Am dat peste o referire la creaţia
wagneriană unde mă aşteptam mai puţin, în romanul Pioniera goală al scriitorului rus contemporan Mihail Kononov.
Protagonista, Maria Muhina („Muha”), e o entitate ciudată, amestec de victimă
şi călău, cu o existenţă dublă, în planul realităţii şi totodată în cel al
fanteziei. Scena de mai jos se desfăşoară cândva la începutul anilor ’40, când
URSS şi Germania nu erau încă în război, ba chiar erau legate prin celebrul
pact Ribbentrop-Molotov. Suntem la şcoală. Muha îşi venerează profesorul.
Acesta (Walter Ivanovici) e de origine germană:
„Richard Wagner este un compozitor german extraordinar“, traducea Muha cu voce tare, urmărind reacţia profesorului pe sub sprâncene. În primul rând nu „german“, ci neamţ. Aşa, măcar o greşeală a corectat singură. A ajutat-o faptul că şi-a făcut cruce la a cincea coastă, aşa cum a învăţat-o Alioşa. „Ciclul lui, Inelul Nibelungilor, e cunoscut şi îndrăgit de absolut toţi iubiţii muzicii“… Iubitorii, proasto! „Toţi iubitorii muzicii, nu doar din Germania, ci şi din toate ţările lumii. Deosebit de cunoscut e marele… minunatul… Valentinii zburători…“ Ptiu! „Walküre zburătoare“… Vampirii? Walküre? Totuşi, e interesant că există aşa nume – Walküre. Poate că există, dar poate că nu! De fapt, dacă aşa scrie, înseamnă că există!… „Walküre zburătoare“ din opera Tangeizer… Walküre, Tangeizer – toţi se simt obligaţi să facă pe deştepţii, prostesc poporul, de parcă n-ar putea să scrie simplu: Valea, Gheşa…
Citind traducerea Muhăi, Walter Ivanovici s-a dus în colţul clasei, la sobă, unde era patefonul. A ridicat capacul scârţâitor şi a pus un disc. Muzica a cucerit-o pe Muha, aproape că i s-a oprit respiraţia. – Mi-am amintit, a zis Muha şi s-a lovit peste frunte. Păi ăsta e cel mai tare disc! Păi e „Walküre-ii zburători“! Deja ni l-aţi pus de două ori ca să-l ascultăm, Walter Ivanovici!…
Nu mult după asta lucrurile se schimbă.
Începe războiul, Walter este demascat ca inamic, iar Wagner devine „principalul
compozitor fascist Wagner”:
Ea doar atunci s-a convins că el de fapt
mereu a fost un duşman, când preşedintele de colhoz le-a comunicat tuturor la acea
adunare specială – şi colaboratorul stătea tot acolo, chiar dacă era îmbrăcat în civil – şi când a
interogat-o mai târziu pe Muha, apoi a lăudat-o doar pe ea dintre toţi băieţii,
că nu a încercat să ascundă, a recunoscut că sub influenţa profesorului a
ascultat discuri simfonice ale principalului compozitor fascist Wagner, ajutând
astfel foarte tare cercetării şi în acelaşi timp uşurând soarta lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu