4 septembrie 2012

Cum mi-am petrecut vacanţa de vară


... e titlul unui roman de T. O. Bobe despre care am scris mai demult aici. Uitându-mă şi eu din timp în timp, ca tot bloggerul animat de mici şi nevinovate vanităţi, pe statisticile de trafic ale site-ului, am observat că postarea respectivă e de multă vreme pe primul loc, cu aproape 1000 de accesări. Ce să fie, ce să fie? De ce o fi atrasă lumea de textul respectiv? Să fie cartea lui Bobe un magnet irezistibil pentru navigatorii pe internet, într-o asemenea măsură că aceştia vor să citească până şi ce au scris alţii despre ea?

Să fim serioşi. Nu că ar fi o carte rea, ba chiar e bunicică. A făcut de altfel ceva valuri în momentul apariţiei, dar de aici şi până la a justifica un asemenea interes din partea internauţilor e cale lungă. O aplecare mai atentă asupra statisticilor ne arată două lucruri. Mai întâi, există o perioadă a anului (începutul lunii septembrie) în care accesările postării cu pricina sunt foarte frecvente, oricum mult mai dese decât în ale momente. Aşa s-a întâmplat şi anul trecut pe vremea asta; ţin minte că lumea accesa textul într-o veselie. A doua observaţie ţine de situarea geografică a celor care citesc postarea. În imensa lor majoritate aceștia sunt din Republica Moldova. Să-i fi lovit pe cei din ţara vecină pasiunea pentru proza română contemporană, iar accesele acestei pasiuni să se manifeste ciclic, la început fiecărei toamne?

Abia acum mi-a picat fisa, e drept că şi după ce am văzut ce căutări pe Google îmi aduseseră pe blog mulţi cititori. În Republica Moldova tocmai a început şcoala, iar elevilor li se dă ca temă în prima săptămână exact compunerea pe care – chipurile – o scrie Luca, puştiul din romanul lui T. O. Bobe. Iar elevul moldovean nu se deosebeşte probabil de cel român şi nu stă mult pe gânduri când e să copieze o temă de pe internet, mai ales că experienţele de vacanţă ale altora sunt mereu mai interesante decât cele proprii. Sau, mai ştii, o fi o dorinţă de vicarious experience, vorba englezului. Desigur, cei care intră la mine pe blog căutând material pentru compunerea cu pricina au parte de o dezamăgire. Nu mă îndoiesc că se consolează repede, căci există destule site-uri specializate care oferă referate şi compuneri de-a gata. Nu-mi rămâne decât să aştept începerea şcolii în România, care îmi va aduce şi ea un vârf de trafic. Drept e că unul mai modest, ca Omu faţă de Moldoveanu, pentru că mi se pare că la noi moda cu compunerile pe tema vacanţei a intrat într-o oarecare desuetudine. 

4 comentarii:

dragoş c spunea...

m-am speriat de titlu, am creyut c-ai mai citit-o o data!

Wilkins Micawber spunea...

@ dragos c

Culmea e ca am citit-o de doua ori, prima data aproape imediat dupa aparitie. Si, pentru ca am uitat foarte repede cam totul, am mai citit-o o data acum vreo doi ani.

Bogdan spunea...

Si eu de multe ori am impresia ca ajung oameni pe blog cautand ceva pentru compuneri si chestii de genul - chiar eseuri despre unele carti. Ma gandeam intr-o perioada sa verific daca nu cumva Falsificatorii de bani de Gide a ajuns in programa scolara :) (ps: acum mai multe zile lasase un comentariu si la postarea despre Furie a lui Rushdie, e posibil sa fi ajuns in spam)

Wilkins Micawber spunea...

@ Bogdan

Comentariul acela cred ca a disparut in neant, eu nu l-am vazut pe nicaieri. Poate il mai puneti o data.