Neghiniţă al lui Cezar Petrescu nu are nimic în comun cu celălalt Neghiniţă al literaturii române pentru copii, al lui Delavrancea. Departe de a fi un personaj mai degrabă supranatural, autor de pozne frizând maleficul, protagonistul cărţii de faţă e conceput ca un personaj realist, luminos şi înzestrat cu o mare bunătate. E „mic şi înfipt”, aflăm de la bun început, „bun băiat, cum nu-şi are pereche pe lume. Ascuţit la minte. Ager la faptă. Săritor în ajutorul prietenilor. Cartea Ia el, carte! Joaca la el, joacă! Iar când îşi ia o răspundere, poţi să nu mai ai nicio grijă.” Sunt premisele unui caracter care îl plasează pe băiatul de opt ani în galeria eroilor pozitivi, calitate pe care o onorează de altfel pe întreg parcursul romanului. Orfan de tată, umil cizmar ucis într-un bombardament în războiul mondial recent încheiat, Neghiniţă locuieşte în Bucureşti cu mama lui, femeie necăjită, care spală rufe prin străini pentru a-şi întreţine copilul. E situaţia în care se vor fi aflat în acei ani destule familii, iar asta nu face decât să potenţeze efectul realist scontat pesemne de autor. Scriitorul nu va ezita de altfel să intervină direct acţiune ca personaj auctorial care stă de vorbă chiar cu Neghiniţă în Poiana Cerbului de la Buşteni, aproape de casa prozatorului, actualul muzeu. E o scenă din care aflăm că povestea lui Neghiniţă e concepută drept contrapondere la întâmplările unui alt erou-copil, Iliuţă, care avusese o soartă tragică. Mesajul e transparent: timpurile s-au schimbat, nu mai e vremea naraţiunilor triste, cu copii striviţi, fatalist, de greutăţi, ci a cărţilor stenice, cu actanţi puternici şi decişi, în spiritul transformărilor de după 23 august 1944.
Au avut un fecior care a fost ucis de stăpânire în anul 1918, în piaţa Teatrului Naţional, la Bucureşti. Era muncitor şi a fost ucis împreună cu alţi muncitori ca el, luptând pentru pâine Luptând pentru libertate. Luptând pentru dreptate. De atunci sunt vreo treizeci de ani. Iar de treizeci de ani, nu le-a călcat picior de copil în casă. Aşa că toată dragostea lor de copii, adunată de atâta vreme, o risipesc acum pentru Neghiniţă, strănepotul lor cel mic şi înfipt.
Referirile la aspecte politico-sociale în ton cu
atmosfera vremii, emfatice şi căutat emoţionale, fac notă discordantă cu tonul
general al povestirii, spontan şi relaxat, ca şi cum ar fi fost introduse de
autor într-o etapă de post-producţie. În ansamblu, vacanţa este o incursiune
într-un teritoriu paradisiac, unde timpul este suspendat; scriindu-i o
scrisoare mamei la Bucureşti, Neghiniţă notează cu candoare, „nu ştiu data, că
aci n-avem calendar”. Un singur cusur are acest mod de petrecere a timpului,
acela că te izolează de societate, nepermiţându-ţi să-ţi faci prieteni printre
cei de vârsta ta. E un neajuns pe care îl simte cu acuitate şi Neghiniţă, mai
ales când are ocazia să se întâlnească cu un grup de copii veniţi la munte în
tabără sau, după expresia vremii, în colonie. Însoţit de Bârlig, copilul revine
la Bucureşti pentru începerea şcolii. Începe cea de a doua parte a peripeţiilor
acestui mic „înfipt”. (Va urma)
Volumul este ilustrat de Dem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu