Numele lui Ion Calovia, autor minor de cărţi pentru copii şi tineret, pe
deasupra mort destul de tânăr (1929-1971), nu spune probabil nimic cititorului
de azi. Producţia scriitorului nu se ridică nici pe departe la nivelul de
popularitate atins de contemporani ca Octav Pancu-Iaşi sau Mircea Sîntimbreanu.
Am fi totuşi nedrepţi dacă nu i-am acorda şi lui un colţişor în spaţiul virtual
- s-o facem scriind câteva cuvinte despre volumul de povestiri Întâmplări de peste zi, apărut la
Editura Tineretului în 1963, înspre finalul epocii Gheorghiu-Dej.
În alte vremuri Calovia ar fi putut juca rolul unui Emil Gârleanu cu happy end, cel puţin dacă judecăm după
tematica unor proze care au în centrul lor scene din natură cu copii şi animale
minuscule. Într-un text care abundă în diminutive (prezente în chiar titlul Auşelul), un băiat, Tudorel (!), face pe
vânătorul şi trage cu sâmburi de cireşe în vietăţile din dumbravă. În goana
după glorie cinegetică, copilul dă jos cuibul construit cu migală de un auşel.
Cruzime infantilă; din fericire intervine un al doilea personaj (diminutivat şi
el - o fetiţă, Dana) care îl aduce pe
calea mizericordiei, e drept, mituindu-l cu porţia ei de cireşe. Tot în
mijlocul naturii se petrece şi acţiunea din scurtul text Pe o floare, unde copiii urmăresc fascinaţi o libelulă care le
scapă. Animat de această dată de un spirit bio-justiţiar, Tudorel revine în
prim plan în Cărăbuşul, unde distruge cuibul unor insecte care parazitau un copac. Sadismul refulat al eroului a răbufnit
iar, dar e canalizat într-o direcţie mai nobilă. În Bătrâna, o broască ţestoasă venerabilă face obiectul atenţiei unui
grup de copii şi e agasată de un căţel, însă iese onorabil din încercuire.
Întâmplările de peste zi sunt, judecând după asemenea bucăţi,
relatări benigne ale unor episoade banale cu copii şi vietăţi. Spiritul epocii
probabil n-ar fi lăsat vreodată să se publice o carte în care să fie vorba doar
de aşa ceva şi în care să nu-şi bage coada şi un pic de ideologie
realist-socialistă. După ceva gândăcei şi păsărele îşi primeşte şi Cezarul ce-i
al lui. Strategia adoptată de autor pentru a-i băga pe gât cititorului şi nişte
dumicaţi propagandistici e cea de introducere a miezului tare într-un înveliş
feeric. Se pot cita pentru ilustrarea acestui procedeu Ce a povestit strungul (unde Ştefănel vizitează uzina unde lucrează
tatăl lui şi distinge în zgomotul agregatelor vocea distinctă a strungului) sau
Lingura uriaşă, unde Andrei are parte
de o vizită la Hunedoara („cetatea oţelarilor”) şi percepe peisajul industrial
ca pe un decor de basm. Uniforma
trece în revistă, la nivelul de înţelegere al lui Mirel, elev în primele clase,
diviziunea muncii în domeniul transporturilor. Dacă clasa muncitoare îşi ia
partea leului, nu sunt uitaţi nici ţăranii cooperatori, din viaţa fericită a
cărora ne e prezentat un instantaneu în Poveste
de toamnă. Copiii mai mari sunt avuţi în vedere şi încurajaţi să-şi depună
banii la CEC (Puşculiţa cântătoare).
Toate acestea sunt până la urmă stereotipuri tematice previzibile în primii ani ai deceniului al şaptelea al secolului trecut. Mai surprinzătoare e prezenţa în carte a unei schiţe care glorifică prietenia româno-sovietică la nivelul tinerei generaţii (Porumbelul călător). Pasionat de creşterea porumbeilor, Victor primeşte vizita unui pionier sovietic (Serioja):
Serioja vru să-i vadă [pe porumbei]. De la el, băieţelul a aflat că hulubii săi sunt porumbei călători.
Serioja vru să-i vadă [pe porumbei]. De la el, băieţelul a aflat că hulubii săi sunt porumbei călători.
—
Trăiesc şi la noi, vorbi Serioja. Dar perechea asta într-adevăr e minunată.
Apoi adăugă cu încântare: Oricine poate fi fericit să înalţe un astfel de
porumbel de 7 Noiembrie.
—
Straşnică idee, încuviinţă Victor.
Ştia
că la 7 Noiembrie se sărbătoreşte Marea Revoluţie din Octombrie. O sărbătoare
pe care toţi muncitorii de pe întreg pământul o sărbătoresc.
Trecem peste delicioasele pleonasme din ultima
propoziţie şi rezumăm, spunând că Victor îi dăruieşte lui Serghei o pasăre. Dacă rusului îi căzuse cu
tronc... Să fim drepţi şi să spunem că o va primi totuși apoi având la picior
un inel de argint. În primăvara anului următor (1964), odată cu mica rebeliune antisovietică a
lui Gheorghiu-Dej, asemenea texte vor cădea cu totul în desuetudine.
Ilustraţiile sunt realizate de Ioana Constantinescu. De remarcat coiful confecţionat dintr-o revistă Rebus, în mare vogă pe atunci, purtat în desenul de pe copertă de Tudorel, spaima auşeilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu