În Nazi Soundscapes. Sound, Technology and
Urban Space in Germany, 1933-1945, Carolyn Birdsall nu face doar munca
migăloasă de a recompunere în text peisajul sonor al Germaniei Naziste, ci insistă
şi asupra unor implicaţii mai largi ale manevrării sunetului în scopuri
propagandistice nu întotdeauna ortodoxe. Iată un scurt pasaj care pleacă tocmai
de la ideile vechi de aproape un secol (în epocă) ale lui Wagner:
Chiar dacă idealul unei opere de artă totale (Gesamtkunstwerk) nu a fost neapărat
atins, specialistul media Friedrich
Kittler (1993) vede în teatrul muzical al lui Wagner din perioada 1840-1870 un
predecesor al sistemului modern de sonorizare cu amplificatoare electrice.
Definiţia lui pe care o dă Kittler dramei muzicale wagneriene, aceea de
invenţie „mass media”, scoate în evidenţă funcţia orchestrei, care joacă un fel
de rol de amplificator, dând naştere la reacţii şi reverberaţii care nu pot fi
oprite de urechile noastre. Kittler vede în această copleşire a simţurilor
publicului prin „putere atotcuprinzătoare a sunetului” un precursor al mass
media moderne. Această nouă teorie şi practică a acusticii depindea de punerea
în scenă a ecourilor şi respiraţiei cu ajutorul unei orchestre amplasate în
afara câmpului vizual al publicului. Kittler concepe această dezvoltare în
termenii unei reţele interconectate:
Gâtlejul
cântăreţului este alimentat cu text; materialul care iese din acest gâtlej este
transferat unui amplificator numit orchestră, materialul care iese din
orchestră este transferat unui spectacol de lumini, iar întregul lucru este în
cele din urmă transferat către sistemul nervos al publicului.
Cu alte cuvinte, acustica
lui Wagner este postulată ca o invenţie media care utiliza o orchestră mare,
dar ascunsă, pentru a produce „halucinaţii acustice” şi pentru a cufunda
publicul în sunet reverberant. Această prezentare determină astfel o „lume
totală” a auzului în conţinutul vocal şi muzical al dramei muzicale wagneriene.
Mai mult, susţine Kittler, senzaţia de copleşire senzorială a dat naştere unei
experienţe estetice pe care am putea-o vedea ca pe o „preistorie” a
cinematografului de azi.
Că Wagner însuşi
se îndepărtase, în ultimii ani de activitate, de la un Gesamtkunstwerk canonic, e deja o altă poveste, pe care, spre cinstea
ei, Carolyn Birdsall o spune mai departe.
În imagine (reprodusă din lucrarea lui Carolyn Birdsall), o scenă de stradă relativ obişnuită în timpul războiului. Trecătorii se adună în jurul unui mare magazin de aparate de radio pentru a asculta unul din aşa-numitele „comunicate speciale” (Sondermeldungen) frecvente în anii respectivi. Luau naştere aşa-numitele „comunităţi de ascultători”. La mulţi ani!
Un comentariu:
Off topic:
La Multi Ani!
Dinu D. Nica
Trimiteți un comentariu