Deşi se autoproclamase campion al artei viitorului şi al fuziunii
democratice a artelor individuale, se pare că Wagner nu a avut prea mult succes
cu aceste idei printre colegii lui de breaslă. La peste un secol de la lansarea
teoriilor estetice wagneriene, Copland şi subliniază şi el primatul muzicii asupra
celorlalte elemente din opere:
Rămâne întrebarea dacă Wagner a reuşit să obţină senzaţia de realitate în
teatrul de operă. Răspunsul trebuie să fie negativ. Wagner nu a realizat acest
lucru mai mult decât a făcut-o Gluck înaintea lui. O dată în plus, au fost
înlocuite convenţii aflate în vigoare pe vremea lui. De asemenea, este drept să
întrebăm dacă Wagner a realizat acea egalitate a artelor pe care nu a obosit niciodată
s-o proclame. Răspunsul este din nou negativ. Ascultătorul sincer care ia parte
la o reprezentaţie wagneriană va pleca negreşit cu impresia că evenimentul este
în primul rând unul muzical, nu dramatic. Imaginaţi-vă un libret wagnerian pus
pe o muzică diferită - nu i-ar acorda nimeni nici cel mai mic interes. Acest
lucru se întâmplă pentru că muzica este atât de neobișnuită, încât Wagner îşi
ţine publicul captiv. Elementul suprem este muzica; în comparaţie cu ea, toate
celelalte elemente ale dramei muzicale sunt slabe. [...] Testul final al dramei
muzicale trebuie să fie însăşi opera. Stăpânirea atotputernică a resurselor
muzicale reprezentate de lucrarea lui Wagner este lucrul care o face
suportabilă în teatrul de operă.
Încă de acum aproape un secol şi
jumătate Ceaikovski sublinia că Wagner este de fapt „simfonist” şi respingea pretenţiile
unificatoare ale compozitorului german. Despre Wagner şi Ceaikovski, în altă
postare.
Postarea
de azi se bazează tot pe cartea lui Aaron Copland What to Listen for in Music. Traducerea citatului este a mea. Poza, care reproduce o
caricatură din 1863 apărută în revista rusească Iskra, îl reprezintă pe Wagner
aflat în galop înspre viitor. Imaginea este reprodusă din volumul Wagner and
Russia de Rosamund Bartlett (1995).
Un comentariu:
mda. recent, la copland mi-au atras atentia suflatorii - alamurile, de fapt. nu stiu din ce cauza m-am gandit atunci la wagner, mi s-a parut ca gasesc ceva comun. o anumita vribratie extrem de ampla, mda.
Trimiteți un comentariu