În postarea mea despre Istoria eroilor unui ţinut de verdeaţă
şi răcoare scriam (aici), cu peste doi ani urmă, că Radu Aldulescu „nu iese, în esenţă, din tiparul care l-a consacrat în
romane precum Amantul
colivăresei, Proorocii Ierusalimului sau Mirii nemuririi şi ne poartă, cu variaţiuni puţin însemnate de la o
carte la alta, în lumea lumpenproletariatului, a boemei mizere şi a violenţei”.
Citind, zilele trecute, cea mai recentă carte a autorului (Cronicile genocidului, Cartea Românească, 2012), nu am cum
să nu observ că nici ea nu se clinteşte din tipicul sus-pomenit. În tradiţia
ştiută, avem şi aici un personaj central pentru acţiunea romanului, dar perfect
periferic în raport cu societatea românească contemporană aşa cum e ea suprinsă,
de altfel cu mult realism, în scriere. Robert Stan (zis Diavolul) e un bărbat deja în vârstă,
cel puţin după standardele locale, căci în ţările mai răsărite un om de 58 de
ani, cât are el la început, e considerat încă tânăr. Ar fi văzut destule la
viaţa lui complet nespectaculoasă, a practicat diferite meserii care nu sunt de
natură să te umple de mândrie, cum ar fi cea de gropar sau, în anii mai din
urmă, paznic la magazinele noilor patroni. Elementul insolit îl constituie
convieţuirea lui cu Andreea, o femeie cu peste 20 de ani mai tânără, suicidară,
care are şi un băiat, Andrei.
Mama către Bulă: Măi, Bulă, măi... mai pune şi tu mâna pe o carte... şi mai fă şi tu nişte cornete, că uite, nu mai avem din ce să vindem seminţele-astea... (vechi banc)
30 decembrie 2012
☺☺ Radu Aldulescu – Cronicile genocidului
Cuplul trăieşte în mizerie, slujbele,
şi aşa proaste, sunt precare, aşa că cei doi se hotărăsc să spargă ghinionul şi
să vândă garsoniera din Bucureşti a Andreei pentru a se stabili la Frăsineni, o
localitate probabil fictivă, undeva la graniţa judeţelor Argeş şi Vâlcea, oraş
de provincie unde totul e mai ieftin. Acolo, un întreg lanţ al cunoştinţelor (asemănător
cu cel al slăbiciunilor care face legătura între madam Piscupescu şi Costică
Ionescu) îl face pe Robert să reîntâlnească o fostă febleţe din anii 1970, care
are la rândul mai multe fete, dintre care una, Brânduşa, se îndrăgosteşte lulea
de el. Este perioada de glorie a lui Robert, prins (flatant, nu?) între două
femei mult mai tinere. Dintre acestea, cea nou venită (alintată cu diminutivul
de mahala Floricica) îl şi angajează
ca paznic la şcoala la care e directoare adjunctă.
Brânduşa şi amantul ei tomnatic vor
plăti însă pentru plăcerile interzise. Soţul femeii, Laurian Susanu, e un fel
de boss din presa locală, autor de editoriale demolatoare şi titular al
rubricii Cronicile genocidului din
gazeta numită sforăitor-ironic Foaie argeşeană pentru minte şi cuget. Susanu, un individ bogat şi plin de putere, pare iniţial neinteresat
de infidelităţile consoartei, dar va decide în cele din urmă să... nu povestesc
ce, ca să nu stric cheful celor care ar vrea să citească cartea.
Miza romanului
pare destul de măruntă. Sunt drame de mahala lipsite probabil de semnificaţii mai
adânci, foieşte peste tot o lume măruntă şi care încearcă să supravieţuiască în
lupta cu greutăţile vieţii din primele două decenii postcomuniste, dar ne sunt
înfăţişaţi şi câţiva din învingătorii necinstiți ai acestei ciocniri. Robert e mai
degrabă unidimensional, şters, adesea abulic. Câţiva din eroi sunt ceva mai
bine reliefaţi (madam Friţ, vecina cinofilă, Miron Geană, fratele ei şi coleg
de muncă cu Robert, cămătarul Auraş Crivac etc.), dar nu au de interpretat
partituri prea întinse. Nici cele două roluri feminine importante (Andreea,
Brânduşa) nu strălucesc prin relief. Dacă personajele şi acţiunea, în cea mai
mare parte a lor, nu sunt de natură să se impună în ochii cititorului mai
pretenţios, stilul lui Aldulescu rezervă câteodată surprize plăcute:
Faţă de Istoria eroilor unui ţinut de verdeaţă
şi răcoare, Cronicile genocidului reprezintă
totuşi, dacă nu regres calitativ, măcar o dovadă de stagnare a inspiraţiei
romancierului. Vâna de scriitor bun se vede cu uşurinţă în câteva locuri, dar
în ansamblu rezultatul e mai degrabă nesatisfăcător pentru cititorul căruia
i-au plăcut cărţile de până acum ale lui Radu Aldulescu. Vina acestuia e doar
de a fi scos pe piaţă până acum produse literare mai bune decât cel mai recent.
Labels:
literatură română contemporană
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
2 comentarii:
Ați surprins foarte pertinent esența fenomenului de declin actual, al așa-zisei proze a mahalalei românești,ori a sub-culturii lumpen contemporane(care-și trage seva istorică, la noi, din "Groapa" lui E. Barbu, dar nu numai). După umila mea părere, în lipsa unui talent scriitoricesc cvasi-titanic, care să miște cu adevărat lucrurile în domeniu, o soluție destul de facilă rămâne transgresarea derizoriului perpetuat,în fantastic și oniric(dar și pentru asta se cere , indubitabil, talent!). Ori, mai rămâne, totuși, varianta minimalistă a învârtirii sterile și mecanice, în gol, la care a condus, finalmente, curentul introspectiv-mizerabilist și Ego-ist de la "Polirom" (consorțiu care a înghițit, de ani buni - și nu cu rezultatele artistice cele mai fericite - și Editura "Cartea Românească",editură la care a apărut opusul despre care și Dvs., și eu, desigur, în proporții diferite,tocmai ne-am dat aici cu presupusul).
În rest, vă doresc, Dvs. și excelentului Dvs. blog, la cât mai mulți ani!
Dinu D. Nica
@ Dinu D. Nica
Observatia din postarea mea fusese mult mai modesta si nu avea in intentie sa puna in discutie o intreaga epoca literara :)
Derizoriul poate fi, pana la un punct, o categorie estetica la fel de legitima ca sublimul, e doar o chestiune de dozare.
Multumesc pentru urarile dvs. amabile si pentru la fel de amabilele complimente. La multi ani si dvs!
Trimiteți un comentariu