E 1 aprilie, zi de păcăleli, de mistificare, aşa că nici că se poate o ocazie mai nimerită pentru o postare despre Strămoşi pe alese. Călătorie în imaginarul genealogic al boierimii române de Filip-Lucian Iorga (Humanitas, 2013). Cartea e, totuşi, cât se poate de serioasă, chiar dacă faptele expuse au darul de a stârni câteodată zâmbete. Pentru cine n-a citit şi nu ştie despre ce e vorba, subiectul tratat e falsa imagine a descendenţei înalte, aşa cum e ea atestată în istoria ultimelor două secole de la noi. Şi nu e neapărat vorba de inşi de extracţie joasă, care îşi clamează pretinse origini nobile, ci adesea de boieri adevăraţi dornici să-şi caute obârşia cu multe secole mai înainte de cea atestată documentar, mergând uneori până la familii ale Romei antice.
Evident (şi o spune limpede şi autorul), sunt în joc legitimitatea, dorinţa
de a oferi o imagine cât mai impunătoare sau de a consolida o tradiţie
existentă. Românii n-au inventat roata (nici) aici; până şi Iuliu Cezar a pretins
că se trage din Venus, iar mai nou, Ivan cel Groaznic susţinea că neamul lui
merge până la acelaşi dictator antic (e drept, acest caz nu e pomenit de
istoric). Particularitatea situaţiei româneşti e dată de tardivitate, căci în
vreme de străinii îşi căutau străbunii într-o manieră excentrică în urmă cu
multe veacuri, la noi „conştiinţa” neamului înalt se trezeşte mult mai târziu.
Procedând sistematic, Filip-Lucian Iorga realizează o veritabilă taxonomie
a domeniului. El scrie despre „mitologiile genealogice” de diferite facturi, de
la cele voievodale, care încearcă să stabilească o continuitate mult mai lungă
decât în realitate a celor două mari dinastii (Basarabii şi Muşatinii, până
cele mai modeste, boiereşti, sau cele care se străduiesc să transplanteze
genealogic familii străine (aici e vorba mai ales de fanarioţi sau de greci stabiliţi
pe la noi). Aflăm aşadar că Matei
Basarab nu este un... Basarab (e din familia Craioveştilor, la fel ca
Brâncoveanu), sau că Bibeştii nu aveau niciun drept să-şi numească casa „Basaraba-Brâncovan-Bibescu”.
Ca să ne referim şi la dinastiile domnitoare străine, ajunge să spunem că nici
Paleologii noştri (activi în politică şi literatură până azi) nu au legătură cu
basileii bizantini, după cum n-au legătură nici Cantacuzinii, cu toată originea
lor înaltă indiscutabilă.
Metodele folosite merg de la inventarea unor verigi inexistente până la
falsificarea patentă de documente, de la invocarea unor catastrofe care au distrus
dovezi pretins irefutabile până la promovarea deliberată a unor confuzii de
nume sau etimologii nerealiste. Cazuri tipice sunt cel al familiei Năsturel-Herescu, căreia celebrul
istoric al Bucureştilor, Dimitrie Papazoglu, îi vedea originea într-un anume
conte Henrih din secolul al XIV-lea sau al cel al Strudzeştilor, care nici
vorbă să se tragă din conţii maghiari Turzo.
Falsele genealogii sunt uneori rezultatul activităţii unor genealogişti a
căror scrupulozitate lasă de dorit. Se cuvin pomenite două nume importante, mai
întâi paharnicul Costandin Sion, a cărui Arhondologie a Moldovei (1849-1857) e
în bună măsură o colecţie de înfierări adesea inexacte, apoi Octav-George Lecca.
Cel de al doilea e un caz foarte complex. Autor, la numai 19 ani (1899) al unei
mari sinteze genealogice (Familiile
boiereşti române), Lecca e un bun reprezentant al tipului de diletant
înzestrat cu o mare putere de muncă, însă şi cu o lipsă de rigoare pe măsură.
Ar însemna însă să-i facem o nedreptate postumă dacă i-am nega inteligenţa şi
capacitatea de a-şi corecta, în timp, unele din erori.
Nici literaţii (de fapt, probabil că tocmai ei!) nu sunt scutiţi de
fantasme ale originii înalte. Ar fi destul să amintim de Mateiu Caragiale (fictiv
descendent al conţilor de Karabey) sau de Macedonski. Cel dintâi e de fapt
autorul zicerii „La case mari, strămoşii sunt pe alese” din care se inspiră
titlul cărţii de faţă.
Am avut, arată Filip-Lucian Iorga, veleitari, istorici şi genealogi lipsiţi
de rigoare, dar şi adevăraţi plastografi. Fraţii Sion sunt probabil autorii
unui fals de proporţii, care a făcut însă valuri în epocă, aşa-numita Cronică a lui Huru, pretins manuscris
străvechi, pentru cercetarea căruia domnitorul Grigore Al. Ghica a alcătuit o
comisie. Hasdeu (el însuşi cu „probleme” la dosarul ascendenţei), e autorul
unei fanteziste genealogii a Basarabilor, dar - susţin specialiştii - falsifică
şi documente.
Teamă mi-e că ar trece ziua de 1 aprilie dacă m-aş apuca să scriu mai mult
despre Strămoşii pe alese. Mai
important e totuşi să tragem o concluzie şi putem să-i dăm dreptate lui
Filip-Lucian Iorga în a susţine că originea unui neam nu este, în anumită măsură,
un „dat imuabil”, ci şi o problemă de selecţie, de ideologie şi axiologie. După
ce că e densă şi interesantă, lucrarea tânărului istoric este scrisă încântător
şi merită citită de amatorii de istoriografie de bună calitate.
Interesant e faptul că Filip-Lucian Iorga, deşi îl menţionează pe Dimitrie
Papazoglu in calitate de genealog (necreditabil) al Hereştilor, nu ne spune
nimic despre susţinerile acestuia cu privire la propria familie. Mai precis,
într-o lucrare intitulată pompos „Originea familiei De Papassoglu”, el ne spune
că familia sa „se trage „din legiunile romane trecute în Moesia de împăratul
roman Aurelian”.
Despre o altă carte apărută dedicată acum câţiva ani tot mistificărilor
istorico-literare (Mistificţiuni de
Mircea Anghelescu) am scris aici.
Un comentariu:
Ma bucur ca in ultima vreme tot apar selectii de carti din acestea, interesante si extrem de patrunzatoare. Sper ca la vara ma voi apuca si eu de lecturat o parte din cele pe care le descopar aici.
Trimiteți un comentariu