Apariţia, în
februarie 1990, a săptămânalului satiric Caţavencu
a reprezentat, nu încape vorbă, un moment plin de insolit. Autocalificat incomod şi de moravuri grele, el a practicat o satiră de un tip inedit într-un
peisaj jurnalistic agitat, populat de un furnicar uman pestriţ şi debusolat.
Eugen Istodor, care nu e la prima tentativă de a analiza aspecte ale societăţii
contemporane, realizează în Caţavencii şitribul lor. O etnografie a grupului incomod și de moravuri grele Cațavencu (1990-2006) (Polirom, 2018) un fel de sinteză între observaţia sociologică
cu pretenţii de circumscriere teoretică şi munca de istoric, consemnator al
unor episoade din dezvoltarea presei autohtone din ultimele trei decenii. Autorul,
pe care îl cunoşteam drept harnic autor de interviuri cu (mai) tot ce mişcă din
societatea românească, scoate la bătaie materiale din aşa-numita „Arhivă
personală Istodor” şi îi lasă să vorbească pe cei care au scria revista în perioada
ei de glorie, adică cam până acum 10-15 ani. El numeşte asta „etnografie”. I-aş
lăsa pe specialişti să decidă dacă termenul e bine ales sau nu.
Eugen Istodor
pare mânat de ambiţii mari şi îşi începe lucrarea în forţă. El deschide un
front de lucru larg, cu aspiraţii de teoretizare a fenomenului instanţiat de Caţavencu (ulterior Academia Caţavencu, apoi, mai nou, Caţavencii etc.). Nu e de mirare aşadar că prima secţiune a cărţii
este dedicată satirei. Într-un spaţiu de mai puţin de douăzeci de pagini sunt înghesuite
definiţii, explicaţii teoretice, clasificări şi exemple care spun, până la urmă,
prea puţin despre natura satirei practicate la revistă. Mai interesantă ar fi,
poate, preluarea din teoria sociologică a termenului de neo-trib pentru a descrie reţeaua complicată de raporturi interumane
stabilite atât în interiorul grupului de realizatori ai gazetei, cât şi cu (sau
între) receptorii textelor produse de aceştia. A fost, se pare, o comunitate sui generis, cu ritualuri şi reflexe
bine conturate, imposibil de reprodus astăzi.
„Carnea” cărţii –
ceea ce rămâne, până la urmă, dincolo de cadrul teoretic totuşi precar – o reprezintă
evocarea prin interviuri şi amintiri. Sunt (re)aduse la suprafaţă momentele de
glorie precum apariţia primului număr, ivit oarecum deus ex machina din televizorul color al soţilor Nacu şi talentul
câtorva studenţi şi proaspăt absolvenţi frustraţi şi totodată talentaţi.
Cititorii mai copţi ar putea fi tentaţi să retrăiască şi alte episoade
glorioase, ca de pildă publicarea, în 1991, a unui fals număr din Scânteia. Detaliile din spatele cortinei
sunt, probabil, încă mai savuroase: pitorescul şedinţelor de redacţie,
adevăratul ceremonial al alcătuirii şi validării în colectiv a „bulelor” sau
conflictele intergeneraţionale dintre redactori. Sigur, procedeul „bulelor” (colaje
fotografice cu replici în răspăr) nu a fost inventat la Caţavencu (cine
răsfoieşte colecţia revistei Rebus din anii 1980 va găsi destule asemenea colaje),
dar ineditul situaţiei şi, mai ales, memorabilul unor exprimări le-au impus în
conştiinţa neo-tribului receptor.
Istoria lui
Caţavencu (sub multiplele sale avataruri editoriale) se confundă în bună măsură
cu istoria protocapitalismului românesc, spectaculoasă mai ales în perioada sa „sălbatică”
din anii 1990. Sunt irepetabile întâmplări precum vinderea gazetei de către
propriii săi realizatori, depunerea pungilor cu monedele rezultate la
picioarele patronilor sau naivele conflicte de început dintre
angajaţi/redactori şi proprietari. Istodor observă, corect, că atitudinea
primilor era una tipică de stânga, chit că oamenii susţineau, prin materialele
pe care le scriau, o ideologie mai degrabă de dreapta.
Toate cele de mai
sus sunt însă julituri de genunchi şi hârjoneli pe lângă adevăratele provocări
aduse de inevitabila interacţiune cu magnaţii mediatici autohtoni (Sorin
Ovidiu Vântu sau Adrian Sârbu). Pe lângă aceştia, Ovidiu Nacu, primul patron,
era un naiv benign. Ciocnirea cu comandamentele pieţei, cu categoriile
specifice capitalismului, a şubrezit puternic edificiul romantic caţavencian.
Lovitura de graţie a dat-o puternica polarizare politică apărută odată cu
instalarea regimului Traian Băsescu şi care a făcut ca măruntele partizanate
ale epocilor Ion Iliescu sau Emil Constantinescu să pară nişte glume
nevinovate. Au apărut (şi) printre Caţavenci
profitorii băsescieni (tipul I. T. Morar) sau disidenţii care au sfârşit prin a
înfiinţa Kamikaze (o gazetă care
rezistă şi azi, în ciuda caracterului său greţos). Despre asemenea aspecte
Eugen Istodor scrie prea puţin şi prea eufemistic. E posibil ca delicateţea să
îi fie impusă de vechi relaţii de amiciţie, dar asta nu e o consolare pentru
cititor.
Caţavencii şi tribul lor e, până la urmă, un produs tipic Istodor, adică o
colecţie de interviuri menite să ilustreze tema fugit irreparabile... Secţiunea teoretică putea să lipsească, ea
pare oricum alcătuită din extrase din lucrarea de doctorat în sociologie a
autorului. Neo-tribul Caţavencilor a
dispărut demult fragmentat de noile mijloace de expresie, căci (loc comun),
mediul este mesajul. Azi avem noile (!) neo-triburi de dimensiuni mult mai
mici, reprezentate de bulele de pe Facebook.
Caţavencii, forma în care revista a
supravieţuit, e un fel de reptilă de mici dimensiuni într-o lume a mamiferelor,
cu un habitat mic, dar bine circumscris, amintind prin unele trăsături că strămoşii
ei stăpâneau, cândva, întreg globul.
Fact checking
Un index de nume
şi persoane ar fi făcut minuni, dar editura nu l-a crezut probabil necesar. Volumul se încheie cu reproduceri din materialele publicate de-a lungul anilor
în revistă (caricaturi, colaje). Din păcate, calitatea reproducerilor e execrabilă.
S-a mizat probabil pe memoria neo-tribului, care ar putea să completeze porţiunile
greu de descifrat.
2 comentarii:
Cu placere imi aduc aminte ca mi-au publicat si mie cateva desene satirice in epoca in care ziarul se chema simplu, "Catavencu", adica in prima parte a nului 1990. Ziarul costa 5 lei (moneda de aluminiu) si parca ei imi plateau 300/desen.
https://3.bp.blogspot.com/_i5gvVb4UZqo/TPPe6z76JFI/AAAAAAAAA3E/qqaiBJuH5kU/s1600/caraminierii.jpg
Din pacate media in ziua de azi este.. nu stiu cum sa-i spun sa fiu diplomat.
Nu mai gasesti un articol/stire scrisa/prezentat fara o urma de subiectivism (ca sa nu zic manipulare)
Trimiteți un comentariu