În 1950 Editura tineretului publică în volum Micul patriot, o povestire amplă, cu
numeroase capitole, care cunoaşte o a doua ediţie în anul următor. Cartea
trebuie să se fi bucurat de o bună primire din partea publicului şi cadrelor de
activişti, de vreme ce textul a fost reluat, în 1954, în Povestiri din anii grei, alături de alte şase proze. Mai mult, postul de radio
Bucureşti difuzează la data de 22 august 1952 o dramatizare „după romanul [sic]
cu acelaşi nume al scriitorului A. G. Vaida”. Publicarea cărţii este
semnalată în consistentul articol al lui Vasile Bihari din Contemporanul nr.
227 din 2 septembrie 1951, care face un bilanţ al activităţii Editurii
tineretului şi o menţionează la loc de frunte, printre cele mai valoroase creaţii
originale pentru copii. În sfârşit — şi aceasta este, probabil, cea mai
măgulitoare dovadă a aprecierii oficiale — Micul
patriot figurează, alături de Şcolarul
roşu, pe lista scurtă a lucrărilor pentru copii întocmită de editorialul Scânteii tineretului nr. 1143 din 24
decembrie 1952,
imediat după Nada Florilor a lui
Sadoveanu. Nu doar presa centrală laudă Micul
patriot; ziarele din provincie promovează şi ele cartea. În acest scurt dosar de
presă se înscriu şi recomandările de lectură pentru vacanţa de vară ale Scânteii tineretului nr. 990 din 27
iunie 1952, potrivit cărora Micul patriot
se adresează elevilor din clasele a III-a – a V-a, ceea ce ne spune ceva despre
maturitatea pe care se presupunea că o are publicul din categoria respectivă,
căci cartea are un subiect foarte serios. Pentru a încheia, rubrica În ajutorul propagandistului din Scânteia tineretului nr. 1074 din 3
octombrie 1952 recomandă Micul patriot
drept una din lucrările-model privind „eliberarea ţării noastre şi ajutorul
multilateral primit de poporul nostru din partea U.R.S.S.”
Despre ce este în definitiv vorba în Micul patriot? Acţiunea începe,
dramatic, în ziua tragicului bombardament asupra Capitalei de la 4 aprilie
1944, în care micul Costel Rădulescu, un băiat din clasa a treia, îşi pierde
mama, moartă sub ruinele casei din Calea Griviţei. Refugiat, împreună cu tatăl
lui, ajuns muncitor la Vulcan, şi cu credinciosul căţel Albu, tocmai în strada
Cuţitul de argint, în casa mamei Anica, Costel simte pe pielea lui ororile
războiului şi devine atent la întâmplările din jur, din rândul cărora este
scoasă în evidenţă arestarea brutală a unui militant comunist. Tatăl copilului,
el însuşi comunist şi luptător împotriva războiului antisovietic, este arestat,
torturat şi în cele din urmă condamnat la moarte şi executat. Costel însuşi
este reţinut o vreme de Siguranţă, iar casa mamei Anica este pusă sub
supraveghere. Bravul Albu, apărător curajos al stăpânului său, este în cele din
urmă ucis de un poliţist, iar bătrâna gazdă nu este nici ea scutită de
brutalităţile organelor poliţieneşti.
Se conturează o atmosferă sumbră, de opresiune
generală, împotriva căreia Costel simte că trebuie să lupte. Alături îi stau
Sandu, un prieten din cartier, slab reliefat ca personaj, şi nenea Paraschiv,
comunist şi el, rămas să ţină loc de figură paternă. Rămas orfan de ambii
părinţi, Costel este adoptat de facto
de partidul comunist şi va petrece zilele rămase până la insurecţia de la 23
august într-o casă conspirativă alături de Victor şi Jana, doi activişti aflaţi
în izolare. Cititorul nu ar trebui să rămână cu impresia că foarte tânărul erou
este o victimă şi atât; dimpotrivă, intrat într-un veritabil proces de lămurire
cu privire la adevăratul sens al istoriei, de a cărei parte bună ţine să se afle, copilul redactează
şi distribuie manuscrise antifasciste, după modelul României libere clandestine a acelor zile. El devine astfel micul
patriot din titlu şi capătă dreptul de a se bucura în mod legitim de
întoarcerea armelor şi intrarea Armatei roşii în Bucureşti.
Modest ca realizare, liniar şi lipsit de complexitate (de umor sau fantezie nici nu poate fi vorba), discursul lui A. G. Vaida este, ca şi în Şcolarul roşu, de un tezism primitiv. Desigur, această simplitate poate fi justificată de grupa de vârsta căreia îi este adresat textul, dar lipsa de inventivitate slăbeşte forţa argumentativă. Dialogurile, nu puţine din ele adevărate sesiuni de întrebări adresate de copil adulţilor, urmate de răspunsurile lămuritoare ale acestora, reprezintă un fel de maieutică menită să servească propagării ideologiei oficiale de partid:
Costel nu prea avea poftă de mâncare.
— Ce sunt comuniştii, tată? întrebă el pe neaşteptate, muşcând dintr-o felie de mămăligă. [...]
— Ei... cum să-ţi explic să înţelegi mai bine? În primul rând trebuie să ştii că muncitorii luptă împotriva trântorilor, împotriva acelora care nu muncesc, dar se îmbuibă din rodul muncii altora. Comuniştii sunt tot muncitori, cei mai buni şi mai luminaţi dintre ei. Ei luptă în fruntea muncitorilor, pentru ca cei ce muncesc să nu mai fie robi la stăpâni, pentru ca poporul să nu mai îndure războaie, aşa cum îndură acum. Comuniştii...
Sau, în alt loc:
— Ştii, nene Paraschiv, şopti Costel, m-am hotărât să fiu comunist.
— Ce spui,voinice? Dar ştii măcar ce sunt comuniştii?
— Sigur că ştiu, răspunse băiatul cu însufleţire, mi-a spus tata. Comuniştii urăsc războiul şi pe cei care trăiesc din munca altora.
— Da, aşa e, încuviinţă Paraschiv, comuniştii sunt patrioţi.
— Cum? Nu înţeleg.
— Sunt patrioţi, adică îşi iubesc poporul şi luptă pentru binele lui. Şi tu eşti un patriot.
— Şi eu? izbucni Costel.
Venerarea Uniunii Sovietice, a Armatei roşii
eliberatoare şi a lui Stalin, ocupă un spaţiu respectabil şi în acest volum. Marea
ţară de la Răsărit, veritabilă terre
promise pentru adepţii comunismului, e pomenită în dese rânduri cu respect
şi speranţă („Despre Uniunea Sovietică îmi vorbea şi tata, spuse Costel, pe
şoptite aproape, şi despre tovarăşul Stalin îmi vorbea, şi despre Armata
Sovietică” etc.) Figura lui Stalin e privită ca o divinitate din Walhalla:
— Mai vrei să ştii ceva, Costele?
— Da... aş mai vrea... Copiii din Uniunea Sovietică au voie să-l vadă pe Stalin?
— Sigur că au voie... Şi acolo, la Moscova, într-un palat neînchipuit de frumos, el primeşte adesea vizita copiilor... Copiii îi cer tot felul de sfaturi şi pleacă fericiţi că au vorbit cu tovarăşul Stalin...
Prin tot acest tir de artilerie encomiastică
la adresa sovieticilor îşi face loc şi un elogiu destinat conducătorilor
comunişti locali. Evadarea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej din lagărul de la Tg.
Jiu, eveniment premergător insurecţiei, e văzută ca un eveniment epocal, din
categoria fugii lui Mahomed de la Mecca:
— Ştii, Victore, rosti Jana dintr-o suflare, îţi aduc o veste bună. A evadat tovarăşul Gheorghiu-Dej şi mai mulţi tovarăşi de la Târgul-Jiu! [...]
— Cine-i Gheorghiu-Dej, nene Victor? Spune-mi şi mie de ce vă bucuraţi atât? [...]
— Tovarăşul Gheorghiu-Dej este un luptător de frunte al muncitorimii. A fost arestat demult, pe vremea când tu nici nu existai încă, fiindcă a condus lupta muncitorilor de la Griviţa. De-atunci şi până ieri dimineaţă a stat mereu închis. Acum este în sfârşit liber... Pricepi de ce ne bucurăm?
Fără fraze complicate, dar şi fără har, A. G.
Vaida atinge punctele esenţiale ale unei Vulgate a comunismului pe înţelesul
copiilor, fără nuanţe care să complice discuţia, în speranţa unei
îndoctrinări facile. Micul patriot nu
va rămâne în conştiinţa publicului tânăr, căci scena va fi în curând ocupată de
cărţi ale unor autori mai talentaţi, înzestraţi cu mai multă abilitate în
strecurarea printre pagini a mesajului ideologic, ca Octav Pancu-Iaşi (Marea bătălie de la iazul mic), Gica
Iuteş (Inimoşii) sau chiar Gellu Naum
(Tabăra din munţi). Ultima menţiune
critică, extrem de lapidară, a cărţii lui A. G. Vaida îi aparţine lui Marcel
Breslaşu (Gazeta literară nr. 25 din 23 iunie 1955). Se trecuse într-o altă
etapă, iar peste cărţile anilor precedenţi se aşternea, treptat, liniştea.
Ilustraţia volumului îi aparţine Ligiei Macovei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu