Iată o carte –
vorbesc de Emoţia de Mirela Stănciulescu (Humanitas, 2011) – în care mai
toate personajele par să fi urmat un tratament cu Xanax (pentru laici, un
medicament din clasa benzodiazepinelor folosit pentru tratarea tulburărilor
anxioase). Sunt atât de liniştite, de aşezate şi calme chiar şi în ieşirile lor
presupus pasionale că ţi-e mai mare dragul să le urmăreşti, parcă ar călca
mereu pe vată. E şi cazul protagonistei, o anume Clara Martin, cu a cărei
confesiune la persoana I începe romanul. N-ar fi cine ştie ce originalitate
aici, e vorba de o tânără de 17 ani, ce-i drept, inteligentă şi sensibilă, cu
talent la română şi care visează – iar autoarea nu face economie de vorbe când
e să ne relateze visele – să scrie un roman.
Totul decurge cu
discreţie şi reţinere, cu aluzii mai degrabă decât cu vorbe spuse de-a dreptul.
Clara e răţuşca cea urată, adolescenta nemulţumită de cum arată şi care îşi
descoperă feminitatea într-un mod mai degrabă sugerat, de te duce gândul la
Coşbuc. Iat-o gătindu-se pentru petrecerea de majorat a Georgianei, bună
prietenă şi colegă de liceu:
Nu mă simt
bine în rochia asta. şi, în general, mi-a cam trecut cheful de petrecere. Mă
studiez cu neplăcere în oglinda lungă şi îngustă din hol. Nu sunt nici înaltă,
nici scundă. Nici grasă, nici slabă. Cum e mai rău! Rochia mea e de o lungime
nici prea-prea, nici foarte-foarte, e evazată, are mâneci largi strânse cu
elastic la încheietură (un elastic destul de incomod) şi decolteul potrivit.
Ciorapii de mătase mă jenează, cred că i-am răsucit aiurea în sus, pe pulpe –
mult mai bine e cu ciorapii albi trei sferturi, din bumbac, pe care îi port de
obicei! [...] Oftez şi urc cu privirea, studiind-mi părul cu bucle învârtejite
care-ncotro (numai încotro vreau eu, nu!).
Până la urmă
inevitabilul (previzibil, de altfel) se produce, Clara îl întâlneşte pe Eduard
(Edi), un student la Geologie cu mult appeal la sexul frumos, care devine
primul bărbat din viaţa ei, dacă ne e permisă expresia asta convenţională.
Prilej desigur de visare, de mari planuri (trebuie scris romanul, acesta
trebuie trăit şi scris, scris şi trăit, eventual pornind de la un accident la
mare). Hop şi accidentul, căci, o ştim demult, viaţa mai calcă arta pe bătături
şi o imită, atâta că el nu se produce la mare, ci la munte, iar victima lui e chiar
Edi. Acesta se alege cu fracturi serioase, de aici fuga lui de Clara şi
dizolvarea relaţiei dintre cei doi, în fine, cu complicaţii care nu merită
pomenite aici.
Clara e un
personaj delicat, nu lipsit de spontaneitate şi inocenţă. Merită pomenit, alături
de Edi, şi Bobo, fratele mai mic al acestuia, din care autoarea va fi dorit să
facă un erou special, mai bine zis, un antierou, căci Bobo e bâlbâit şi urât la
înfăţişare, dar înzestrat cu un mare talent plastic şi pe deasupra mai are şi
un suflet mare. Oarecum caricatural e schiţat personajul Anda. E vorba de
iubita lui Edi înaintea Clarei (la care revine, de altfel, ca un bumerang),
deşi romanciera îi rezervă un sfârşit aproape apoteotic. Părinţii Clarei sunt
un cuplu banal. Vor divorţa de altfel, dar fără a produce mari traume în
sufletul copilului, care (Xanax?) pare tranchilizat. Edi are părinţi foarte
diferiţi între ei: tatăl, medic, om serios, locuieşte cu băieţii, în timp ce
mama l-a părăsit pentru a se stabili pe litoral. Interacţiunile tinerilor cu
părinţii lor sunt cuminţi şi nu depăşesc nivelul convenţional.
Cele istorisite
mai sus fac parte din primele două secţiuni ale cărţii. Jocul se schimbă
substanţial în cea de a treia, intitulată În cerc, în care cititorul e
propulsat în viitor, la douăzeci de ani de la evenimente. Peisajul e cu totul
altul. Suntem în 1995. Clara e acum doamna Ionescu, o femeie care se apropie de
patruzeci de ani şi care duce o existenţă perfect mic-burgheză. Pare (dar se va
dovedi că nu este) amnezică, a renunţat la idealurile artistice din adolescenţă
şi duce o viaţă monotonă şi egală. Textul e scris acum la persoana a III-a,
probabil pentru a da senzaţia de obiectivitate. În ciuda placidităţii şi
aparentei indiferenţe, se pare că memoria Clarei nu s-a şters cu totul. Ea o va
regăsi pe Georgiana (ocazie pentru readucerea la viaţă, nu cu mult succes, a
unor amintiri din şcoală), ba chiar se va întâlni şi cu Bobo, ajuns artist
plastic de renume. În mod simbolic, jurnalul ţinut de Clara-adolescenta ajunge
de altfel la Bobo. Numai de revederea cu Edi nu-i e dat să aibă parte, dar nu
pare să fie sfârşitul lumii.
Citind Emoţia,
mi-a trecut prin minte o paralelă cu Muzici şi faze de Ovidiu Verdeș,
carte mult comentată în ultima vreme, despre care am scris şi eu aici în urmă
cu aproape un an. Ambele romane sunt scrise din perspectiva unui licean care
trăieşte în România anilor 1970-1980. Sigur, diferenţele de perspectivă sunt
enorme, însă ceva, ceva tot îi apropie pe tineri. Ar fi vorba în primul rând de
muzică, marea pasiune a Clarei şi a lui Tinuţ. Ca şi Ovidiu Verdeş, Mirela
Stănciulescu redă pe larg lista preferinţelor eroinei ei, de altfel cu foarte
originală, însă credibilă, care se întinde de la Genesis şi Moody
Blues până la Rick Wakeman şi Mike Oldfield. Marele amor al
Clarei e muzica progresivă şi e probabil singurul element din adolescenţă de
care nu se dezice la maturitate. O menţiune pentru doctorul Stanciu, sobrul
tată al lui Edi, care ascultă mult Wagner, spre repulsia Clarei, care, fată
cuminte, afirmă că a învăţat şi ea la şcoală despre Nibelungenlied, chit
că bietul Wagner n-a scris niciodată vreo operă cu titlul ăsta. De remarcat şi
detaşarea de contextul social-politic (totală la Stănciulescu, aproape totală
la Verdeş) şi reuşita, de cele mai multe ori, a mimării naivităţii
adolescentine la ambii autori, ca şi puternica prezenţă a Bucureştiului concret
în Muzici... şi absenţa lui aproape completă în Emoţia.
Mirela
Stănciulescu a scris un text elaborat, nu lipsit de jocuri care exploatează
nivelul grafic/fonologic. Cele trei părţi ale romanului sunt intitulate,
ambiguu, Clara minte, Marea provocatoare şi, după cum pomeneam
mai sus, În cerc. Nu ne rămâne decât să evidenţiem cele două mari
lecţiuni posibile ale fiecărui titlu şi să vedem ce iese, dar n-o s-o facem
aici, căci nu avem spaţiu. Procedeele fonologice ale metatezei şi deleţiei sunt
puse la lucru atunci când Clara primeşte de la şcoală o diplomă pentru succesul
ei la olimpiada de română pe numele... Carla Marin.
Una peste alta, o
carte interesantă, incitantă pentru amatorii de ludic textual, poate mai puţin
atrăgătoare pentru cititorul care doreşte substanţă epică şi mai puţin spaţiu
tipografic consacrat oniricului şi evadării în fantasticul imaginaţiei. Unii
îşi vor fi dorit să afle mai multe despre Edi şi să nu-l vadă atât de des
pomenit pe Edo (personajul cărţii pe care vrea s-o scrie Clara-adolescenta). E
limpede însă că nu-i poţi împăca pe toţi. Nici măcar pe critici nu-i poţi
mulţumi tot timpul, deşi unii, cum e cel care semnează textul de pe coperta a
IV-a şi care semnează Alex. ştefănescu,
pare cucerit, deşi îl induce binişor în eroare pe potenţialul cititor prin
apropierea, prea forţată, de Metamorfoza lui Kafka.
Emoţia este una din cele cinci cărţi nominalizate pentru
premiul literar „Augustin Frăţilă” (vezi aici),
ale cărui rezultate vor fi anunţate în următoarele zile.
6 comentarii:
vai, dar unde sunt bulinele?
@ dragos c
Ca bine ziceti. Am rezolvat.
vai, aţi pus fem-ul cu 2 şi emoţia cu 3? ţţţ!
Am citit mai multe din comentariile de aici -- le pot numi recenzii? -- si as vrea sa stiu care este publicul tinta probabil al cartilor comentate. Oare "Emotia" este o carte care i-ar atrage pe adolescentii romani, sau e un exercitiu de scriere interesant doar pentru cunoscatori?
@ Anonim
Nici vorba de recenzii sau forme mai elaborate; sunt simple impresii de lectura cu caracter personal, motiv pentru care nu ma pot pronunta cu privire la gusturile/asteptarile altora, fie ei si adolescenti.
M-am lamurit intre timp :). Oricum, multumesc pentru raspunsul prompt.
Trimiteți un comentariu