Pe Patrick O’Brien,
irlandez de vază şi membru în parlamentul de la Londra, începerea ostilităţilor
în ceea ce avea să se numească Războiul Crimeii l-a prins pe drum; omul
călătorea, pentru daraveri mai degrabă obscure, de la Constantinopol la Viena,
cu o oprire de câteva săptămâni în Ţările Române. Din fericire pentru
posteritate, şi mai cu seamă pentru compatrioţii noştri, precari la capitolul
informaţie istorică, călătorul a lăsat nişte însemnări demne de interes,
apărute în traducere românească la Humanitas sub titlul Jurnalul unei călătorii în Principatele Dunărene în toamna şi iarna anului 1853. Cele o sută şi ceva de pagini ale
volumaşului adăpostesc tot felul de consideraţii geografice, etnografice, sociale
şi economice din care putem afla destule detalii interesante despre ai noştri,
cei de acum mai bine de un veac şi jumătate. Unele din informaţii sunt ca să
zic aşa previzibile şi nu surprind pe nimeni; iată de pildă un paragraf
consacrat stării drumurilor (de văzut şi consideraţiile pe aceeaşi temă ale lui
Ion Ghica):
La drept vorbind, în Ţara Românească nu
există drumuri. Sunt doar nişte cărări late acoperite cu un strat gros de praf
întunecat în timpul verii şi care când plouă sau după dezgheţ se transformă în
râuri de noroi, prin care trăsurile de-abia înaintează, afundate în mocirlă
până la osie. Când drumul este mult prea prost, trăsurile o apucă pe lângă el,
până când drumul cel nou ajunge şi el în aceeaşi situaţie. Însă iarna, când
zăpada este îngheţată, poţi călători foarte rapid cu sania. Când am pornit noi
era patru dimineaţa, iar la ora şapte am ajuns la un han, aflat la jumătatea
drumului dintre Giurgiu şi Bucureşti, unde am luat micul dejun.
Venit pe Dunăre până la Giurgiu, O’Brien ajunge la Bucureşti. El remarcă
puternicul contrast dintre opulenţa clădirilor din centru şi a veştmintelor
clasei conducătoare, nu fără a observa, cu fineţe, prostul gust al unor
edificii. E totuşi îngăduitor şi se entuziasmează uşor; îi place vinul (pe care
îl declară al doilea din Europa, după cel franţuzesc) şi îi plac şi
distracţiile elevate care nu lipseau, pare-se, din Capitala acelor ani, cu
toată mizeria înconjurătoare. Dovadă şi insistenţa asupra spectacolelor de
operă susţinute la Bucureşti (deşi de o instituţie a operei nu se putea desigur
vorbi, aşa cum o face amabil memorialistul):
Opera din Bucureşti este la fel de
frumoasă şi spaţioasă ca oricare alta din Europa. Poate primi 700–800 de
oameni. În faţa scenei, la al doilea etaj, se află loja domnitorilor, închisă cu
draperii de catifea purpurie tivite cu fir de aur deasupra cărora stau armele
principatului. Fotoliile din loje şi scaunele din sală sunt tapiţate cu catifea
purpurie, şi pe toate băncile din stal sunt perne din acelaşi material.
Basoreliefurile şi ciubucăria care împodobesc lojele sunt poleite cu dărnicie,
iar din tavanul pictat cu gust atârnă un candelabru mare cu braţe aurite pentru
lămpi, care, împreună cu luminile de pe scenă, reuşeşte să lumineze întreaga
sală. În prezent joacă aici o foarte respectabilă trupă italiană.
Irlandezul îi simpatizează în mod vădit pe valahi, are vorbe bune despre
casele lor (pe care le compară cu cele din Irlanda, e drept, cea mai sărmană
componentă a Marii Britanii) şi laudă în repetate rânduri bogăţiile
extraordinare ale pământului, pe care tratatul de la Adrianopol le introdusese
relativ recent în circuitul comercial european. Cu spirit vizionar, drumeţul
îşi imaginează o Românie unită sub conducerea unui prinţ străin. El nu ezită
totuşi să ironizeze obtuzitatea câte unui oficial, de pildă cu ocazia şederii
în carantina obligatorie la intrarea în Principate:
În dimineaţa de după sosirea mea în
carantină, la uşa celulei a apărut un ofiţer de poliţie cu un catastif sub
braţ, urmat de un bărbat cu o călimară uriaşă de lemn, în care se afla un toc
mare şi rudimentar. „Cum te cheamă?“ a întrebat ofiţerul, deschizând
catastiful. Îi dădusem numele în seara dinainte, dar părea să creadă c-ar fi
putut suferi unele modificări în timpul nopţii. În fiecare dimineaţă cât am
rămas în carantină mi-a pus aceeaşi întrebare, de parcă numele meu ar fi avut viaţă
proprie şi s-ar fi supus unei cu totul alte legi sanitare.
O bună parte din însemnări sunt consacrate ruşilor şi armatei ţariste, care ocupase Principatele Române. Irlandezul deplânge la tot pasul samavolniciile, duplicitatea şi spiritul perfid al ocupanţilor. De altfel, apele se aleseseră, puterile occidentale susţineau Imperiul Otoman în conflictul său cu Rusia. Cu toate astea, şi fără a lăsa să planeze vreo umbră de îndoială asupra simpatiilor sale, irlandezul încearcă o anume admiraţie în faţa calităţilor ostăşeşti şi a echipamentului soldaţilor cantonaţi la nord de Dunăre. Într-o perioadă în care Rusia joacă iar rolul unui (convenabil?) de personaj negativ, cititorul contemporan va rezista cu greu tentaţiei de a proiecta unele judecăţi de la 1853 asupra lumii de azi. Din fericire, Jurnalul... lui Patrick O’Brien lasă loc şi pentru alte reflecţii, mai fertile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu