Înainte de inventarea înregistrării
sonore, muzica era un lucru care putea fi atât auzit, cât şi văzut. Pentru a
face dreptate deplină trebuie să aruncăm o privire: să examinăm ceea ce Richard
Leppert numeşte aspectul vizual al sunetului, în care înţelesul muzical trece
adeseori neobservat. Să privim tabloul lui Thomas Eakins intitulat Cântăreaţa de concert.
Priviţi rochia pe care o poartă
cântăreaţa, vibrantă, curgătoare, strălucitoare. În materie de culoare, ea este
un amestec bogat de rozuri iridescente care virtualmente se scurg de pe pânză.
În legătură cu gura deschisă a cântăreţei, cu buzele ce par încă a se desface
şi gâtul expus privirii, cu scobitura lui adâncă, rochia este o formă
materializată a cântecului pe care îl cântă aceasta şi a plăcerii pe care o dă
(ei? ascultătorului?). În acelaşi timp, rochia serveşte drept o a doua piele,
ce relevă faptul că corpul cântăreţei este corpul plăcerii, deşi nu este sigur
dacă e vorba de plăcerea ei sau a spectatorului (masculin).
În ambele reprezentări, rochia este un
fetiş, în mod virtual fetişul fetişurilor. Ea umple ochiul într-un mod atât de
uimitor încât procedeul aproape că funcţionează. Fetişurile, indiferent care ar
fi răsplata lor de plăcere, nu funcţionează niciodată pe termen lung; ele amână
întotdeauna mai multă plăcere decât dau.) Iată aici polaritatea de gen sub
aspectul ei cel mai seducător. Detaliul social şi portretizarea realistă a
feţei maschează imaginea corpului care cântă, acea fantasmă a polarităţii,
astfel că ea apare ca un adevăr nemascat. (Iarăşi, gâtul expus privirii:
vulnerabil, aluziv, sediul vocii.) Şi în această aparenţă, noi (spectatorii
masculini) găsim iluzia unei măiestrii fără violenţă, fără violare. În aspectul
stângaci al cântăreţei, cu părul în dezordine, cu simplitatea ei conştientă de
sine, vedem – aproape că auzim – dorinţa ei de a ne face plăcere. În liniştea
cântăreţei auzim – aproape că vedem – vocea care ne-ar face plăcere. Depozitară
a unei beatitudini pe care nu o poate păstra, eliberată din acea gură deschisă,
această voce-falus este a celui care o priveşte. Acesta aproape că pare s-o
apuce, plimbându-şi privirea de-a lungul tirsului pe care îl alcătuieşte
bagheta dirijorului care, dublând pensula pictorului, este ţinută de o mână
masculină anonimă în (sau înspre) marginea din stânga jos a imaginii.
(Din Lawrence Kramer, After the Love Death - Sexual Violence and the Making of Culture,
fragment tradus de mine). Mai jos, reprodus din cartea lui Lawrence Kramer,
tabloul pictorului american Thomas Eakins ( 1844 - 1916).
Textul de azi a apărut iniţial pe blogul
Sex Reader.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu