Anticipând cu
câteva zile o postare mai cuprinzătoare, să răsfoim cartea lui Cristian Vasile
intitulată Literatura şi artele în
România comunistă 1948-1953. E vorba, desigur, de perioada de maximă
intensitate a opresiunii. Noilor stăpâni le căşuna din te miri ce. Se
impuneau noi tabuuri şi interdicţii. În
ceea ce priveşte muzica, un subiect care ar merita o atenţie separată este
jazzul, un gen care nu fusese pe placul naziştilor şi pe care îl combăteau cu
înverşunare şi comuniştii. Detaliu interesant, aflăm din carte că imediat după
război a funcţionat la Bucureşti, efemer desigur, un conservator de muzică
americană, denumit ulterior chiar Conservatorul de Jazz. La acest conservator
au predat atât Ion Dumitrescu, mai târziu ditamai preşedinte al Uniunii
Compozitorilor, cât şi pianistul Dan Mizrahy.
Detectând
originile sovietice ale reacţiilor negative faţă de jazz, Cristian Vasile
scrie:
Pornind
de la atitudinea comuniştilor români faţă de jazz, s-ar putea face din nou o
paralelă cu desfăşurările din spaţiul sovietic. În anii 1920, anumiţi scriitori
sovietici ataşaţi de puterea bolşevică au identificat jazzul cu erotismul
decadent al burgheziei occidentale, iar spre sfârşitul deceniului trei, în
timpul „revoluţiei culturale“, Asociaţia Rusă a Compozitorilor Proletari a dus
o campanie pentru interzicerea saxofonului. În anul 1932, această Asociaţie
este dizolvată, iar climatul din mediul artistic devine mai prielnic creaţiei,
astfel încât formaţii străine de jazz primesc permisiunea de a efectua turnee
în Uniunea Sovietică. După „Afacerea Lady Macbeth“ trupele occidentale de jazz
nu mai sunt acceptate, dar autorităţile tolerează acest gen muzical datorită
popularităţii sale. Însă imediat după 1945, în contextul războiului rece şi al
jdanovismului care a dominat spaţiul cultural, numeroşi muzicieni de jazz sunt
arestaţi, jazzul ca atare este incriminat ca fiind o unealtă a „imperialismului
american“, iar saxofonul este interzis. Acest val al jdanovcinei se va resimţi
şi în spaţiul românesc, însă cu o mică întârziere. Cum am subliniat, în anul
1946, în timpul campaniei electorale, formaţiile de jazz erau chemate să
susţină lupta politică dusă de comunişti prin concerte pentru tineret date în
grădini şi pieţe publice şi prin intermediul Radioului, unde erau programate
trupe de jazz. Peste câţiva ani, mai ales la începutul deceniului şase, la
vârful propagandei comuniste s-a produs o reconsiderare, sub impactul campaniei
împotriva jazzului din Uniunea Sovietică.
Bietul saxofon, odios instrument al luxuriei! Să nu uităm nici vorbele memorabile ale Ekaterinei Furțova, ministru sovietic al Culturii, care declara: Azi joci [sic] jazz, mâine vei vinde patria. (vezi aici)
Sursa imaginii aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu