Maia Radovan (1923-2016, pseudonimul Ariadnei Şalari) a avut o carieră literară scurtă în România, pe care părăsit-o în 1949, pentru a se stabili în Moldova sovietică, unde și-a continuat decenii de-a rândul activitatea începută în țară[1]. Atenţia pe care ea o acordă literaturii pentru copii datează din perioada când scria la Flacăra, unde îi apar articole precum Literatura din trecut pentru copii[2], în care tânăra jurnalistă se războiește cu scrierile din vechea orânduire burghezo-moșierească. Ea nu rămâne multă vreme în postura de teoretician, ci atacă domeniul de timpuriu în calitate de autoare de cărți pentru micii cititori. Din câte cunoaştem, Maia Radovan a publicat la noi două volume pentru copii, dintre care unul, intitulat Împărăția balaurului[3], este inspirat din suferințele comuniștilor întemnițați la Doftana. Cel de al doilea, ceva mai cunoscut la vremea lui, deşi azi uitat, Carnetul unui şcolar, este publicat la Editura de Stat – Literatură pentru tineret în 1949.
Școlarul din titlu este Ionel Radeș, un puști de zece ani,
iar carnetul (un cadou primit de la tata cu ocazia zilei de naștere) cuprinde
jurnalul pe care acesta îl ține între lunile iunie și ianuarie. Este, practic,
o perioadă care acoperă vacanța de vară și prima parte a anului școlar următor.
Pentru fiecare lună a sezonului estival este consemnată o întâmplare
semnificativă, astfel încât jurnalul este aici echivalentul (stângaci mascat)
al unei serii de trei povestiri practic independente. Astfel, luna iulie are
drept cap de afiş jocul de-a războiul practicat de două echipe de băieți,
prieteni ai lui Ionel. Confruntarea opune tabăra aztecilor lui Montezuma
conchistadorilor lui Cortez și este câștigată (corectând rezultatul istoric) de
primii. Locul bătăliei este reprezentat de șantierul casei în construcție a
unui vecin (Ivancea), iar în timpul aprigei încleștări clădirea suferă o serie
de distrugeri, remediate în cele din urmă de echipa comună a aztecilor și conchistadorilor, la intervenția plină de tact a tatălui lui Ionel.
Una din temele jurnalului lui Ionel o reprezintă
combaterea superstiţiilor, un subiect amplu dezbătut în cadrul așa-numitei
educații ateist-științifice oficiale. Când frățiorul lui, Sănducu, e speriat de
un băiat mai mare, care îi arată un strigoi ascuns într-un beci, Ionel pune
lucrurile la punct și, împreună cu alți prieteni, îi demonstrează copilului că
terifianta arătare nu e decât un bostan gătit ca să pară înspăimântător.
Un personaj adult important în economia exercițiului
diaristic este moş Toma, pădurarul, depozitar al unor povestiri pe care le
împărtășește bucuros copiilor care îl vizitează. Din categoria acestor
naraţiuni face parte excursia la fabrica de hârtie locală împreună cu o altă
fetiță, Anicuța, care își dorește neapărat un coif din hârtie roșie. Vizita în
fabrică, cu consemnarea, nelipsită de umor, a etapelor procesului tehnologic de
fabricare a hârtiei — asemenea acțiuni devin locuri comune în literatura
juvenilă a vremii — este un episod căreia autoarea îi acordă o pondere destul
de importantă.
Momentul central al lunii august este călătoria pe care o face Ionel, însoțit de Măricica și de fratele ei, Rică, într-un sat din apropierea orășelului în care locuiesc. Scopul voiajului (nu ușor, din cauza precarității mijloacelor de transport) se înscrie în eforturile de demascare a unei impostoare, baba Drăgoasa, cunoscută pentru pretinsele ei puteri vrăjitorești. Desprinsă parcă din universul lui Hansel şi Gretel, povestirea ni-i înfățișează pe copii în luptă cu impostoarea care pretindea produse de la naivii care o credeau în stare să îi ajute cu vrăji. (Va urma)
Volumul este bogat ilustrat, dar din păcate autorul desenelor nu este menționat. Mulțumiri domnului Valentin Gheonea pentru a-mi fi sugerat să citesc articolul din Apostrof, stimulându-mi interesul pentru creația Maiei Radovan.
[1] După unele
informații, decizia tinerei scriitoare de a părăsi România s-ar fi datorat
dezamăgirii sentimentale încercate în relația cu Saşa Pană, împreună cu care scrisese
o piesă într-un act (Aşa întrecere
înțeleg și eu!). A se vedea, pentru informaţii biografice, articolul
Mirelei Nagâț Reeditat în ’21 din Apostrof nr. 9 (376) din 2021 sau lucrarea
lui Ion Ciocanu, Scriitori de ieri şi de
azi, Litera internațional, 2004.
[2] Flacăra nr. 9 din 29 februarie 1948.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu