27 august 2012

Un nou premiu literar


Vara e pe sfârşite, cu concedii şi dezamăgiri politice, agricole sau de altă natură, şi e vremea să ne gândim şi la evenimente culturale. Unul din acestea e recent anunţatul premiu literar „Augustin Frăţilă”, acordat de asociaţia Casa de Cultură, cu sponsori şi tot tacâmul, pentru cel mai bun roman autohton al anului precedent. Răsplata câştigătorului acestui premiu (10.000 de euro) e de invidiat, cel puţin în condiţiile vitrege de la noi.

Procesul de selectare a câştigătorului are două etape. În prima dintre ele, care se încheie pe 8 noiembrie, un juriu alcătuit din critici literari (vezi aici) nominalizează cinci titluri. După aceasta intră în acţiune un juriu alcătuit din bloggeri care acordă un număr de puncte de la 1 la 5 fiecăruia din cele cinci romane nominalizate. Autorul titlului care obţine punctajul maxim câştigă premiul.

Am fost invitat să fac parte şi eu din al doilea juriu, alături de alţi colegi din blogosferă (vezi aici, pentru o listă aflată în curs de actualizare).

Am acceptat invitaţia de a face parte din juriul bloggerilor pentru că am crezut că e bine ca hotărârile juriului alcătuit din VIP-uri ale lumii literare şi mediatice să aibă parte de cenzura societăţii civile virtuale, atâta cât e ea şi cât se poate manifesta la noi. Am scris în ultimii cinci ani despre numeroase romane româneşti recente, aşa că sunt oarecum familiarizat cu peisajul. Am descoperit cărţi de toată mâna, bune şi proaste, cuminţi şi obraznice, debuturi şi reveniri ale unor autori consacraţi. Premiul literar „Augustin Frăţilă” e unul consistent, cel puţin în raport cu câştigurile imensei majorităţi a scriitorilor autohtoni, şi m-aş bucura ca el să fie acordat unei creaţii cu adevărat meritorii.    

Augustin Frăţilă (1953-2010) a fost poet, muzician şi activist cultural, personalitate inegală, cu defecte pe măsura calităţilor, însă interesantă şi surprinzătoare. Câteva informaţii aici.

Un comentariu:

Bogdan spunea...

Felicitări pentru desemnare, mă bucur că s-au strecurat pe acolo şi câţiva oameni care cunosc bine subiectul (cum sunteţi dvs. şi Dragoş Butuzea - dintre blogări mă refer, se înţelege). Sunt curios ce o să iasă, valoarea premiului într-adevăr fiind semnificativă.