Ministru, prim-ministru, eminenţă cenuşie
şi câte şi mai câte vreme de decenii de-a rândul, Constantin Argetoianu (1871-1955)
face parte din categoria memorialiştilor care îşi încondeiază nemilos
contemporanii. Omul părea ubicuu şi interesat de toate, nu în ultimul rând de
viaţa mondenă şi de arte. Pentru postarea de azi am ales din primul volum al Însemnărilor zilnice câteva pasaje legate
de relaţiile autorului cu Enescu. E limpede că omul politic nu-l avea la inimă
pe compozitor, pe care îl numeşte de altfel în mai multe rânduri Morcovescu.
Iată ce are de spus Argetoianu în 1936, a doua zi după premiera, la Paris, a
operei Oedipe:
14 martie.
– Prima zi a Babelor –vreme posomorâtă şi vânt rece. Aseară a avut loc la Opera
Mare din Paris „premiera” mult aşteptatului şedevru al lui George Enescu, Oedipe.
Opera a fost transmisă prin telefon şi radiofonie, cu solemne precuvântări în
toate unghiurile României. Pentru toată fustărimea, pentru tot jăvrăretul
muzical valah a fost o zi – sau mai bine zis o seară – mare. Poporul valah îşi
trimisese până acum reprezentanţii glorioşi în curvărimea şi în teatrele de la
Paris, în vicleimul de la Geneva, dar până aci nimeni de la noi nu avusese
parte să fie aclamat ca autor genial pe o scenă franceză, şi încă pe una
subvenţionată. N-am auzit decât actul I din opera lui Morcovescu, şi m-am dus
să mă culc, fiindcă n-am simţit nici o dorinţă să ascult pe celelalte trei.
Când am auzit iarăşi doinele şi dansurile „naţionale” mi-a venit să leşin.
Partitura lui Morcovescu e partitura unui muzicant savant lipsit de acea
flacără care nu se stinge nici după moartea omului şi luminează mai departe
opera. Aplauze multe la sfârşitul reprezentaţiei, sala fiind ticsită de
puterile coloniei valahe din Paris şi de puterile cooperaţiei intelectuale
internaţionale (vezi secţiunea specială a fondurilor secrete Titulescu).
Probabil că în cursul nopţii, Elena Văcărescu a încălecat pe Bidet, care i-a
servit o viaţă întreagă de Pégase, şi a compus o odă.
După numai trei zile memorialistul
continuă:
17 martie. – Zarva care continuă să se facă în
jurul operei lui Morcovescu îmi confirmă un fenomen foarte interesant care
învederează evoluţia săvârşită în muzică, în câteva decenii. Pe vremea
tinereţelor mele toată lumea era împotriva formulelor noi şi a inovatorilor.
„Corul antic” al păzitorilor tradiţiilor se ciocnea cu câţiva oameni mai
pătrunzători care luptau pentru încetăţenirea şi popularizarea formulelor noi.
Astăzi, corul antic adoptă cu o nemaipomenită uşurinţă cele mai îndrăzneţe
inovaţii, de multe ori lipsite de rost şi de gust, şi abia se mai găsesc câţiva
oameni care să apere patrimoniul trecutului. Cine nu-şi aduce aminte fie şi
numai din auzite, despre luptele titanice ale câtorva
iluminaţi în favoarea muzicii lui Wagner, ani de zile fluierată de masele de
proşti din corul antic. Acum aceleaşi mase au adoptat pe loc jazz-urile
negrilor, disonanţele pederaştilor şi sărăcia tematică a lui Morcovescu. O
nesănătoasă ahtiere pentru tot ce e nou se manifestă de altminteri şi în
celelalte arte.
Morcovescu (pardon, Enescu) îşi avea,
probabil, antenele lui şi ştia că nu-i e pe plac lui Argetoianu, dar nu-l lăsa
inima să nu intre în joc. În primăvara aceluiaşi an (1936) el îi scrie o
scrisoare din Franţa”
Paris 26 rue de Vichy Mai 1936
Mult Stimate Domnule Ministru,
Mi s-a comunicat cum că v-aţi fi exprimat de o
manieră foarte măgulitoare pentru mine cu prilejul reprezentaţiei lucrării mele
la Opera din Paris. Permiteţi-mi să vă mulţumesc din inimă pentru aceasta,
asigurându-vă totodată de sentimentele mele de înaltă (sic) consideraţie.
George Enescu
Nu reuşeşte însă
decât să-şi atragă o nouă poreclă:
Dl. Chou Pinx vrea să fie ironic, dar mânuieşte
ironia cu aceeaşi măiestrie ca muzica. Poate să se pună dl. Enescu şi în cap şi
în picioare: pentru posteritate, va rămâne Chou, va rămâne Pinx, dar nu va
rămâne Beethoven.
[...]
Am răspuns lui Enescu că scrisoarea sa m-a
surprins, că nu era cazul nici de „mulţumiri” pentru mine nici de nemulţumiri
pentru el. Că critica era liberă îndată ce o opera de artă era supusă
publicului. Că glumele pe care le-am făcut erau mai mult îndreptate împotriva
odioşilor săi zelatori decât împotriva operei înseşi. Am încheiat prin banala
constatare că un om sincer preţuieşte mai mult decât unul care se târăşte în
faţă şi muscă pe la spate şi ultimele mele cuvinte au fost: „Evocând această
sinceritate, te rog şi eu a crede în sentimentele mele de înaltă consideraţie”.
Mi-e greu să explic poreclele date de Argetoianu compozitorului naţional, cu atât mai mult cu cât în Însemnări... el îi numeşte Morcovescu pe mai mulţi inşi... Poza e reprodusă din ediţia apărută la Editura Machiavelli (!) în 1998.
Un comentariu:
Pentru toată fustărimea, pentru tot jăvrăretul muzical valah a fost o zi – sau mai bine zis o seară – mare." - Pe bune, Argetoianu n-a murit în anii '50? Ai zice că a scris articolul în 2013...
:)
Trimiteți un comentariu