Există multe indicii potrivit cărora
Wagner s-a considerat om de teatru în măsură poate chiar mai mare decât muzician.
Minuţiozitatea cu care a coordonat prima montare a Tetralogiei (1876), indicaţiile scenice pedante, privirea mereu
vigilenta aţintită asupra acţiunii scenice, toate acestea pot servi drept bune
argumente pentru o asemenea aserţiune. Cu toate astea, chestiunea e departe de
a fi tranşată definitiv. În importantul eu studiu Maeştrii cântăreţi din Nürnberg - Dramaturgie şi formă muzicală,
Nina Vieru scrie în legătură cu acest subiect:
Wagner
nu agreează antitezele, decisive contraste dintre alb şi negru pe care cu atâta
abilitate le folosiseră Meyerbeer, Bizet, Verdi şi Ceaikovski, devenind mai
târziu mijloace fulminante ale unor Berg şi Şostakovici.
Sunt
interesante în această privinţă observaţiile lui René Leibowitz despre talentul
teatral „modest”al lui Wagner. Acolo unde alt compozitor ar fi smuls efectul
maxim, Wagner rămâne indiferent. Leibowitz dă ca exemplu scena din Lohengrin în
care Elsa, nevăzută de Ortrud şi Friedrich, aude convorbirea lor fără a
reacţiona la aceasta. Verdi nu ar fi pierdut ocazia de a scrie un ansamblu de
un acut dramatism.
Într-adevăr, e suficient să luăm o operă
precum Rigoletto ca să găsim acolo răsturnări de situaţie şi quiproquo-uri cât pentru mai toată
creaţia wagneriană. Vieru continuă:
Leibowitz
polemizează cu cercetătorii care l-au subapreciat pe Wagner ca muzician,
explicând inovaţiile sale muzicale prin influenţa teatrului asupra muzicii. Leibowitz
găseşte dimpotrivă că Wagner nu a fost un „om de teatru”; concepţia lui asupra
operei nu ar decurge din primatul vocalului, aşa cum se întâmplă la
compozitorii de operă. Chiar sistemul leitmotivic ar sluji în opera lui Wagner
nu atât caracterizării personajelor (pentru aceasta există mijloace vocale mult
mai eficiente!), cât completării cât mai expresive a tramei orchestrale pe care
se sprijină scriitura vocală recitativă a lui Wagner.
Fiind
de acord cu Leibowitz că arhitectura muzicală e pentru Wagner mai importantă
decât în cazul altor compozitori (şi, poate, mai mult decât e necesar să fie în
operă), nu ne putem asocia opiniei că Wagner ar fi fost lipsit de „simţ
dramatic”.
Ar
fi greu de crezut că Wagner nu cunoştea trucurile dramaturgiei de operă; măcar
acestea i-ar fi înlocuit lipsa de simţ teatral, dacă ar fi năzuit la efecte de
operă, situaţii ascuţite, contraste muzicale exterioare.
În
realitate, Wagner, prin estetică şi înclinare, era departe de tragismul
situaţiilor tari.
Chiar
şi în Tristan – opera poate cea mai tragică a lui Wagner – va fi greu să găsim
contraste dure şi asta nu numai în opunerea unor planuri simultane, dar măcar
în momente succesive. Wagner nu folosea contrastele dramatice excesive. [...]
[E]l a preferat întotdeauna să dea relatarea cuprinzătoare, adâncită, a unor
situaţii decât ciocnirea nemijlocită a pasiunilor pe scenă.
În jocul de sumă nulă dintre teatralitatea
exterioară şi forma muzicală, Wagner ar fi mizat aşadar pe cel de al doilea
element.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu