Apărut la Editura
Tineretului în 1965, adică la sfârşitul perioadei de intens conformism
ideologic care începe în 1948, volumul de povestiri Într-o seară de primăvară de Mihnea Moisescu cuprinde nouă proze care
pot fi cu uşurinţă grupate în două categorii pe criterii tematice şi, în
definitiv, cronologice. Din prima fac parte primele trei bucăţi, care se
încadrează cu uşurinţă în tema bine reprezentată a aşa-zisei lupte a
comuniştilor ilegalişti împotriva exploatării burghezo-moșierești. Este un
subiect care nu a încetat să stârnească interesul creatorilor din perioada
socialistă, fie ei scriitori, cineaşti sau artiști plastici. Transportul
clandestin de manifeste antifasciste, torturile din beciurile poliţiei şi
Siguranţei sau participarea la luptele purtate împotriva fostului aliat german
la 23 august 1944 sunt tot atâtea sub-teme ilustrate ad nauseam în epocă.
Deschiderea
volumului o face piesa Manifestele,
în care ucenicul Culai, un utecist maturizat de timpuriu (tatăl îi fusese ucis în
lupta cu exploatatorii) preia nişte manifeste subversive şi le ascunde în sobă.
În mod surprinzător, poliţia, care face o descindere, nu le găseşte, pentru că
lelea Sofia, mama eroului, avusese grijă să le pună la adăpost. Culai, tânăr
curajos, dar cam naiv, are astfel revelaţia militantismului propriei sale mame,
pe care o crezuse femeie simplă şi temătoare, incapabilă de gesturi vitejeşti. Vioristul, a doua povestire „ilegalistă”,
ni-l prezintă pe Neagu, un muncitor de 18 ani pasionat de cântatul la vioară,
care ascunde omniprezentele manifeste în cutia instrumentului. Prins de
poliţie, acesta este supus unui interogatoriu perfid de către un inspector cultivat,
dar cu atât mai pervers, filogerman şi cunoscător de muzică. Neagu este pus să
facă alegerea tragică între a-şi vedea distruse prin tortură degetele de
violonist şi de a trăda, divulgând adresa tipografiei clandestine. Finalul, deschis,
îi indică totuşi cititorului că instrumentistul va opta pentru prima situaţie.
Dacă în primele
două texte eroii luptă nemijlocit şi au de suferit pentru faptele lor
vitejeşti, în Niculăieş copilul, un biet
orfan care face pe argatul şi păzeşte oi, este victimă colaterală a luptelor purtate
cu nemţii de muncitorii conduşi de comunişti imediat după 23 august 1944. Acestui
erou literar pare să i se aplice zicerea nomen
est omen, cel puţin dacă ne amintim de Niculăieş din Un om năcăjit al lui Sadoveanu, întruchipare a prozei sămănătoriste
cu oameni simpli care suferă într-o lume alcătuită strâmb (însă fără
perspectiva unui 23 August!). Detaliu picant: inginerul de la fabrica unde lucrează Petratu, mentorul comunist al lui Niculăieș, este văzut ca un exploatator, unealtă a patronatului odios. Inginerul este de altfel poreclit, grăitor, „Balaurul”.
Cea de a doua
categorie de texte din cartea de faţă este reprezentată de scene şi întâmplări
din viaţa civilă sau din lumea şcolii de după instaurarea regimului democrat-popular. Sacrificiile micilor
eroi din precedentele proze au dat roade şi acum ne aflăm în lumea cea nouă, cu
alte probleme şi provocări. Din fericire, avem multe personaje pe măsura
marilor transformări sociale petrecute în acest timp. În După viscol, Valeriu, se mută cu familia la ţară, unde fusese
repartizat tatăl lui, de profesie inginer. Alături de bunul său prieten
Todiriţă, el salvează viaţa unei bătrâne, tuşa Siţa, bolnavă şi izolată în
timpul unei furtuni de zăpadă.
Ghilimelele din
titlurile următoarelor schiţe (Un articol
„critic” şi „Vedeta”) par să semnaleze
poziţia lor singulară. Ambele proze ilustrează una din obsesiile ideologice ale
vremii, lupta împotriva individualismului, văzut ca defect intolerabil,
eventual ca racilă a fostei orânduiri burghezo-moşiereşti. Articolul „critic”
se distinge prin prezenţa (singulară în volum) a unor elemente de satiră la
adresa respectivei mentalităţi. Radu e bun prieten cu Ducu, talentat
aeromodelist, însă ins egoist şi – păcat capital – insensibil la apelurile
detaşamentului de pionieri. Pus să scrie un articol pentru gazeta de perete în
care să-şi critice amicul, Radu ajustează textul până la completa dispariţie a
reproşurilor adresate păcătosului, sfârșind el însuşii prin a fi înfierat la
gazeta de perete. Vedeta este
Cecilia, o elevă din clasa a şaptea care „primise în familie o bogată educaţie
artistică: făcuse balet, învăţase pianul, apoi, mai târziu, mersese la teatru,
la operă şi la concerte”. Cecilia, care poartă, poate nu degeaba, numele
sfintei patroane a muzicii, e talentată, însă asta nu scuză păcatul
individualismului, care îi atrage eliminarea din brigada artistică a cărei stea
incontestabilă fusese. Eroina nu e lipsită de conştiinţă; sub presiunea
colectivului (dirijat, cu tact, de omniprezenta instructoare superioară de pionieri, tovarăşa Veniamin), ea îşi
îndreaptă greşelile, ba chiar ajunge să îi înfiereze pe cei care se fac
vinovaţi de intrigi (Violeta) şi e reprimită printre colegi.
Om aspru înfăţişează un incident minor, care capătă proporţii catastrofale în ochii
elevilor dintr-un sat. Scăpaţi din adăpostul construit de copii din cauza unei scânduri
putrede, nişte iepuri ameninţă să distrugă brazdele de răsaduri ale gospodăriei
agricole colective conduse de Ilie Ştefan, temutul preşedinte, omul aspru din
titlu. Primejdia este înlăturată prompt, pagubele sunt minime, iar omul aspru
se dovedeşte un ins bun, cu un zâmbet care te „unge la inimă, nu alta!”.
Detaliu hazliu, unul din personaje se numeşte Ilie Vătui (vătuiul este numele dat puilor de iepure).
O rachetă neobişnuită îşi desfăşoară acţiunea înaintea unei zile de 8
Martie, când elevii pregătesc mici cadouri pentru mame şi învăţătoare. Tovarăşa
Gheorghiu, învățătoarea copiilor, este internată în spital bolnavă de hepatită şi nu poate
fi vizitată, motiv pentru care Vlad, un băiat cu mult talent la tehnică,
construieşte o „rachetă” alcătuită din baloane. La această rachetă, care se va
ridica în dreptul geamurilor salonului de spital, vor fi ataşate carnetele cu
note ale elevilor, pentru ca tovarăşa Gheorghiu să poată vedea că aceştia nu
s-au lăsat pe tânjeală în absenţa ei, ba chiar l-au ajutat pe Popescu, codaşul,
să-şi îndrepte notele la matematică. Sunt puse în mişcare toate clişeele
educative ale epocii, cu îndrumarea exercitată de instructoarea de pionieri,
acţiunile de ajutorare a elevilor slabi şi „Cercul mâinilor îndemânatice” care
confecţionează tot felul de obiecte kitsch
(„mici bibelouri din lemn, rame pentru fotografii, lucrate la traforaj”) pentru
a fi oferite de Ziua femeii. Amuzant e un scurt episod proto-feminist, în care
Ioana Oltiş, colega lui Vlad, se ciondăneşte cu acesta din cauza unor
stereotipuri sexiste:
— Nu văd nimic de
râs! Tu crezi că pe femei nu le interesează rachetele? Te înşeli amarnic! Sper
c-ai auzit de Valentina Tereşkova! Şi desigur că se pregătesc să zboare cu
rachetele şi alte femei. Bineînţeles, femei curajoase, nu nişte fricoase ca tine!
— De unde ştii că
sunt fricoasă? De unde ştii?
Cu Într-o seară de primăvară, ultima
schiţă, care dă şi titlul cărţii, nu păşim prea departe de năzuinţa de a ajunge
la stele. Mihai şi Lelia trăiesc începutul unei idile nevinovate. Aflăm că
relaţia lor nu a fost lipsită de asperităţi, din cauza unei rivalităţi şahiste,
depăşite mai ales datorită tactului de care dă dovadă fata. Tinerii sunt firi
complementare: Lelia e pasionată de literatură şi poezie, în timp ce Mihai îşi
doreşte să ajungă astronaut, termen
folosit în mod surprinzător, în locul sovieticului cosmonaut, mai comun la noi.
Mesajul e simbolic; atingerea stelelor e văzută în dublul ei înţeles, de
călătorie spaţială şi de năzuinţă spre un ideal.
Mihnea Moisescu,
cunoscut mai ales pentru activitatea lui în domeniul SF, a avut contribuţii
notabile şi la dezvoltarea literaturii moralizatoare pentru copii şi tineret.
În cartea de faţă apar, în linii mari, aceleaşi stereotipuri care apar în Nemaipomenitele întâmplări ale lui Fănel
(1963), despre care am scris mai demult aici.
Volumul este
ilustrat de Socoliuc Vasile.
Fact checking
Valentina
Tereşkova (n. 1937) este prima femeie care a zburat în spaţiu (1963).
Menţionarea reverenţioasă a cuceririlor spaţiale sovietice era o practică
frecventă în scrierile vremii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu