Luat la valoarea
lui nominală, începutul romanului lui Dan Stanca, Boala şi visul (Tracus Arte, 2013), nu prevesteşte mare lucru. Pe
parcursul unei pagini şi jumătate ni se istorisesc nişte evenimente triste,
însă fără îndoială prozaice. E vorba la moartea, la doar câteva zile distanţă,
a bătrânului Gheorghe Nicolau, fost militar, contabil pensionar, răpus de un
cancer incurabil şi a fiului său, tânărul Sabin, proaspăt absolvent, profesor
repartizat la Giurgiu. Suntem în sumbrii ani 1980. Familia Nicolae o are ca
vecină de palier pe o anume Ionela Cărăuşu (mai cunoscută sub porecla „Păuniţa”,
din cauza aspectului ei mândru şi cu lipici la bărbaţi), victimă a unui bărbat
violent, miliţianul Tomiţă, care o bate de-o snopeşte. Nimic senzaţional,
impresie de literatură realistă, de poveşti spuse pe un ton firesc în aparenţă,
de relatare a unor destine de locatari de bloc comunist.
Câteva din personajele
principale ale dramei care urmează să se joace pe parcursul celorlalte peste
300 de pagini ale cărţii au fost aşadar introduse în scenă. Povestea se va
ramifica treptat, lucrurile se vor adânci, episoade ce ţin la prima vedere de
faptul divers vor căpăta semnificaţii mai adânci. Moartea lui Sabin Nicolau a
fost violentă, urmare a unei crime pasionale: devenit amantul unei educatoare
din localitate (Emilia), el e ucis de soţul violent, plutonierul Pavel Ispas. Vom
fi purtaţi pas cu pas prin evenimentele care duc la acest sfârşit sângeros. O
vom afla în prim-planul relatărilor din prima jumătate a romanului pe Păuniţa,
devenită personaj nodal, confidentă şi spioană totodată, filtrul prin care
trece relatarea multor episoade.
Autorul adânceşte
în permanenţă atât perspectiva, cât şi semnificaţia secvenţelor epice. Mulţi
eroi importanţi el nu mai introduce: colonelul de Securitate Marian Cionoiu, (numit,
poate nu prea fericit, „catârpenisul” din pricina înfricoşătorului său organ
copulator) care face din Păuniţă un fel de ţiitoare şi cuplul de prieteni Armand
Bălăşel/Radu Vizanti. Primul, un inginer constructor profilat pe literatură
ezoterică, îl iniţiază pe Sabin Nicolau; cel de al doilea, un ziarist epicureu,
serveşte drept contrapondere a celui dintâi. De altfel Dan Stanca pare să
cultive simetriile (ambii bărbaţi din viaţa Păuniţei fac parte din aparatul
represiv, sunt violenţi, însă sterili), dar şi contrastele (Bălăşel e un ascet,
erou al unei enigmatice întâmplări la bordel, când din uretră îi răsare un
ghiocel, Vizanti este un epicureu nelipsit de libertate interioară).
N-a fost uitat
nici Gheorghe Nicolau, om şters, lipsit de curaj, însă veriga de legătură cu un
trecut violent şi totodată misterios. Prin intermediul lui Nicolau îl cunoaştem
pe Toma Arhire („Negru”), fost ofiţer în Armata Regală, devenit după 1944
conducătorul unei formaţiuni de partizani care luptă în munţii Argeşului.
Naraţiunii plauzibile din punct de vedere istoric i se adaugă aici o întreaga
dimensiune mistică (a se vedea faptele lui Ilie Aleodor, bărbat înzestrat cu
puteri supranaturale, care îi ajută până la un punct pe luptătorii
anticomunişti, repetatele aluzii la sinistrul copil cu cap de măgar născut în
Moldova ca prevestire a regimului care avea să se instaleze etc.)
Dan Stanca dirijează
ireproşabil toată această orchestră de eroi şi ţese cu minuţiozitate trama
narativă fără să lase, cum se zice, capete libere. De fapt, dacă ar fi să
vorbim de un principiu ordonator în această carte, el ar fi dar de dezvoltarea
aproape organică a textului. Am fi priceput acest lucru chiar şi în absenţa
mărturisirii vădit auctoriale din finalul romanului, care propune o metaforă
extinsă:
În mintea omului povestea a crescut ca o plăcintă
care înghite cuptorul în care se coace. Tot așa boala, la început un simplu
mugure, se dezvoltă în corpul celui care din amabilitate și neștiință i-a
oferit găzduire. Chiriașul însă s-a dovedit întotdeauna mai tare decât
proprietarul. Boala și povestea sau boala și visul sunt ganglionii ființei
noastre, de unde pot decola cele mai frumoase înaripate, dar coboară și ancore
grele care ne leagă de miezul hidos al pământului. Visul se evaporă grație
substanțelor ușoare din care e compus și care, trecând în starea gazoasă, nu
fac altceva decât să-și urmeze adevărata vocație, adică drumul spre cer. În
schimb, boala își multiplică formațiunile tumorale care ne cotropesc fără milă,
distrugând fiecare organ și țesut până ajung în cel mai ferit ungher al
creierului.
Făcând bilanţul
lecturii, Boala şi visul este un
roman solid şi bine făcut, fără lungimi, în ciuda caracterului masiv, marcat
din păcate în ultima sa parte de un anume patetism care e posibil să nu fie pe
placul unora din cititori. Cred însă că cei care îl vor citi vor aprecia efortul
de construcţie, epica bine conturată şi soliditatea majorităţii personajelor.
Romanul Boala şi
visul se numără printre cele cinci cărţi finaliste ale concursului literar
„Augustin Frăţilă”, a treia ediţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu