Dacă admitem (instalându-ne
fotoliul biologului) că proza literară pentru copii a cunoscut o evoluţie de la
rigiditatea ideologică a începutului anilor 1950 la forma (aproape) liberă de
constrângeri de după 1965, romanul Tineri sondori de Aurel Lecca (Editura
Tineretului, 1962) arată ca o specie de trecere. E, ca să mă menţin în temă, un
fel de Latimeria chalumnae sau Archaeopteryx care asigură tranziţia de la
cărţile cu sabotori, stahanoviști şi chiaburi şi cele în care reverenţa faţă de
putere se manifestă mai mult accidental şi în forme exterioare. Cunoscut
publicului tânăr de la noi din perioada 1950-1980 mai ales ca autor de lucrări
de popularizare pe teme de geografie, călătorii, explorări, Aurel Lecca îşi
încearcă cu acest roman puterile de creator de ficţiune. Cadrul, destul de
obişnuit în epocă, este oferit de o exploatare petrolieră (Sălcioara), unde un
grup de cinci absolvenţi de şcoală tehnică petrec o lună de practică înaintea
lansării în meseria de sondor.
Cei cinci sunt
patru băieţi (Sorin, Panait, Alexandru, Bucur) şi, detaliu de culoare, o fată
(Irina) şi sunt cei mai buni absolvenţi ai şcolii, căci numai unei asemenea
elite i se acordă onoarea de a lucra la o unitate precum cea de la Sălcioara,
unde sonda se află în stadiu de explorare. Nu s-a găsit încă ţiţei, se tot
forează, iar in aerul livresc se simte tensiunea incertitudinii. La mijloc nu
sunt doar onoarea profesională a geologului care a pronosticat existenţa
zăcământului, ci şi responsabilitatea angajaţilor (comunişti şi utemişti) de a
nu irosi banii pe care statul îi investeşte în operaţiunile de foraj.
Romancierul
trebuie de la bun început creditat pentru efortul de a crea eroilor săi
personalităţi cu ceva profunzime, deşi strădania nu dă întotdeauna rezultate
(de pildă, Bucur are îndoieli, ezitări, trăiri interioare mai bine reliefate
decât la ceilalţi). Irina, băieţoasă şi în aparenţă dură, îşi are micile ei slăbiciuni
femeieşti, care nu trec însă mai departe de folosirea (discretă) a unui parfum
sau de existenţa în garderobă a unei rochii mai elegante. Relaţiile dintre sexe
sunt perfect caste, importante sunt producţia, meseria, învăţătura, deşi nu
lipsesc aluzii la slăbiciunile câte unuia din băieţi faţă de colega lui.
Scheletul epic al
cărţii se construiește pe două axe. Mai întâi (în ordine narativă, dar şi
axiologică) este plasată acţiunea de prospectare a zăcământului, creatoare de
tensiune şi aşteptare, punctată de câteva incidente de producţie care îl
angrenează şi pe tinerii practicanţi. Pe un loc imediat următor se plasează un
alt fir narativ, unul de-a dreptul detectivistic. La exploatare sunt doi
maiştri, un fel de good cop/bad cop
(Crişan şi, respectiv, Negoiţă). Primul e pâinea lui Dumnezeu, desigur secretar
de partid, dar cel de-al doilea e egoist şi zgârcit cu împărtăşirea tainelor
meseriei, un adevărat reacţionar. Mai rău încă, Negoiţă pare angajat într-o
acţiune de sabotaj, alături de un presupus biolog care bate munţii învecinaţi
şi de administratorul întreprinderii (un anume Bengea - nume parcă făcut pentru
un personaj negativ).
Urmând această
diviziune binară a acţiunii, romanul are un punct culminant „despicat”: erupţia
sondei (întâmplare mult amplificată, cu proporţii de eveniment geologic, în
urma căreia se distinge Sorin) şi cursa nebunească prin pădure, în noaptea
ploioasă, a lui Bucur, care îl urmăreşte pe profesorul de biologie pentru a
demonstra intenţiile necurate ale complicelui său Negoiţă. Nimic neobişnuit,
s-ar spune. Suntem la începutul anilor 1960, iar tuşele sunt încă destul de
groase, e perfect plauzibil să întâlnim în carte asemenea accente. Lovitura de
teatru vine – aşa cum e şi firesc – la sfârşit. Desigur că acţiunea de foraj se
dovedeşte o mare reuşită, însă cât priveşte sabotajul, cititorul va rămâne
dezamăgit. Maistrul Negoiţă e un simplu ins „tributar vechilor mentalități”, dar e departe de a fi sabotor;
profesorul de biologie era chiar un profesor de biologie pasionat de drumeţii
şi nu justifica, prin acţiunile sale, aventura în care se lansase Bucur. Bietul
administrator e pe post de ţap ispăşitor pentru suspiciunile tinerilor, dar anvergura
lui e mică, e un biet găinar care ciupise câte ceva din avutul obştesc. Partea
de-a dreptul caraghioasă (asta presupunând că Aurel Lecca nu practică
subversiunea literară) e că atât Sorin, cât şi Bucur sunt în final premiaţi,
primind ca dar din partea „Ministerului” câte o excursie în Uniunea Sovietică.
Pentru că a venit
vorba de marele vecin şi model de la Răsărit, trebuie spus că aluziile la
elementul sovietic sunt încă destul de pronunţate în acest roman de final de
epocă. În text există nu doar referiri la realizările ştiinţei sovietice, ci şi
la eroii literaturii sovietice care ar fi trebuie să servească drept modele de
urmat. Iată un fragment de stream of
consciousness sui generis (gândurile îi aparţin lui Bucur, în timpul
urmăririi eroice):
Ca să se
încurajeze, se compara cu eroii de vârsta lui pe care îi ştia din literatură şi
care făcuseră fapte cu adevărat eroice pentru patrie... „Pavel Korceaghin ar fi
făcut la fel ca mine, ar fi luptat până la ultima picătură de sânge. Şi membrii
Tinerei Gărzi ar fi procedat la fel. Sunt sigur. Trebuie să fiu la înălţime.
Sunt utemist... Un utemist nu se lasă înfrânt niciodată”...
Demascarea (eşuată
în tragicomic) a presupusului sabotaj, prezenţa în carte a unor discrete aluzii
la cultura occidentală (modelul lui Alexandru, pasionat cântăreţ la trompetă,
este americanul Louis Armstrong), ba chiar şi existenţa unor scene de-a dreptul
insolite (priveghiul mortului la un sat din regiune) sunt numai câteva din
argumentele ce se pot aduce în sprijinul tezei că Tineri sondori ar fi un adevărat roman de tranziţie. Nu există
desigur nicio abatere de la nervura principală a ideologiei dominante,
secretarul de partid e sacrosanct, muncitorii au întotdeauna dreptate, „înainte”
era exploatare, „acum” e bine, personajele poartă multe dialoguri nefireşti
etc. Ceva, ceva s-a schimbat parcă. Detaliu amuzant, cu care închei o postare
care s-a lungit nepermis de mult: două personaje au acelaşi nume (Sava) - dirigintele tinerilor sondori şi geologul de la sondă.
Coperta volumului
a fost realizată de Radu Viorel, iar cele câteva ilustraţii, de Adriana
Mihăilescu.
Fact checking
Ar fi nedrept să
nu spunem că lui Aurel Lecca nu-i reuşesc câteva pagini de ştiinţă
popularizată. E vorba de evocările unor episoade din trecutul geologic al zonei
în care se petrece acţiunea şi pe care tinerii din epocă trebuie să le fi găsit
interesante. De asemenea, lectura cărţii ne permite (dacă avem răbdare) să
aflăm câte ceva despre tehnologia forajului. Pentru amatorii de etimologie,
două geme. O bună parte din energia sondorilor se consumă în jurul
aşa-numitului „granic”, un dispozitiv misterios a cărui manevrare presupune,
pare-se, răspundere şi măiestrie. E vorba de pronunţia stricată a germanului
Kranich, care înseamnă macara. Mai e apoi aşa-numitul geamblac, o componentă a sondei de foraj. Cuvântul provine de la
numele unui anume James Black, care ar fi inventat drăcovenia cu pricina.
Un comentariu:
Probabil unii ar crede ca sunt nebun. Am citit acum cativa ani o carte din aceeasi categorie. Ultima poveste de radu tudoran. Nu credeam ca o astfel de carte o sa-mi placa in halul ala la varsta mea mijlocie. La un moment dat am vizitat muzeul trenurilor de la gara de nord si in camera aia cu biroul si telegraf m-a trasnit nostalgia amintindu-mi de ultima poveste.
Trimiteți un comentariu