23 iulie 2007

☺☺☺ Vasile Ernu - Născut în URSS

Mi-a căzut în mână (şi am şi citit) cartea lui Vasile Ernu, Născut în URSS (Polirom, 2007). Autorul, basarabean născut la începutul anilor ’70, soseşte în 1990 în România, unde face studii umaniste şi se integrează în peisajul cultural. Născut în URSS e un mozaic alcătuit din amintiri din fosta ţară a sovietelor, un compendiu de concepte şi realităţi azi desuete, dar care pentru cel care a copilărit printre ele constituie un bun prilej de rememorare nostalgică, fie că e vorba de taberele şcolare, de mărfuri şi preţul lor, de mult-râvnitele produse capitaliste sau de măreaţa geografie sovietică. Nostalgia nu e cea a comunistului îndoctrinat, care e trist că s-a prăbuşit utopicul stat al muncitorilor şi ţăranilor, ci mai degrabă a adultului care şi-a trăit anii de formare acolo, cu bune şi rele. N-am aici loc (şi n-am nici competenţa) să pun în discuţie cartea. Nu vreau decât să-mi exprim nedumerirea faţă de faptul că în toată scrierea nu-şi face loc nici măcar un rând despre condiţia naţională a autorului. Nu ni se spune nimic despre cum era să fii român în URSS – copilul bănuiesc că vorbea româneşte acasă şi poate avea bunici care îşi aminteau de perioada când Basarabia era parte a României. Poate e o lacună voluntar asumată sau poate ca mă înşel şi autorul nu e român (deşi a venit, după 1989 în România odată cu primele “poduri de flori de peste Prut”). Nu ştiu. Nu judec. Nu reproşez. Doar mă mir.

Un comentariu:

jullien.alphonse spunea...

Dincolo de Prut, jumatate din popor, prajit la cap, a votat cu comunistii. Romanii sunt considerati imperialisti - dracarimea de 20 - 30 ani a fost indoctrinata de putregaiurile de 60 - 70. Cartea trebuie sa se vanda ORIUNDE. Ca sa nu supere pe nimeni, nu scrie despre CUM E SA FII ROMAN in teritoriile furate de rusi.