponimului Şoseaua Virtuţii, din geografia cartierului Militari, ci şi nesfârşitele
referiri la Securitate şi urmaşii acesteia, ajunşi acţionarii Gastronomului,
aşa-zişii evanghelişti. Cu toate
păcatele lui (inclusiv cel al preacurviei), bilanţul etic al Câinelui e unul
pozitiv; omul e esenţialmente modest, diferit prin asta de numeroşii parveniţi
ai epocii, continuă să locuiască la bloc, în ciuda succeselor ameţitoare, care
culminează cu numirea în postul de consilier de ceremonii la Cotroceni.
Ca şi cum n-ar fi fost destul material de mestecat, romancierul introduce
şi elementele ale unei intrigi poliţiste de care se satură el însuşi destul de
repede (uciderea, în condiţii misterioase, a lui Leni Surugiu, bătrâna doamnă
folosită pe post de ghid în ale manierelor elegante atât de foştii, cât şi de
actualii deţinători ai puterii). Pe lângă asta, el umple cu hărnicie pagini
după pagini cu relatări de evenimente anodine, de prin redacţia revistei, cu
discuţii ale Câinelui cu evangheliştii lui şi cu tot felul de mici întâmplări
care nu fac decât să dea senzaţia de talcioc narativ, de aglomerare inutilă de
paragrafe. Din cauza asta romanul ajunge să plictisească; e păcat că Cristian
Teodorescu, care ne-a obişnuit cu o remarcabilă acribie a detaliului şi cu un
perfect control la nivel micro pare
să scape din mână ansamblul, care iese dezlânat, fără cap şi coadă. Unde mai
pui că evenimentele sunt uneori previzibile, or ce poate fi mai rău în roman
decât aşa ceva...
Ar fi totuşi nedrept să nu trecem nimic la rubrica reuşitelor. Mi-au plăcut interacţiunile (un termen mai bun n-am găsit) protagonistului cu... bustul lui Dobrogeanu-Gherea, unul din puţinele elemente metafizice, alături de hiperosmia ocazională a Câinelui, cu care ne întâlnim în carte. E totuşi cam puţin şi riscăm să ne vedem în situaţia de a trece şi acest roman în categoria, bine reprezentată, a romanelor contemporane proaste scrise, paradoxal, bine.
2 comentarii:
Foarte, foarte sincer, credeti ca exista vreo deosebire de esenta, intre categoria romanelor contemporane proaste scrise, paradoxal, bine, pe de-o parte - si cea a romanelor contemporane bune scrie, paradoxal, prost, pe de alta?
Dinu D. Nica
@ dinu d. nica
O deosebire totusi cred ca exista: in cazul primelor ajunge sa-ti para rau :)
Trimiteți un comentariu