Ca să-mi revin un pic după efortul de a
citi în doar câteva săptămâni cele cinci romane finaliste la premiul „Augustin
Frăţilă”, am dat iute gata volumaşul Lumea ca literatură. Amintiri de Ioan Groşan, apărut zilele astea la Polirom.
Carte micuţă, aşteptări pe măsură, nedezminţite în mod esenţial la sfârşitul
lecturii. Prozatorul, corifeu al unor năzbâtii optzeciste (a se vedea scrierile
în serial ale grupului Ars amatoria, celebre în epocă, în bună măsură uitate în
focul evenimentelor mult mai dinamice de după 1989), mai recent eroul unui
scandal cu oarecari reverberaţii în intelighenţie, cu dezvăluirea colaborării
cu Securitatea etc. etc. În Lumea ca
literatură Groşan nu pare a avea ambiţie mai mare decât aceea de a schiţă
câteva întâmplări şi portrete caricaturale din lumea literelor de la noi, cu
multă anecdotică şi scene de caracter, cu boemă şi capriţ cât cuprinde. E, la
urma urmei, cam ce aşteaptă marele public de la artist, iar a oferi acestui
public ceea ce el (chiar inconştient) cere poate fi un element al succesului
imediat.
O bună parte din volum e umplută cu două
seriale. Primul, Jeune comédien la Cannes,
este relatarea la persoana I a păţaniilor auctoriale prilejuite de
participarea, ca outsider virtual, la renumitul festival de film, ediţia 1992.
Sub pretextul unui rolişor în Balanţa lui Lucian Pintilie şi sub pretextul unei
calităţi de corespondent al revistei Caţavencu,
omul nostru face foamea pe „Croazetă” şi se dovedeşte, ca tot românul,
descurcăreţ şi profitor. Întâmplările, relatate cu umor, nu trec de pragul
faptelor diverse agreabile. Cel de al doilea serial, Eros în socialism, se vrea o rememorare a unor episoade mai
iubăreţe petrecute în urmă cu câteva decenii, cu tot felul de absolvenţi de
facultate repartizaţi în mediul rural care îşi satisfac instinctele cum pot şi
ei, cu celebra „joie a tineretului”pe post de liant sexual, cu nelipsiţii
studenţi străini şi contribuţia lor la libidoul naţional şi câte şi mai câte
elemente care vor fi înveselind memoria efectivă a cititorilor săriţi de 50 de
ani, dar care nu spun mare lucru celor mai tineri.
Restul paginilor sunt ocupate cu
întâmplări de sine stătătoare care îi au în centrul lor pe diferiţi prieteni,
colegi de facultate, redacţii sau pur şi simplu de generaţie, dintre care se
detaşează Moscu Copel (Moscu Copel şi
Radio Moscova), Ioan Buduca (Ioan
Buduca şi biftecul tartar, schiţă anecdotică cu trimiteri la Caragiale) sau
George Ţâra (Dracula în doi). Lumea
ca literatură. Amintiri a în bună măsură o carte consacrată aşa-numiţilor optzecişti,
teribilii tineri de acum 30-40 de ani, unii
morţi/alţii plugari, vorba poetului, destui prieteni cu Groşan, care are
pentru ei numai vorbe de bine. În general, dincolo de o anumită melancolie,
explicabilă atunci când e vorba de amici dispăruţi, scrierea e optimistă, iar scenele
şi comentariile comice se succed cu aplomb. Memorialistul infidel ne operă o
imagine de-a dreptul idilică a lumii noastre literare, un spaţiu în care toţi
oamenii sunt de treabă şi-s în esenţă buni să-i pui la rană, chiar dacă ˆşi au
viciile lor boeme benigne. Bucata Poporul
ilir, pusă la sfârşit, este o sinteză a acestei lumi bune, surprinsă pe terasa de la fostul Muzeu al literaturii române.
Mai bune poate decât aceste texte, al căror nivel nu îl depăşeşte la urma urmei
pe cel al a unor proze publicate într-un almanah estival, sunt cele câteva schiţe
să le zicem „rurale”. Se detaşează tablourile din Mogoşeşti (Cântăreaţa cheală. În Mogoşeşti, Maramureş)
şi, într-o oarecare măsură, Umorul s-a
născut la sat, în care expresia concentrată şi economia fac servicii calităţii.
Lumea ca literatură. Amintiri e o carte
faţă de care nu trebuie să ai prea mari aşteptări, aşa că n-are cum să te
dezamăgească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu