Titlul vădit oximoronic Amintirile unui uituc. Exerciţii de memorialistică (Editura Bibliotheca, Târgovişte, 2014) aparţine volumului
de memorii publicat de Barbu Cioculescu, fiul mult mai celebrului (şi pesemne
mai înzestratului) Şerban. Natura nu-şi răsplăteşte de regulă culmile
intelectuale cu progenitură de acelaşi calibru; e suficient să ne gândim la
Baruţu Arghezi, născut în acelaşi an cu Barbu Cioculescu (1927). E adevărat că cel
de al doilea se naşte la Paris, unde părinţii lui erau plecaţi la studii doctorale,
dar capitala Franţei, părăsită la o vârstă foarte fragedă, nu-i lasă amintiri directe
literatului de mai târziu. Această lacună, perfect explicabilă de altfel, e
compensată prin notațiile privitoare la casa Murineanu din Găieşti, oraşul
primilor şapte ani de viaţă, pe care copilul o părăseşte odată cu mutarea
definitivă a Cioculeştilor în Capitală. Memorialistul consemnează episoade
banale, figuri din urbe, animale, tovarăşi de joacă, în fine, nimic care să
stârnească interesul durabil al cititorului.
Marea cotitură are loc la mijlocul anilor
1930, cu stabilirea în casa din Cotroceni, la celebra adresă Dr. Turnescu nr. 5.
Bucureştii interbelici, în plină efervescenţă, îl impresionează pe copil şi pe
puber, care ajunge elev al liceelor Lazăr şi, mai apoi, Sf. Sava. Suntem
martorii anilor de formare, aflăm ce citea elevul Cioculescu, cum îşi petrecea
vacanţele (notăm sejururile la casa Societăţii Scriitorilor Români de la
Buşteni sau pe litoral, la Carmen Sylva) sau care erau raporturile cu rudele şi
prietenii părinţilor. Memorialistul se pretinde, cu cochetărie, uituc, în realitate,
o scuză pentru selectivitatea pe care nu i-o poate interzice nimeni. Paginile
sunt dense, populate cu o bogăţie de personaje şi întâmplări, uneori pitoreşti,
cu poantă, deşi impresia generală e cea de bazar, de tarabă cu mărunțișuri. E
drept şi că nu ai prea des ocazia să citeşti cum sunau la telefon vocile unor
celebrităţi din lumea culturală precum Rebreanu sau Alexandru Rosetti sau să ţi
se relateze o discuţie purtată în tramvai cu ditamai Ion Barbu.
Vârsta de aur se încheie odată cu
evenimentele de la 23 august 1944 (Sfârşit
de vară în Eden este titlul capitolului respectiv), la vila de la
Ciorogârla a lui Pamfil Şeicaru, unde Cioculeştii se refugiaseră din calea
bombardamentelor începute în primăvara anului respectiv. După asta vremurile „se
închid” şi se instalează treptat noul regim. Viaţa continuă, evident; studiile
de Drept, începute în 1946, trebuie întrerupte pentru că studentul este
eliminat din facultate. Va trăi ani de-a rândul din slujbe umile, de normator
pe la diferite întreprinderi şi cooperative, apoi de corector la edituri. Îşi
va manifesta talentul literar, va scrie versuri şi istorie literară. Volumul e
plin de altfel de citate din propria operă poetică. Nu-i aici locul unei
evaluări estetice, dar fără îndoială că selecţia ar fi putut să lipsească sau
să fie măcar mai riguroasă. Printre atâtea întâmplări şi meandre de existenţă,
este loc şi de iubit (mare iubitor al sexului frumos, el are parte de două
mariaje), chiar dacă memorialistul îşi pune în mişcare, convenabil, uitucenia
şi ne dă puţine detalii explicite.
Prin natura materialului, prin datele
existenţiale ale autorului Amintirile
unui uituc puteau fi un excelent volum de memorii. Zic „puteau”, căci nu
sunt. Stilul prolix, cu veşnice şi agasante piruete, cu numeroase reveniri
asupra unor pasaje anterioare (reproduse câteodată ad litteram, de zici că s-a greşit paginaţia) face lectura dificilă
fără a adăuga valoare. Multe pagini sunt marcate de pedanterie, de glume de belfer care aşteaptă parcă reacţia
clasei la un mot d’esprit, cu paradă
de erudiţie vană. Anexele cărţii
sporesc impresia de redundanţă, căci conţin articole publicate în anii din urmă
în care autorul reia episoade deja istorisite în corpul Amintirilor... Abundentele greşeli de tipar scad şi ele din
valoarea cărţii, la fel scăpările de tot felul. Dacă într-un loc aflăm că Mihai (Ică) Antonescu era prim-ministru sub Ion Antonescu, altundeva ne este evocat damnatul
Adrian... Leverkusen din celebrul
roman al lui Thomas Mann. Şi noi, care cunoşteam numele de Leverkusen mai mult
graţie echipei de fotbal din oraşul respectiv...
În ansamblu, Amintirile unui uituc pot prezenta interes pentru materialul pe care îl conţin, mai puţin pentru modul în care este expus acesta, în ciuda unor momente pitoreşti, de mare vioiciune. Adăugarea secţiunii de fotografii de la sfârşitul cărţii a fost o idee bună. Sunt frumoase paginile despre prietenia dintre părintele autorului şi Vladimir Streinu (nenea Nicu; să nu uităm că îl chema în realitate Nicolae Iordache), prietenie care îşi găseşte o paralelă în cea de mai târziu dintre Barbu Cioculescu şi Alexandru George. E mult, e puţin, rămâne s-o spună „lectorul” căruia i se adresează, obsesiv și adesea direct, memorialistul uituc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu