Muzicologul Lawrence Kramer este
autorul cărţii Sexual Violence and the Making of Culture din care am extras postarea de azi
(traducerea mea):
În raport cu Beethoven, scrie Schumann, Schubert a fost într-adevăr
un compozitor feminin, dar în raport cu toţi ceilalţi compozitori a fost
suficient de masculin. Beethoven, în această lectură, este o figură violentă
sau o figură – o personificare a violenţei – un om care îi feminizează pe
alţii, dar care nu poate niciodată el însuşi feminizat. Bărbatul [Beethoven],
scrie Schumann, „impune”, femeia [Schubert] „pledează”. În acest rol
hiperviril, Beethoven este întruchiparea culturii muzicale în sine: sever,
neînduplecat, impunător, numele său fiind numele Tatălui muzical. În faţa
acestui Beethoven, Schubert este ezitant, dependent, permeabil. Şi totuşi
acelaşi Schubert poate revendica el însuşi numele tatălui cu condiţia să se
poată uita (dar nu se poate uita) figura lui Beethoven din spatele său.
Această poveste de gen a geniului muzical oferă, în mod
alegoric, esenţa acestei cărţi. În termeni neechivoci, argumentul meu este că
în identităţile noastre de gen suntem cu toţii, bărbaţi şi femei deopotrivă, nişte
Schuberţi. Între secolele al şaisprezecelea şi al optsprezecelea, poziţia în
care Schumann l-a recunoscut pe Schubert a devenit poziţia normativă a
subiectului în cultura occidentală şi a rămas aşa până astăzi. Atât pentru
bărbaţi, cât şi pentru femei, a deveni subiect, să dobândeşti o identitate,
înseamnă să-şi asumi o poziţie de feminitate în raport cu o masculinitate care
îi aparţine mereu altcuiva. Acest celălalt este mânuitorul şi purtătorul
autorităţii sub toate formele ei, socială, morală şi culturală; el răspunde
atât pentru plăcere, cât şi pentru adevăr, dar cu toate acestea niciun bărbat
şi, în mod sigur, nicio femeie, nu se poate identifica în mod sigur cu această
poziţie de subiect masculin. În schimb, bărbaţii biologici sunt îndrumaţi spre
ocuparea unei poziţii care este simultan masculină în raport cu o figură
feminină publică vizibilă şi feminină în raport cu poziţia neafirmată, adesea
inconştientă deţinută de figura (trop, imagine sau persoană) unui alt bărbat.
Aceiaşi bărbaţi sunt îndrumaţi să-si reprime conştiinţa că această dublare a
polarităţii de către figura obscură şi etern conturată a celuilalt bărbat le
face propria poziţie masculină în privinţa conţinutului, dar feminină ca
structură. Fiecare bărbat care impune este în secret o femeie care pledează –
şi se supune cu graţie – dar care se străduieşte să n-o ştie.
În imagine, reprodusă din Analyzing Schubert de Suzannah Clark, acuarelă din 1818 reprezentându-l pe Schubert privind printr-un caleidoscop în timp ce autorul, Leopold Kupelwieser, călăreşte un vehicul strămoş al bicicletei. Textul de azi reproduce o postare mai veche de pe Sex Reader.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu