Despre Ion Jipa, autorul volumaşului Sănducu-Năzdrăvanul
şi piticul Ştie Tot (Editura Tineretului, 1956) nu am găsit prea multe
informaţii. Un istoric literar maliţios ne spune că era un „social-democrat capitulard,
avocat şi primul director al viitoarelor uzine 23 August”, ba chiar că era un
„oportunist bătrân” şi conchide, citând câteva titluri, că era un „nuvelist
slab”, autor de „proze broşurate”. Cartea de faţă este o scurtă lucrare
educativă adresată copiilor nu prea mari, din rândul cărora se desprinde însuşi
personajul titular, Sănducu, poreclit din motive evidente „Năzdrăvanul”.
Întrebat câţi ani are, el răspunde că are aproape şapte, în vreme ce bunica
lui, factor ponderator atotprezent, îl corectează spunând că acesta „abia a
împlinit şase ani”. Indiferent care e adevărul (probabil că cea care are
dreptate este bunica), copilul nu a început încă şcoala şi nu ştie să citească.
Năzdrăvăniile lui Sănducu sunt posibile (şi) din cauza trotinetei pentru
care îl invidiază toţi copiii din cartier. Fire altruistă, băiatul o împrumută
şi altora, dar sistematic, conform unui veritabil regulament. Echilibrul
acestei construcţii se rupe în momentul în care Costel şi Dănuţ, doi băieţi
ceva mai mari, pretind ca în virtutea diferenţei de vârstă să li se repartizeze
trotineta mai mult timp decât altora. De aici, de la această crasă manifestare
de egoism şi lipsă de receptivitate faţă de sensibilitatea altora încep toate
necazurile. Costel îi sfidează pe toţi şi provoacă o discuţie despre diverse
tipuri de vehicule – camioane (desigur, Molotov), avioane, locomotive –, în
încercarea de a minimaliza trotineta protagonistului.
Este momentul când Sănducu are o veritabilă revelaţie, anume că trotineta
lui cea grozavă e o nimica toată faţă de locomotivă. Va trebui aşadar să înveţe
să conducă o locomotivă. Uşor de zis, mai greu de făcut – bunica nu-i
încurajează impulsurile aventuroase („Ai să creşti mare, ai să faci şcoala de
mecanici şi ai să te saturi umblând pe locomotivă!”). Până la urmă, năzdrăvanul se suie pe casă şi de acolo
stabileşte itinerariul până la gară, locul unde i se vor dezvălui cu siguranţă
secretele locomotivelor. Ajuns la gară, Sănducu se suie pe furiş în tenderul
unei locomotive, dar e repede prins de mecanic şi fochist, de la care află de
existenţa unui misterios pitic Ştie Tot, personaj misterios şi, desigur,
omniscient, de la care ar putea învăţa cum se conduce locomotiva fără prea mult
efort de studiu.
Este momentul în care naraţiunea, până acum cuminte şi realistă, capătă
turnura unui basm modern. Sănducu se străduieşte să afle cum se poate ajunge la
Ştie Tot, care locuieşte (se miră cineva?) în Ţara Piticilor. În disperare de
cauză, căci adulţii nu-l ajută, proprietarul de trotinetă face rost de un plic
galben şi îi scrie o scrisoare piticului. „Scrie” e un abuz de limbaj, căci
copilul, nedus la şcoală, umple plicul şi scrisoarea cu nişte mâzgălituri fără
sens. Toate acestea nu reprezintă un impediment poştal, căci, ca în Alice în Ţara Minunilor, Sănducu se
micşorează într-atât încât să încapă în plic, cu care ajunge, miraculos, acasă
la Ştie Tot. Adevărat vrăjitor din Oz, atotştiutorul îşi extrage informaţiile
dintr-o carte imensă. Spre dezamăgirea lui Sănducu, piticul îl lasă să aştepte
la nesfârşit, dar îl conduce în cele din urmă într-o cameră cu jucării
minunate, pregătite însă pentru copiii „silitori”, şi îl moralizează nemilos:
Finalul, optimist, ni-l arată pe Sănducu în Ţara Piticilor, unde acesta
primeşte în dar o locomotivă şi decide să mai rămână o vreme, pentru a începe
să înveţe şi a-l convinge pe pitic că merită cartea. Micul roman al lui Ion
Jipa nu a rămas probabil în memoria cititorilor vremii; searbăd şi fără prea
multe idei, nici nu ar fi avut de ce. Să nu neglijăm însă valoarea
propagandistică a unora din elementele scrierii. Ceferiştii erau consideraţi „detaşament
de frunte al clasei muncitoare”, iar înţelepciunea şi umorul membrilor breslei
cu care stă de vorbă Sănducu îi pune într-o lumină extrem de favorabilă. Cât
despre locomotivă, era şi ea un vehicul simbolic. Să nu uităm memorabilele
cuvinte ale lui Marx: „revoluţiile sunt locomotivele istoriei”.
Volumul este ilustrat de I. Miţurcă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu