Cosima Wagner a vegheat cu străşnicie asupra
moştenirii muzicale a lui Richard Wagner şi a coordonat celebrele festivaluri
de la Bayreuth până în 1906, 23 de ani după dispariţia maestrului. În termenii
zilelor noastre, Frau Cosima nu se
dădea în lături de la adevărate gesturi de micromanagement
şi supraveghea în cele mai mici detalii pregătirea spectacolelor. O mărturie
preţioasă a acelor ani ne-a lăsat-o celebra soprană Frieda Hempel în volumul
autobiografic intitulat Mein Leben dem Gesang. În 1906 avea 21 de ani, dar
bunul renume de care se bucura deja i-a adus distribuirea în rolul primei fiice
a Rinului (Woglinde) din Das Rheingold
(dar şi rolul uneia din fetele-flori din Parsifal).
Iată ce scrie Hempel (traducerea mea):
Aveam repetiţii de trei ori pe săptămână,
zile în care repetam dimineaţa şi după-amiaza. Preparatorul nostru era dl.
Müller şi aveam senzaţia că vrea să fie mai Wagner decât chiar Wagner. Punea
mereu accent pe dicţia perfectă şi m-a pus să repet replica „Hei! Wer ist dort?”
din Das Rheingold de vreo cincizeci
de ori. În cele din urmă a intervenit doamna Knüpfer, soţia minunatului bas de
la Opera din Berlin; juca rolul celei de a doua fiice a Rinului şi ca atare a
văzut cum mă torturează acest om. Ea s-a dus la doamna Wagner şi s-a plâns: „Cum
poate domnul Müller să chinuiască în felul acesta o voce tânără?” Domnul Müller
a fost sfătuit să lase replica în pace. Frau Cosima, foarte conştientă de
marele ei nume şi de responsabilitatea pe care o avea, avea obiceiul să vină la
teatru şi să ne arate cum ar fi vrut Richard să se interpreteze. O văd şi acum
pe scena aceea cum îi spunea lui Isolde să interpreteze replica „vor König
Marke zu stehen.” Făcea un gest destul de cochet cu mâna dreaptă. Aşa vroia el. Câteodată Frau Cosima ne deranja de
la treabă, dar îi eram desigur devotaţi ca persoană. Siegfried, fiul ei, era
mereu bine dispus şi trecea de la o artistă la alta, flirtând şi făcând glume.
Frau Beidler, fiica ei, era foarte apreciată.
În imagine, scenă de grup de la Die Eule, restaurantul preferat în epocă al cântăreţilor de la Bayreuth. Frieda Hempel lipseşte din cadru, dar la nr. 6 se poate vedea profilul inconfundabil al lui Siegfried Wagner.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu