Am citit mai demult o aşa-numită istorie a
trădării la români - nu-i mai pomenesc autorul, căci nu merită şi se găseşte oricum
uşor cu Google -, din care rezulta limpede
că toate faptele istoriei naţionale, mari sau mărunte, au fost în esenţă acte
de trădare. Aplicând acest principiu la viaţa de zi cu zi, urmează că dacă
treci strada comiţi o trădare (trădezi partea pe care te aflaseşi iniţial), iar
dacă mănânci o supă trădezi, de bună seamă, idealurile înălţătoare ale ciorbei
şi aşa mai departe. Genul acesta de generalizare mi-a venit în minte citind volumaşul lui
Péter Demény, apărut recent la Cartea
românească şi intitulat Ghidul ipocriţilor. E o scriere moral-hazoasă, oarecum pe linia altor asemenea „ghiduri”
publicate în ultimii ani la noi şi, dacă mă întrebaţi, cam lipsite de chichirez.
Într-o scurtă introducere intitulată probabil cu intenţie hilară Lectori salutem, domnul Demény ne
explică de ce a optat în titlu pentru pluralul „ipocriţilor”, spre deosebire de
cărţile confraţilor săi, care recurg la un singular (a se vedea Ghidul nesimţitului). Recunosc că n-am priceput explicaţia şi nici
nu prea cred că era nevoie de una, dar ideea e că nu doar că suntem cu toţii
ipocriţi, ci suntem ipocriţi fără să (mai) fim conştienţi de asta, aşadar musai
pluralul (?).
După ce ne-a ameţit cu teoretizări forţat
umoristice preţ de câteva pagini, autorul plonjează în portretizarea unor
categorii de ipocriţi. Avem, aşadar: părintele ipocrit, copilul ipocrit, soţul/soţia
ipocrit(ă), amantul/amanta ipocrit(ă), fratele/sora ipocrit(ă), prietenul/prietena
ipocrit(ă), ruda ipocrită, socrul/soacra ipocrit(ă), ginerele/nora ipocrit(ă) ,
vecinul/vecina ipocrit(ă) , colegul/colega ipocrit(ă), şeful/şefa ipocrit(ă), profesorul/profesoara ipocrit(ă), elevul/studentul/eleva/studenta ipocrit(ă), omul public ipocrit, moderatorul
ipocrit. Fie-mi iertată lunga enumerare. Dacă în cazul unora din categorii ipocrizia
e lesne de imaginat şi de ironizat prin exemple la îndemână, la altele
încadrarea la „ipocriţi” e forţată de-a binelea. E uşor să-l vezi pe părintele
ipocrit, cel care se făleşte cu odrasla lui pentru a se glorifica pe sine:
[Părintele
ipocrit] se caracterizează printr-o laudă continuă a propriilor copii, laudă
prin care însă se vizează numai pe sine. Nu contează dacă spune ceva frumos despre
fiica/fiul lui, în timp ce vorbeşte cu ruda, cu prietena/prietenul, cu vecina/vecinul,
cu profesoara/profesorul; criteriul principal este ca tot ce spune să se
întoarcă spre ea/el (mama/tata). Poate înşirui adjective la superlativul
absolut despre inteligenţa, cultura, frumuseţea, sârguința urmaşului său, dar parcă
după fiecare ar şuiera: „De fapt, eu sunt frumos, inteligent, harnic etc.”.
Fireşte, orice părinte este mândru de rezultatele celui pe care l-a zămislit
(chit că ele nu sunt „rezultate” în toată puterea cuvântului – frumuseţea nu ne-o
„facem” sau nu sunt rezultate defel), în cazul ipocritului, însă, şoptitul
amintit este o adiere sau o intuiţie pe care n‑o putem înlătura. Ipocritul
nu ne lasă în dubii prea mult, are mereu câte o paranteză care ne edifică: „Şi părinţii
lui sunt inteligenţi (frumoşi, harnici, ce or fi)” sau „Dirigintele lui a fost şi
al meu cândva şi mi-a zis că e aproape atât de bun cum am fost eu însumi”.
Nu cu mult mai greu e să-ţi imaginezi
modul de acţiune al rudei ipocrite care încearcă să te tapeze de bani
lăudându-te, al socrilor, al amantului/amantei, al omului public, al
moderatorului etc. Exemplele şi observaţiile autorului sunt la limita
aşa-zisului umor observaţional şi pot stârni câteodată amuzamentul lectorului
indulgent. Mai rău e atunci când eseistul recurge la adevărate trageri la temă,
cum spun rebusiştii. Greu de imaginat categoria copilului ipocrit, dar Péter
Demény nici nu clipeşte. Orice poznă infantilă, orice încercare a micuţului de
a capta atenţia adulților din jur, orice răsfăţ e ipocrizie; de altfel şi Ionel
din Vizita... lui Caragiale aia a
fost, un ipocrit. Ce contează că la copil însăşi categoria fundamentală a minciunii
e destul de greu de aplicat, autorul nostru îi dă harnic înainte cu ipocrizia.
Chiar şi la elev sau student, mai aproape de vârsta maturităţii şi deci mai
uşor de încadraţi la ipocriţi, avem de a face cu o forţare a notei. Se ajunge
la efecte caraghioase, de nu de-a dreptul bizare: ipocrit e de pildă elevul mai
măricel care se înfruptă din nurii unei profesoare apetisante şi cu prea puţină
cenzură morală.
Să nu mai pierdem vremea. Ghidul ipocriţilor e o carte proastă, cu mult umor chinuit, cu forţări la limita grotescului, în care câteva momente de vervă satirică nu salvează ansamblul. Şi - bomboana pe colivă - punctuaţia adesea stranie, dacă nu pur şi simplu incorectă, e de natură a-l deruta pe cititor, făcându-l poate să regrete încă o dată că a dat bani pe volum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu