Teoreticienii literaturii pentru copii şi tineret ai
primilor ani de republică populară nu pierd niciun prilej să înfiereze „vechea”
literatură burgheză, iar dintre produsele acesteia, mai ales cărţile cu
literatură senzaţională, romanele poliţiste, exotice, scrierile pline de
detectivi şi căutători de comori. Acestea sunt treptat evacuate din librării şi
anticariate şi trecute la fondul „special” al bibliotecilor. Lectura unor
asemenea cărţi e privită ca o activitate blamabilă, neserioasă, semn al unui
caracter grevat de defecte. În noile opere literare, citirea lor e apanajul
personajelor negative. În Pe colina cu salcâmi de Mira Iosif (1952), un exemplu
timpuriu de roman realist socialist adresat tinerilor cititori, Victor Negruş, erou
de origine socială problematică (tatăl lui fusese patronul unei cofetării)
citeşte pe ascuns, chiar în ora de fizică, „o hârţoagă cu coperţi roşiatice,
murdare”, intitulată „1000 de cuţite”.
Cu timpul, restricţiile se vor relaxa, mai ales odată cu
apariţia primelor cărţi poliţiste şi de aventuri autohtone, deşi în ceea ce
priveşte cărţile vechi, apărute în precedenta orânduire, lecturile respective
rămân blamabile până târziu. Spre exemplu, în romanul SF Autobuzul profesorului
de Leonid Petrescu (1964) apare personajul Vasile Miteanu, poreclit „Vasilică
Aventureanu” tocmai din cauza faptului că îndrăgea literatura de aventuri
dubioasă a deceniilor trecute:
Cărțile cu care se hrănea erau dezmembrate și fără coperți. Cotoarele
fuseseră lipite cu hârtie de ziar, iar marginile strâmte ale paginilor arătau
zdrențuite, ca niște drapele trecute prin lupte grele. Peste tiparul cenușiu se
așterneau pete de cele mai diferite culori și proveniențe.
Dacă un anticar ar fi avut răbdarea să le cerceteze, ar
fi constatat că aceste adunături de pagini tipărite aveau o vârstă venerabilă
pentru specia lor: unele din ele trecuseră de treizeci de ani. Iar dacă un
statistician ar fi găsit timp suficient, ar fi putut calcula că, în medie,
fiecare din cărțile lui Vasilică Aventureanu cuprindea descrieri detailate
despre șase asasinate, patru furturi la drumul mare, vreo opt mai mărunte și
alte asemenea înfăptuiri.
De prisos s-o mai spunem, Miteanu-Aventureanu se
dovedeşte a fi un om rău, care încearcă să folosească pentru propriul lui
profit o invenţie valoroasă, care ar fi adus economii uriaşe industriei
naţionale.
Revin la Autobuzul
profesorului. Povestea se construieşte în jurul
senzaţionalei descoperiri a unui oarecare profesor Onea, care reuşeşte să
modifice cu mijloace relativ simple organizarea internă a materiei, astfel
încât trecerile dintr-o stare de agregare/alotropică într-alta să se facă la
temperaturi şi presiuni scăzute. Descoperirea deschide desigur perspective
economice nebănuite, dar atrage şi atenţia unui personaj fără căpătâi, Vasile
Miteanu, care încearcă să o folosească pentru a transforma cărbunele în
diamant.
Toate bune şi frumoase, însă povestea este oarecum
atipică pentru calapodul scrierilor de gen ale epocii. Regula generală era ca o
mare descoperire a unui savant român să intre în vizorul unei agenţii de
spionaj străine, care făcea tot felul de blestemăţii pentru a o fura, pentru a
fi în final demascată şi pedepsită de vigilentele organe ale Securităţii (s-a
scris de altfel pe tema imaginii ofiţerului de securitate în romanele de
aventuri ale perioadei comuniste[9]). În Autobuzul
profesorului, deşi descoperirea lui Onea e cât de poate de tentantă, singurul
care râvneşte la ea e modestul Miteanu, un ins nu foarte inteligent, care nu
are nici măcar complici. Nu avem niciun securist care să ancheteze
evenimentele; singura instituţie sesizată vag este miliţia, care îşi trimite un
reprezentant pentru a investiga faptele. Acesta este un personaj fără nume
(„miliţianul”), schiţat sumar, care nu întreprinde nicio acţiune semnificativă
şi se dizolvă în fundal. Mi s-au părut caracteristici demne de semnalat în
contextul studierii dintr-o perspectivă ideologic-propagandistică a vechii
literaturi SF şi de aventuri. Ironia face ca autorul, Leonid Petrescu, să fi
avut de a face destul de mult cu Securitatea. Dar despre asta, cu altă ocazie!
Coperta este realizată de Sabin Bălaşa.
[1] Numele dezlegătorilor din Capitală, în
nr. 483 din 14 mai 1933 Numele sub care figurează laureatul este Leonid Gh.
Petrescu.
[2] A se vedea,
de exemplu, Dezlegătorii concursurilor pe
aprilie şi mai, în nr. 542 din 27 iunie 1934.
[3] Triunghi, în nr. 1 din 1937.
[4] Poşta redacţiei, în nr. 8 din 30 martie
1937.
[5] Nr. 27 din
29 iunie 1937.
[6] Nr. 29 din
13 iulie 1937.
[7] Nr. 44 din
26 octombrie 1937,
[8] Nr. 47 din
16 noiembrie 1937.
[9] A se vedea şi Alina
Ilinca, Liviu Marius Bejenaru, Imaginea
ofițerului de Securitate în literatura de spionaj din România comunistă, în
Caietele CNSAS an VII, nr. 1 (13) din
2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu