2 martie 2012

Un baron Münchhausen şi doi graficieni


În postarea de azi, puţin text şi multe ilustraţii, mai ales că avem din belşug. Poveştile baronului Münchhausen de Gottfried August Bürger, în traducerea reuşită a lui Ion Marin Sadoveanu, au cunoscut în anii 1960-1970 cel puţin două ediţii remarcabile. E vorba de cea apărută în 1967 la Editura Tineretului, cu desene de Eugen Taru (1913-1991):


şi de ediţia din 1977 a fostei edituri Ion Creangă, cu desene de mai junele Done Stan (n. 1937):


Stilurile celor doi graficieni sunt foarte deosebite. Taru, cu o carieră de caricaturist încă de prin 1948-1950 (vezi aici o postare mai veche) desenează într-un stil şarjă, cu accentuarea elementelor comice. Stan pare să împrumute elemente de colaj şi artă naivă. Iată cum ilustrează cei doi unul şi acelaşi episod, cel cu satul troienit, unde la topirea zăpezii se vede că baronul îşi priponise calul de vârful turlei bisericii:

Eugen Taru

Done Stan

Reproduc şi alte desene din cele două volume, lăsând cititorului plăcuta sarcină de a identifica autorul precum şi scenele/păţaniile pe care le evocă desenele:
















Cronologic vorbind, se pare că traducerea lui Ion Marin Sadoveanu datează de prin 1956, când a fost publicat un volum la aceeaşi Editură a Tineretului. Nu ştiu cine e autorul ilustraţiilor. Acestea sunt alb-negru şi sunt mult mai realiste:


13 comentarii:

magda spunea...

foarte frumos!
ilustratiile bucura pe toti copiii.

ADRIAN spunea...

Cartile pentru copii din perioada anilor '60 - 70 aveau ilustratii foarte interesante. Am si acum, desi cam jerpelita, editia ilustrata de Taru a lui Pinocchio ... Nu stiu daca nu cumva tot el ilustrase o editie de prin '74 (Cartea Romaneasca cred ca era editura) a povestirilor lui Nastratin Hogea, un volum pe care-l vad in fata ochilor desi nu-l mai am. Totul ilustrat cu rosu si negru pe coperta si parca si la interior. Au dat-o parintii mei in urma cu niste ani si acum o caut in disperare pentru fiica mea asa cum cautam o alta carte frumos editata - "Din marile legende ale lumii". N-am gasit nicaieri cartea cu Nastratin; am dat doar peste o editie cu versurile lui Anton Pann si pe care am cumparat-o pe okazii.ro ...

Wilkins Micawber spunea...

@ magda

Ba chiar si pe adulti, as zice.

Wilkins Micawber spunea...

@ ADRIAN

Intr-adevar, editia aceea Nastratin Hogea e ilustrata de Eugen Taru, dar cred ca e aparuta la Ion Creanga, nu la Cartea Romaneasca. Cautati mai insistent in anticariatele online - sunt convins ca pervererenta va va fi rasplatita.
Vad ca un individ harnic, dar nu foarte atent la forma, a postat un soi de scanare a volumului Pinocchio de care pomeneati:

http://www.scribd.com/doc/58235382/Pinocchio-de-C-Collodi-ilustratii-Eugen-Taru-partea-1-2

http://www.scribd.com/doc/58235488/Pinocchio-de-C-Collodi-ilustratii-Eugen-Taru-partea-2-2

ADRIAN spunea...

Multumesc! Acel Pinocchio e o alta editie. A mea are aceiasi autori dar este publicata la editura Ion Creanga in 1971. Grafica este diferita desi unele elemente sunt usor de recunoscut dintr-o lucrare in cealalta. V-as trimite o ilustrare dar n-am adresa de contact.
Intr-adevar, povestile lui Nastratin trebuie sa fi fost publicate tot de editura Ion Creanga. Am sa mai caut.

Micawber spunea...

@ ADRIAN

Stiu ca e vorba de alta editie, insa e una frumoasa si m-am gandit sa v-o arat si dvs., chiar daca reproducerea e slaba. Adresa mea este nibelung01[at]gmail.com.

Adina spunea...

Povesti de care imi amintesc cu drag. Am intrat saptamana trecuta intr-un anticariat cu o amica, parca ma intorsesem in copilarie.

Micawber spunea...

@ Adina

Inseamna ca anticariatele au dat in mintea copiilor :)

Samira spunea...

Ce surpriza mia-i facut :)...e prima mea carte citita .Eu am varianta din 1977.

Wilkins Micawber spunea...

@ Samira

Sper ca e vorba de o surpriza placuta.

Cinabru spunea...

Am avut versiunea Taru, se ferfenitise de tot. Sper sa o mai gasesc pe undeva, pentru ca (nostalgie sau nu) mult mai frumoase imi par cartile pentru copii de atunci decat cele de acum. Dar pusi asa in contrapagina, parca Taru se potriveste mai multe baronului.

Dum-Dum spunea...

apar si eu cu o rectificare tardiva: Eugen Taru a debutat in caricatura in 1930 cu desene de presa. Desigur, nu avea inca renume precum Ross, Sell, Anestin, A. Dragos sau George Voinescu, dar era prezent in liga vivace a caricaturistilor de presa.

Anonim spunea...

Ilustratiile la editia din 1956 ii apartin lui Gustave Dore.