Dacă adoptăm
semantica voluntaristă a lui Humpty Dumpty (preferată implicit şi de autoare în
Precizarea de la sfârşit), Un singur cer deasupra lor de Ruxandra Cesereanu (Polirom, 2013) este un roman, deşi cu
greu ţi-ar veni să califici astfel un grupaj de vreo treizeci de povestiri
legate de prea puţine elemente de coeziune. Asta, desigur, dacă liantul nu e
cerul unic din titlu, firmamentul sub care se desfăşoară toate evenimentele din
bucăţile de proză, şi care acoperă România perioadei comuniste de la începuturi
şi până la evenimentele din 1989.
Defilarea
textelor se face aproape strict cronologic. Iată-i pe ţăranii întorşi după
război în satul lor, pe care îl găsesc invadat de şobolani, asta înainte să
sosească „tovarăşii în haine de piele şi cu băşti negre pe cap” şi ca o parte a
aceloraşi ţărani să plece în munţi pentru a alcătui rezistenţa (Lucreţia). Iată-l (în povestirea
următoare) pe Tinu, personajul eponim aflat de cealaltă parte a baricadei,
adică alături de forţele represive, vânând „duşmani ai poporului”. Sau,
alternativ, iată-i pe strămutaţii în Bărăgan (Driş) şi pe protagonistul din Leontin,
făcând dialectica tragicomică a pedepsirii duşmanului de clasă.
Nu-s toate
întâmplări pur imaginare; câteva din proze au la bază personaje cât se poate de
reale, cum ar fi sinistrul Pantiuşa, criminalul cu grad de general aflat în
fruntea Securităţii din primii ani ai comunismului real, sau însuşi bunicul autoarei,
Vasile, preotul greco-catolic refuznic din Padre
Basilio. Există variaţii de registru destul de însemnate de la o povestire
la alta; de exemplu, în Hambu avem o mică
tragedie rurală grotescă pe line vag agârbiceniană, iar în Iubiţii ni se înfăţişează, estetizat, scena descoperirii carnale
reciproce a doi tineri. Diverşi, eroii Ruxandrei Cesereanu se recrutează şi dintre
minoritari precum evreica Anda, care trăieşte drama unui avort ilicit şi
periculos sau şvabul Johann, umilit pentru că face cerere de plecare definitivă
din România.
Din galeria de
portrete, înşirate ca tablourile la expoziţie, nu lipsesc Valeriu, protestatarul
anticomunist, Silvestru, cenzorul prins în propria lui capcană sau Roby,
tânărul iubitor de muzică străină. Nu lipseşte nici perechea Ceauşescu, care
alcătuieşte un soi de diptic caricatural în Şoşescu
şi Coana. Autoarea nu rezistă tentaţiei de a-i schiţa un portret pamfletistic urmaşului celor doi academicieni (în Ilişoi).
Din păcate, şarja prea groasă, bătutul şeii ca să priceapă animalul, omoară o bună parte din efect. Nu în ultimul
rând, într-una din cele mai bune povestiri din carte, suferinţa celui
dezrădăcinat de demolările anilor 1980 îl ucide pe domnul Ionescu,
ceasornicarul din Strada Bujorului numărul 5.
Că-i roman au ba (despre ontologia romanului se pot scrie biblioteci întregi, se ştie) Un singur cer deasupra lor este o carte incitantă, cu multe pasaje de o tensiune remarcabilă, stropită pe alocuri de picăturile unui estetism poate cam strident pentru gustul unora din cititori, dar în orice caz, un exerciţiu interesant de portretistică sui generis.
Un singur cer deasupra lor se numără printre cele cinci cărţi
finaliste ale concursului literar „Augustin Frățilă”, a treia ediţie.
Un comentariu:
Realista recenzie!
Trimiteți un comentariu