Că un Dumas sau
un Balzac a folosit „negri” o ştiu până şi studenţii de la Litere, dar despre „negrii”
la care s-a recurs în literatura noastră ştie probabil chiar mai puţină lume.
Unul din aceştia - că doar era păcat să n-avem şi noi faliţii noştri - pare să
fi fost Nicolae-Paul Mihail, fost coleg cu Eugen Barbu la şcoala de jandarmi şi
rămas în relaţii apropiate cu autorul Gropii.
Atât de apropiate, încât acesta i-ar fi utilizat, zic gurile rele, serviciile
de scrib. Oficial, cei doi figurează drept co-scenarişti ai filmelor din seria Mărgelatu, dar nu e exclus ca Mihail să
fi scris el singur texte semnate de tartorul de la Săptămâna. Asta nu-i însă treaba noastră aici. S-o descâlcească
istoricii literari dacă le dă ghes interesul. Negru, ne-negru, Nicolae-Paul
Mihail, care ar fi împlinit săptămâna asta 90 de ani, nu scria rău, avea
condei, cum se zice.
Am dat peste Demascarea lui Turnesol, roman pentru
tineret publicat în 1970 la Editura Ion
Creangă, recent înfiinţată pe fundaţiile vechii Edituri a Tineretului. E o carte cu elevi de clasa a şaptea dintr-o
şcoală de provincie (nu importă de unde) care trec prin tot felul de întâmplări
şcolăreşti. Nu e cine ştie ce. De-ale şcolii, un caiet de istorie care dispare,
un geam pe care l-a spart cineva în împrejurări neclare, jocuri şi partide de
fotbal cu mari rivalităţi între clase. Personajele centrale sunt grupate în aşa-numita
Tripletă de aur, formată din „marele Ştefănescu
Unu (zis Turcu), Ionescu Nicuşor şi Paulică Georgescu”. Paulică e cronicarul
evenimentelor şi i se atribuie o bună parte din relatarea întâmplărilor.
Altminteri, perspectiva e atotştiutor-auctorială. Oricum, această alternare de
voci e remarcabilă pentru o carte cu miză atât de redusă. Un personaj pitoresc,
multilateral prin preocupări (poet, dar şi fotbalist talentat, aspirant la o
viitoare carieră medicală) este Popescu Gică (poreclit „Moţopină”). Fete sunt
puţine, dar din rândul lor se detaşează Mihăescu Geta, premianta clasei şi
participantă redutabilă la concursurile de fizică şi chimie. În fine, relevantă pentru o complexitate pe care nu o au de regulă cărțile acestui gen este prezența unui personaj colectiv, grupul jucătorilor de lapte gros, așa-numiții grosmeni.
Din acest tablou
vivant nu putea lipsi dirigintele, „profesorul de naturale, un bărbat între
două vârste, nu prea sever, de care [elevii] se ruşinau să-l supere”. E,
desigur, un personaj infailibil, înţelept ca Solomon şi judecător drept, care
intră perfect în convenţia literaturii moralizatoare pentru tineret. Probabil
însă că feminiştii vremurilor noastre ar digera cu greu discursul ţinut în faţa
clasei de profesor cu ocazia anchetei organizate pentru a-l identifica pe cel
care a spart geamul („Să nu-mi ascundeţi nimic. Un bărbat adevărat nu se teme
niciodată să spună adevărul”), căci în clasă erau şi fete.
Cu toate că sunt
zvăpăiaţi, copiii nu-s răi. Ei se joacă de-a Insula misterioasă, se preocupă de inventarea unor dispozitive care
le-ar putea face viaţa mai uşoară, precum maşina de scris lecţiile („M.S.L.”)
sau ţancometrul, aparatul care te ajută să soseşti la ţanc. Lecturile lor sunt
în esenţă cele ale oricărui puber interbelic (Jules Verne, Dumas, Wells), iar
eroii autorilor respectivi le populează imaginaţia şi le inspiră faptele.
Suntem la ani-lumină de romanele pentru tineret ale deceniului anterior, iar
elementul ideologic este absent, dacă facem abstracţie de cele câteva
referiri discrete la organizaţia de pionieri, la sirena fabricii de nu-mai-ştiu-ce
sau la stradela ce duce la noile blocuri.
Dar Turnesol? E
un personaj misterios, ale cărui acţiuni imprevizibile îi încurcă pe membrii Tripletei de aur. „Demascarea” din titlu se va
produce abia la ultima pagină şi va fi întrucâtva echivocă, după cum echivocă
între un genitiv subiectiv şi unul obiectiv e însăşi construcţia sintactică din
titlul cărţii. Lăsând la o parte asemenea chiţibuşuri, Demascarea lui Turnesol e o carte scrisă cu vervă şi umor, pe care
foarte tinerii de acum patru decenii şi mai bine trebuie s-o fi apreciat.
Coincidenţă (sau
nu): Eugen Barbu are o nuvelă cu subiect sportiv intitulată Tripleta de aur,
apărută în 1956.
Un comentariu:
Am citit-o pe vremurile copilariei, cam pe la sfarsitul anilor 70, si nu ma tot saturam sa o re-citesc. Pot spune acelasi lucru despre celelalte doua mari romane satirice ale autorului: Potirul Sfantului Pancratiu si Damen vals (amandoua se pot coborâ gratuit de aici: https://fr.scribd.com/search?query=nicolae%20paul%20mihail). Nicolae Paul Mihail face parte dintre scriitorii care mi-au permis evadari efemere dar binefacatoare din realitatea insuportabila a "Epocii de aur".
Trimiteți un comentariu